– Din cei 1.763 de elevi promovați, doar doi au reușit să obțină nota 10
Prima probă a examenului de bacalaureat simulat a creat probleme liceenilor suceveni, și numai 48% dintre cei prezenți au reușit să promoveze la limba și literatura română. Așadar, din cei 4.451 de elevi înscriși să participe la simularea bacalaureatului la limba română, la examen au venit 3673 de elevi, iar dintre aceștia numai 1.763 au reușit să ia și o notă care să le asigure promovarea. Cei mai mulți dintre elevii care au trecut examenul, și anume 600 de liceeni, au luat note cuprinse între 5 ș 5,99, pe următorul loc situându-se cei care au obținut note între 6 și 6,99, numărul acestora fiind de aproape 390 de elevi. Note între 7 și 7,99 au fost obținute de 362 de elevi, iar între 8 și 8,99 de 283 de candidați. Rezultate bune și foarte bune au obținut un număr foarte mic dintre participanții la examen, și numai 130 de elevi au luat între 9 și 9,99, în timp ce cu nota zece au fost notate doar tezele a doi elevi. La primul subiect de la proba de limba și literatura română, liceenii au avut de răspuns la zece întrebări bazându-se pe o poezie scrisă de Mihai Eminescu, apoi au avut de scris un text argumentativ cu referire la un citat din “Neamul moldovenilor”, de Miron Costin. La ultimul subiect, elevii au avut de făcut un eseu între două și patru pagini în care să prezinte „evoluția conflictului dramatic dintre două personaje dintr-o dramă studiată”. După simularea examenului la limba și literatura română, ieri a venit și rândul elevilor care au ales ca la simulare să fie examinați la o probă, la alegere, la o materie din aria curriculară a profilului. Este vorba despre matematică, istorie și geografie, probe la care au ales să dea examen 3.854 de elevi de clasa a douăsprezecea. La simulare au participat însă numai 3.086 dintre cei înscriși, 786 de elevi neprezentându-se la probă. Potrivit inspectorului școlar Elena Bulboaca, „cei mai mulți dintre candidați au susținut proba la matematică, pe locul următor fiind istoria și apoi geografia”. Ultimul examen din cadrul bacalaureatului simulat va avea loc săptămâna viitoare, pe 11 aprilie, când liceenii vor susține proba la alegere la una dintre materiile din afara ariei curriculare a profilului.
– Și elevii militari câmpulungeni simulează Bac-ul
În perioada 3-11 aprilie 2006, la Colegiul Militar Liceal „Ștefan cel Mare”, ca în toate instituțiile școlare preuniversitare din țară, elevii claselor a XII-a participă la simularea examenului de Bacalaureat. Întrucât colegiul se înscrie în filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică, elevii colegiului susțin simulare la limba și literatura română, matematică și fizică. Conform regulamentului, simularea nu a fost obligatorie, iar elevii au participat benevol la susținerea celor trei probe. De altfel, în instituția militară de învățământ câmpulungeană evaluările periodice în vederea susținerii examenului de bacalaureat și simulări ale examenului de admitere în instituțiile militare universitare și postliceale reprezintă o practică obișnuită. Pentru susținerea examenului de bacalaureat și implicit a simulării acestuia, la nivelul comisiilor metodice, încă din semestrul I al anului școlar 2005-2006, se desfășoară un program suplimentar de pregătire.
Organizarea simulării examenului s-a făcut astfel încât elevii să se afle în condiții cât mai apropiate de situația reală de examen. Prin hotărârea Inspectoratului Școlar Județean Suceava, în Colegiul Militar Liceal „Ștefan cel Mare” s-a organizat Centrul de examen, iar lucrările sunt trimise pentru corectare la Centrul Zonal de Evaluare de la Grupul Școlar Silvic din municipiu.
Organizarea unor astfel de examene simulate este privită ca o experiență benefică în instituția militară de învățământ, deopotrivă de către elevi, care nu se feresc deloc de provocarea de a-și verifica performanțele posibile, dar și de către cadrele didactice, care au ocazia să afle care sunt rezultatele muncii lor și unde ar mai trebui aduse mici retușuri în pregătirea elevilor. Conducerea colegiului apreciază ca utilă această simulare a examenului de bacalaureat, care permite elevilor o repetiție benefică pentru obținerea unor rezultate superioare la examenele pe care le vor susține și are chiar o sugestie pentru ca rezultatele să fie mai concludente în viitor. „Din experiența precedentelor simulări am constatat împreună că subiectele au avut un nivel ridicat de dificultate, dar, în general, elevii au o atitudine pozitivă față de asemenea activități (simulare, teză comună, testări) și așteaptă cu interes simularea, ca o etapă de evaluare a pregătirii pentru viitorul examen. Simularea examenului de bacalaureat a evidențiat faptul că elevii trebuie să depună efort susținut în vederea pregătirii în siguranță a examenului. Acest procedeu este util pentru că îi ajută pe elevi să înțeleagă că se așteaptă mai mult de la ei pentru găsirea mijloacelor proprii care să răspundă exigențelor unui examen de bacalaureat. Ca finalitate, simularea examenului de bacalaureat evidențiază stadiul de pregătire al elevilor de clasa a XII-a din acest moment și constituie un reper important pentru orientarea pregătirii viitoare. Totodată, este un bun prilej de analiză a seriozității și temeiniciei demersului fiecărui profesor la obținerea acestor rezultate și de a stabili modul în care vom direcționa viitoarea activitate pentru dobândirea cunoștințelor necesare satisfacerii exigențelor proiectate pentru Bacalaureat 2006. Considerăm că, pentru creșterea eficienței simulării examenului de bacalaureat, Ministerul Educației și Cercetării ar trebui să reglementeze procentul de participare la această activitate. Astfel, interpretarea rezultatelor și măsurile stabilite vor viza majoritatea subiecților implicați”, ne-a declarat referent Relații Publice Elena Jora.





