Guvernul premierului Jose Luis Rodriguez Zapatero, a aprobat, ieri, reforma audiovizualului din Spania, care prevede eliminarea publicității de la posturile de radiodifuziune publice, începând cu luna iulie, informează Reuters.
Recent, reprezentanții guvernului Zapatero s-au întâlnit cu oficialii mai multor organizații media, pentru a le explica planul reformei audiovizuale.
Proiectul spaniol, inspirat de reforma audiovizualului francez inițiată de președintele Nicolas Sarkozy, nu prevede o majorare a finanțării de la stat pentru acoperirea pierderilor survenite în urma eliminării publicității și nici implementarea de abonamente, care în acest moment nu există.
În Spania, cele două canale de televiziune publice, TVE1 și TVE2, cele șase canale TV transmise prin semnal digital terestru și cele cinci posturi de radio publice sunt finanțate, în mod egal, din bugetul de stat și din publicitate. În prezent, statul spaniol contribuie cu 550 de milioane de euro la bugetul posturilor publice de radio și TV.
Pentru a garanta audiovizualului public și celor 6.400 de angajați bugetul anual de 1,1 miliarde de euro, guvernul spaniol intenționează să aplice o taxă de 3% din cifra anuală de afaceri a posturilor private, adică140 de milioane de euro. Guvernul spaniol ia în calcul și introducerea unei taxe de 0,9% pentru operatorii de telecomunicații care transmit posturile publice, sperând să obțină circa 190 de milioane de euro.
De asemenea, o parte din suma de 400 de milioane de dolari, valoarea taxelor plătite la stat de toți operatorii de telecomunicații (radio, televiziune și telefonie) pentru utilizarea spațiului radioelectric, va fi alocată radiodifuzorului public.
Reprezentanții canalelor private sunt satisfăcuți de eliminarea publicității de pe canalele radio-TV, considerând că dubla finanțare a acestor posturi este o abatere de la regulile de concurență loială.