Protestul transportatorilor rutieri continuă luni cu un marș pe șoselele de centură din țară



Protestul transportatorilor rutieri, care a debutat duminică, cu un miting la care s-au adunat 200 de persoane și circa 45 de autovehicule, camioane și autocare, continuă luni cu un marș la care vor participa sute de camioane, organizat pe șosele de centură ale principalelor orașe din țară.
Vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Ion Lixandru, a declarat pentru MEDIAFAX că mitingul de duminică, din Capitală, început la 9.30, a fost doar o „acțiune de înștiințare a autorităților cu privire la marșul de protest de luni dimineața, de la ora 8.00”.
Cei 200 de oameni adunați, duminică, în Piața Constituției, șoferi de autocare, autocamioane, transportatoare de mărfuri perisabile și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale, cer printre altele, taxe mai mici, carburanți mai ieftini și drumuri mai bune. Transportatorii reclamă și lipsa parcărilor unde să efectueze timpii de odihnă și controlul în trafic abuziv.
Prin mitingul de duminică și marșul de luni, organizat pe Șoseaua de Centură a Capitalei, dar și pe șoșelele de centură ale principalelor orașe ale țării, „unde camioanele fără aprobări”, potrivit lui Lixandru, transportatorii vor să soluționeze principalele probleme cu care se confruntă. Printre orașele în care vor fi organizate marșuri se numără Baia Mare, Buzău, Cluj, Galați, Timișoara, Târgu Jiu și Miercurea Ciuc.
Astfel, transportatorii cer eliminarea plății rovinietei pentru drumurile naționale și acuză reprezentanții Ministerului Transporturilor (MT) că au tergiversat eliminarea rovinietei, prin amânarea succesivă a unei întâlniri între cele două părți, după ce Ministerul Economiei și Finanțelor (MEF) a fost de acord cu eliminarea rovinietei și încasarea taxei din prețul carburantului.
Transportatorii solicită și asigurarea transparenței colectării accizelor din carburant și monitorizarea de către asociațiile patronale din transporturi a utilizării acestora pentru construcția și întreținerea de drumuri și legiferarea printr-o ordonanță de urgență, dar și amenajarea parcărilor la standarde europene.
Obligativitatea furnizorilor de mărfuri divizibile la cântărirea omologată a camioanelor și sancționarea egală cu a transportatorilor în cazurile de depășire se regăsesc, de asemenea, pe lista de revendicări, alături de eliminarea autorizațiilor speciale de transport pentru mărfurile divizibile.
Protestatarii solicită și ca reprezentanți ai asociațiilor patronale din transporturi să fie desemnați în consilii de administrație și de conducere în organismele subordonate Ministerului Transporturilor – specifice transporturilor rutiere: ARR, RAR, CNADNR. Aceștia cer și elaborarea unui cadru legislativ coerent pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a activității de transport rutier în România, înființarea unui organism unic de control și constituirea corpului de lectori și examinatori independent pentru pregătirea profesională.