Protecția Consumatorului cere băncilor să aplice dobânzi și comisoane fixe la credite



Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a solicitat Asociației Române a Băncilor (ARB) modificarea contractelor de credite, astfel încât băncile să asigure dobânzi și comisioane fixe pe toată durata împrumutului, a declarat, miercuri, președintele ARB, Radu Grațian Ghețea.
„ARB este în dialog cu ANPC în ceea ce privește contractele de credit. ANPC ne-a atras atenția că există unele clauze unde, în conformitate cu normele europene și legislația europeană, ar trebui să aducem unele ajustări. Ajustările se referă la două aspecte foarte importante, respectiv dobânzile și comisioanele”, a spus Ghețea, într-un seminar pe tema finanțărilor imobiliare.
Președintele ARB a apreciat că este necesară stabilirea componentelor variabile și fixe în cadrul contractelor de creditare.
„Dobânda trebuie să fie variabilă, pentru că este un lucru pe care nu-l putem prevedea pe o perioadă foarte mare, mai ales pentru creditele pe termen lung. Comisioanele ar trebui să fie fixe pe toată perioada de derulare a creditelor”, a adăugat Ghețea.
El a arătat că principala problemă ridicată de ANPC a fost cea legată de dobânzile variabile, care în opinia bancherului nu pot deveni fixe.
„În România se practică două tipuri de dobânzi variabile, una stabilită pe baza indicatorilor de piață EURIBOR și ROBOR și alta pe baza prime rate (dobândă stabilită la nivel de bancă) la care se adaugă o marjă de risc. Din cauza evoluției foarte mari ale celor doi indicatori de piață, recomandăm utilizarea prime rate, care se modifică în funcție de evoluția pieței”, a spus Ghețea.
Aplicarea unei dobânzi variabile este în opinia lui Ghețea o modalitate de protecție atât a clienților cât și a băncilor.
„Vom încerca să găsim cea mai bună soluție, astfel încât clienții să fie protejați. Vom continua discuțiile cu ANPC în perioada următoare”, a menționat Ghețea.
În prezent, CEC, Alpha Bank și Bank Post discută cu ANPC eventualele modificări ale contractelor de creditare.
Ghețea a mai spus că la ANPC au fost depuse 400 de reclamații legate de clauzele din contractele de creditare.
O altă solicitare a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului se referă la introducerea obligativității băncilor de a pune la dispoziția clienților contractul de credit timp de zece zile înainte de fi semnat.