„Și ei trebuie să aibă o șansă”

Psihologi suceveni, specializați în terapii de recuperare a copilului cu autism



Cu sprijinul „Romanian Angel Appel Fundation”, 12 psihologi din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Suceava au fost instruiți în terapii de recuperare a copilului cu tulburări din spectrul autist (TSA), în cadrul proiectului „Și ei trebuie să aibă o șansă”.
În momentul de față, după cum a declarat director executiv al DGASPC Suceava, Margareta Isăilă, beneficiarii direcți (copiii) și indirecți (familiile acestora) ai Centrului de Recuperare a Copilului cu Dizabilități au intrat într-un program specializat de intervenție.
„În acest sens, există o strânsă colaborare între personalul din centru, psihologi și familiile implicate. Conform unei convenții internaționale, ziua de 2 aprilie este Ziua Mondială de Conștientizare a Autismului, prilej cu care dorim să tragem un semnal de alarmă cu privire la șansele de recuperare, dacă diagnosticarea și intervenția sunt realizate timpuriu”, a completat Margareta Isăilă, care susține că există disponibilitate și dorință din partea specialiștilor din cadrul DGASPC Suceava de a se implica, „oferind sprijin (transfer de competențe reprezentanților legali) copiilor cu TSA – suflete minunate, talente deosebite și, nu arareori, minți sclipitoare, în spatele barierelor de comunicare și al stereotipiilor”.
Semne de îngrijorare
Studiile arată că 30% dintre părinții copiilor cu TSA au observat „că ceva este în neregulă” în jurul vârstei de 1 an, iar 70% dintre ei, până la vârsta de 2 ani. Părinții trebuie să-și pună semne de întrebare, să se îngrijoreze și să apeleze cu încredere la psihologii Protecției Copilului dacă copilul nu spune nici un cuvânt până la vârsta de 16 luni, nu arată cu degetul până la vârsta de 18 luni, nu combină două cuvinte până la vârsta de 2 ani, nu răspunde când este strigat pe nume.
„Pe măsură ce crește, își pierde limbajul sau abilitățile sociale dobândite anterior, are contact vizual redus, nu se joacă imaginativ cu jucăriile, are activități repetitive/stereotipe (deschiderea și închiderea repetată a ușilor, învârtitul în jurul propriei axe, fluturarea și privitul mâinilor etc.), face fixație pe un obiect anume, nu răspunde la stimuli auditivi. Recomandăm părinților să ia în considerare aceste semnale de alarmă și să consulte cât mai repede un medic de specialitate. Cu cât se intervine mai devreme, cu atât copilul are șanse mai mari de recuperare”, a mai declarat șefa Protecției Copilului Suceava.