Proprietarii site-urilor sau blogurilor, care utilizează muzică pe internet și intenționează să promoveze produse sau servicii, ar putea plăti câte 2.000 lei pe lună, drepturi de autor, UCMR-ADA, potrivit unui proiect de Metodologie privind comunicarea publică a operelor muzicale prin internet. În acest sens, ARONSA – Asociația Furnizorilor de Conținut din industria de telecomunicații a lansat un avertisment adresat tututor proprietarilor de site-uri și bloguri care utilizează muzică pe internet. Demersul asociației se referă la negocierile pentru stabilirea metodologiilor privind comunicarea publică a operelor muzicale prin Internet, aflate în dezbatere în cadrul comisiilor de negociere la ORDA – Oficiul Român pentru Drepturi de Autor, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.
Reprezentanții asociației susțin că „intrarea în vigoare a acestora la datele propuse, de 29 octombrie și 14 noiembrie, ar însemna schimbarea viitorului utilizării conținutului muzical în online-ul autohton”.
Potrivit noilor metodologii aflate în negociere, proprietarii de site-uri sau bloguri comerciale (care au reclamă) ar putea plăti, lunar, sume de până la 2.000 de lei pentru folosirea de muzică. Sumele de bani ar trebui plătite către organismul de gestiune colectivă UCMR-ADA (Uniunea compozitorilor și muzicologilor din România – Asociația pentru Drepturi de Autor).
„Efectele noilor metodologii care ar putea sa intre in vigoare de luna viitoare vor fi devastatoare asupra majorității site-urilor sau blogurilor care utilizează muzica”, susțin reprezentanții ARONSA. „Spre exemplificare, daca în acest moment utilizarea pe internet a operei muzicale cu titlu gratuit (ascultare fără perceperea vreunui cost) era «taxată» cu 300 RON pe an, prin noile Metodologii se urmărește o majorare în medie de 15 ori pentru muzica de fundal și 120 de ori pentru melodiile/clipurile postate pe site/blog cu link preluat dintr-un site UGC; acestea reprezentând doar remunerațiile solicitate pentru drepturi de autor, urmând să avem de plătit suplimentar și remunerațiile pentru drepturile conexe (producătorii de fonograme și artiștii interpreți)”, spune ARONSA.
Pe de altă parte, pentru un site sau blog nou lansat care dorește să utilizeze muzica pe internet și care intenționează să promoveze orice fel de produse sau servicii comerciale sau profesionale, fie să afișeze bannere, proprietarul lui va trebui să plătească 1.000 lei pe lună cu titlu de «remunerație drept de autor», se spune în avertismentul public lansat de Asociației.
În plus, dacă o melodie prezentată pe un site comercial este accesată de peste 5 milioane de ori, proprietarul site-ului respectiv trebuie să plătească UCMR-ADA o sumă care poate ajunge până la 2.000 de lei.
Pe de altă parte, avocatul UCMR-ADA, Alexandru Roată, spune că nivelul remunerațiilor trebuie să fie în conformitate cu nivelul plătit pentru utilizarea de opere muzicale în Uniunea Europeană. „Metodologia este în concordanță cu practicile europene. Ne obligă legea să avem un nivel al remunerațiilor similar cu cel practicat la nivelul Uniunii Europene”, a declarat pentru MEDIAFAX Alexandru Roată.
Pe de altă parte, proprietarii de site-uri și bloguri comerciale trebuie să plătească alte remunerații pentru drepturi conexe CREDIDAM și UPFR.
Potrivit unui alt proiect de metodologie, inițiat de CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți) și UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România), proprietarii de site-uri și bloguri comerciale trebuie să plătească alte două remunerații. „Este prima negociere care se face pentru domeniul drepturilor conexe. În momentul de față nu se plătește nimic. Cei care folosesc muzică trebuie să plătească, este un principiu corect, dar nu vrem să afectăm businessul celor care dețin astfel de site-uri”, a declarat pentru MEDIAFAX Ștefan Gheorghiu, director general al CREDIDAM.
El a spus că nivelul remunerației minimale care trebuie plătită de proprietarii de site-uri și bloguri comerciale solicitat de CRDIDAM și UPFR este de câte 5.000 de lei/an.
Pe de altă parte, Asociația Furnizorilor de Conținut din industria de telecomunicații, care susține că a fost exclusă de ORDA de la negocierea Metodologiilor, la cererea organismelor de gestiune colectivă, solicită rediscutarea acestor proiecte de metodologii.
„Noi dorim rediscutarea acestui proiect aflat în dezbatere în cadrul comisiilor de negociere stabilite de Oficiul Român pentru Drepturi de Autor și găsirea unor condiții echitabile pentru toată lumea”, a spus Dan Vîrtopeanu, membru fondator al ARONSA.
Reprezentanții Asociației susțin că un demers similar de majorare a remunerațiilor pentru drepturi de autor a fost încercat recent în SUA, reprezentanții autorilor solicitând creșterea remunerațiilor pentru muzica descărcată cu 66%. „Acest demers a fost respins la începutul acestei luni chiar de către Autoritatea americană de reglementare pe baza argumentelor prezentate de companiile din domeniu, precum Apple, conform cărora această creștere ar duce la faliment și implicit la suspendarea acestui tip de activitate”, se arată în comunicatul Asociației.
Potrivit reprezentanților Asociației, în comisiile de negociere stabilite de ORDA care stabilesc condițiile de utilizare a operelor muzicale pe internet au fost selectate organismele de gestiune colectivă din domeniul muzical, UCMR-ADA (Uniunea compozitorilor și muzicologilor din România – Asociația pentru Drepturi de autor), UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România) și CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți), pe de o parte si reprezentanți ai utilizatorilor pe de altă parte.
Metodologiile sunt acele acte normative cu caracter general obligatoriu (așa numită legislație secundară) care stabilesc modul în care se calculează remunerațiile datorate titularilor de drepturi pentru un anumit tip de utilizare a operelor protejate de copyright.