Proprietarii autovehiculelor cu greutatea mai mare de 2,8 tone și pentru care nivelul emisiilor de dioxid de carbon nu este specificat în cartea tehnică a mașinii sau alte documente vor suporta costurile de măsurare a emisiei poluante, de până la 2.300 lei, efectuată de Registrul Auto Român (RAR).
Pentru autovehiculele din categoriile M1și N1, cu motorizări Euro3 și Euro4, a căror masă de referință depășește 2.840 kilograme și pentru care emisia de CO2 nu poate fi dovedită cu documente, aceasta din urmă se determină pe baza măsurătorilor realizate de către Registrul Auto Român, pe cheltuiala contribuabilului, potrivit proiectului de ordonanță de urgență privind taxa de poluare auto.
Reglementările privind condițiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulație pe drumurile publice, aprobate prin ordin al ministrului de resort în 2003, definesc mașinile incluse în categoria M1 drept vehicule concepute și construite pentru transportul de pasageri, care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, iar mașinile din categoria N1 sunt considerate acele vehicule concepute și construite pentru transportul de mărfuri, cu o masă maximă care nu depășește 3,5 tone.
Reprezentanții Guvernului și cei ai Comisiei Europene au negociat asupra unei formule prin care taxa auto să fie calculată la mașinile cu motor Euro 4 și Euro 3 în funcție de emisia de dioxid de carbon. Experții europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcție de emisiile de CO2 și pentru mașinile Euro 3, ceea ce a ridicat o serie de probleme autorităților deoarece nu pentru toate autovehiculele cu această motorizare este inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon.
Proiectul mai prevede că de la plata taxei auto sunt exceptate autovehiculele aparținând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane străine cu statut diplomatic, autoturismele special echipate și destinate persoanelor cu handicap fizic grav și accentuat, autovehiculele utilizate de armată, poliție, jandarmerie, pompieri, ca și automobilele folosite de serviciile de ambulanță și medicină.
Exceptate de la plata taxei vor fi și autovehiculele a căror caroserie sau al căror șasiu au fost înlocuite, cu condiția ca mașinile să fi fost anterior înmatriculate în țară.
Pentru persoanele cu handicap fizic, scutirea la plată este valabilă numai pentru achiziționarea unui singur autoturism în decurs de cinci ani.
„Dovada adaptării sau echipării speciale a autovehiculelor o reprezintă mențiunea acestui fapt de Registrul Auto Român direct pe cartea de identitate a vehiculului. Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcționa în regim automat nu intră în categoria celor adaptate sau echipate special și nu sunt exceptate de la plata taxei”, se arată în ordonanță.
În categoria automobilelor folosite de serviciile de ambulanță și medicină se încadrează numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale și care sunt înscrise în evidența stațiilor de ambulanță, a serviciilor mobile de urgență și de reanimare. În aceeași categorie intră și autovehiculele dotate cu echipamente speciale pentru astfel de servicii, deținute de firme.
Pentru mașinile cu motor Euro 4 sau Euro 3, taxa auto va fi calculată pe baza emisiei de CO2, exprimată în grame/km înscrisă de constructor în documentele de identificare cu ocazia omologării, de taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrică, de taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere în funcție de vechime.
Pentru autovehicule cu motorizare non-euro, Euro 1 sau Euro 2, taxa este calculată în funcție de capacitatea cilindrică și taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere.
Cota fixă de reducere este stabilită în funcție de vechimea, de rulajul mediu anual, de starea tehnică și nivelul de dotare al autovehiculului.
„Cu ocazia calculului taxei vor fi acordate reduceri suplimentare față de cota fixă, în funcție de abaterile de la situația standard a elementelor care au stat la baza stabilirii cotei fixe, în condițiile prevăzute în normele metodologice de aplicare a ordonanței de urgență”, se arată în actul normativ.
Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcție de data primei înmatriculări. Atunci când persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate dovedi data primei înmatriculări, taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de până la o lună.
Proiectul urmează să fie supus dezbaterii publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanțe de urgență.