Proprietarii de mașini vor primi diferența din taxa auto doar după ce statul compensează cu datorii



Proprietarii de mașini care consideră că taxa auto plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din noul sistem de calcul pot cere statului restituirea diferenței, dar suma pe care trebuie să o primească va fi redusă prin compensare cu eventuale datorii fiscale neachitate de aceștia.
Același sistem de compensare, prevăzut de Codul de Procedură Fiscală, va fi valabil și la restituirea valorii reziduale a taxei, când autovehiculul este scos din parcul auto național, se arată în proiectul normelor privind aplicarea noului sistem al taxei de poluare auto.
Valoarea reziduală a taxei reprezintă suma care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto național.
Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, promulgată de președintele Traian Băsescu, prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de mașini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferența de taxă plătită.
Principiul este detaliat în proiectul hotărârii de guvern privind normele de aplicare a legii, dar legat de prevederile Codului de Procedură Fiscală referitoare la compensarea cu obligațiile fiscale neachitate.
Astfel, atunci când suma plătită cu titlu de taxă pe poluare pentru autovehicule/taxa specială pentru autoturisme și autovehicule este mai mare decât suma rezultată din aplicarea noii legi, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentând diferența de taxă plătită, prin depunerea unei cereri de restituire la autoritatea fiscală. La cerere trebuie anexate dovada plății taxei (chitanță fiscală/ordin de plată, extras de cont), precum și cartea de identitate a vehiculului și certificatul de înmatriculare.
Cererea va fi soluționată în termenul prevăzut de Codul de Procedură Fiscală, respectiv în termen de 45 zile de la înregistrare. Conform Codului, în situațiile în care sunt necesare informații suplimentare, acest termen este prelungit cu perioada cuprinsă între data solicitării și data primirii informațiilor solicitate.
Proiectul normelor de aplicare stabilește însă că, după primirea cererii de restituire, organul fiscal verifică „datele din evidența analitică pe plătitori, sub aspectul existenței unor obligații fiscale neachitate înregistrate de către contribuabil”, și că în situația în care, urmare verificărilor, se constată existența unor astfel de datorii, suma solicitată va fi restituită numai după efectuarea compensării acestor obligații fiscale restante.
Guvernul mizează pe o balanță financiară pozitivă a Fondului pentru Mediu
Prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul mizează pe o balanță financiară pozitivă a Fondului pentru Mediu, prognozând o creștere cu 336 milioane lei a veniturilor, prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate înainte de ianuarie 2007 și înstrăinate după data intrării în vigoare a noii legi, și o scădere de doar 240 milioane lei a sumelor de încasat, ca efect al reducerea valorii taxei. Prin compararea celor două valori, Guvernul estimează că diminuarea valorii taxei nu va avea un impact negativ asupra bugetului de venituri și cheltuieli al Fondului pentru mediu, aceasta fiind acoperită din venituri preconizate să fie încasate.
Proiectul normelor menține totodată prevederea conform căreia taxa auto poate fi ajustată atunci când autovehiculul nu se încadrează în parametrii standard, respectiv au un rulaj ridicat, de peste 15.000 kilometri în cazul vehiculelor de transport pasageri cu maximum opt locuri pe scaune, peste 30.000 kilometri la vehicule transport marfă cu greutate de până la 3,5 tone, peste 60.000 kilometri pentru mașini transport pasageri cu mai mult de opt locuri pe scaune și vehicule transport marfă cu greutate între 3,5 tone-12 tone și peste 100.000 kilometri în cazul vehiculelor de transport marfă mai grele de 12 tone.
La rulajul mediu sunt luate în considerare și starea generală a mașinii (semne de coroziune a caroseriei, revopsire, situația tapițeriei și a componentelor de bord), dotările standard (aer condiționat, ABS și airbag), vechimea autovehiculului.
Taxa poate fi ajustată pe baza declarației pe proprie răspundere a proprietarului mașinii, în care acesta susține că rulajul mediu anual real al autovehiculului său este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule.
Rulajul mediu anual real este calculat prin raportarea rulajului afișat de indicatorul de kilometraj la vechimea stabilită în funcție de data primei înmatriculări.
Declararea nereală a rulajului autovehiculului va fi considerată și sancționată conform Codului Penal. Pentru fals în declarații, pedeapsa prevăzută în Codul Penal este închisoare de la trei luni la doi ani sau amendă.
Taxa va putea fi ajustată și atunci când pentru un autovehicul rulat este dovedit pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Român că deprecierea este mai mare decât cea indicată de grila fixă.
În același timp, dacă proprietarul consideră că deprecierea autovehiculului său este mai mare decât cea rezultată pe baza cotei inițiale de reducere și/sau a cotei suplimentare de reducere a taxei, acesta poate contesta taxa, dar numai în baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individuală a mașinii. În acest sens, proprietarul trebuie să solicite efectuarea expertizei de către un membru al Corpului Experților Tehnici, care să înscrie în raport cota reală de reducere a taxei. Pe baza cotei reale de reducere, autoritatea fiscală va proceda la calcularea taxei.
Pentru ce nu se aplică taxa auto
Taxa auto nu va fi aplicată pentru autovehicule cu două sau trei roți ori asimilate, pentru tractoare agricole sau forestiere, precum și pentru autovehiculele care, în vederea scoaterii din parcul auto național și înmatriculării în alt stat, sunt înmatriculate temporar în România. Excepțiile de la plata taxei sunt acordate pe baza mențiunilor speciale înscrise în cartea de identitate a vehiculului.
Potrivit legii care are la bază principiul „poluatorul plătește”, taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare această lege.
Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situațiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 și norma de poluare), luând în considerare și deprecierea autoturismului.
Această lege elimină și discriminarea indirectă menționată în hotărârile Curții Europene de Justiție, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule.