Deputatul PNL de Suceava Ioan Balan a dorit să le mulțumească tuturor celor 186 de deputați care au adoptat legislația prin care aparatele radar nu vor mai putea fi utilizate decât dacă sunt montate pe mașini de poliție inscripționate. Este vorba de un proiect de lege pentru modificarea art. 109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, proiect inițiat de Ioan Balan și colegul său Florin Roman.
”După mai bine de un an și jumătate de când am inițiat acest proiect și după ce Curtea Constituțională a României s-a pronunțat și a considerat că modificările propuse de mine sunt constituționale, astăzi, prin votul a 186 de deputați care au înțeles sensul legii, proiectul a fost adoptat. Cred că s-a făcut un pas mare către normalitate prin faptul că dispozitivele destinate măsurării vitezei, inclusiv cele de tip pistol, vor fi instalate exclusiv pe autovehicule care prezintă înscrisurile și însemnele distinctive ale Poliției Rutiere. În nici un stat european polițiștii nu sunt obligați de șefii lor să stea furișați în mașini fără înscrisurile poliției sau chiar prin boscheți, ci stau la vedere, în uniforme și cu mașini inscripționate. Așa aplică aceștia sancțiuni tuturor celor care încalcă legea și așa trebuie să fie și la noi, în România”, a arătat Ioan Balan.
Parlamentarul sucevean este de părere că polițiștii ar trebui să fie axați mai mult pe acțiuni preventive și nu pe cele de sancționare. Ioan Balan a dat ca exemplu țările Uniunii Europene, acolo unde polițiștii au mai mult de 60% dintre acțiunile lor în zona preventivă, în vreme ce la noi 100% sunt în zona aplicării de sancțiuni.
„Prin această lege, se va pune capăt jocului absurd, de-a șoarecele și pisica, pe care îl jucau atât șoferii care voiau să încalce legea, cât și ofițerii de poliție ascunși prin tufișuri, care erau trimiși de șefi să își facă «norma de amenzi». Cu cât au redus aceste practici numărul de accidente rutiere sau numărul de victime pe drumurile publice? Datele statistice ne spun ceea ce știm cu toții, cu nimic!
De asemenea, la nivelul autorităților române responsabile, acțiunile de tip preventiv lipsesc cu desăvârșire. Statele dezvoltate au reușit să reducă numărul de drame de pe șosele nu numai prin sancțiuni, ci construind drumuri moderne, fără pericole, printr-o mai bună pregătire a conducătorilor auto și prin campanii preventive asupra șoferilor și pietonilor”, a mai spus Ioan Balan.
Deputatul sucevean crede că în momentul în care România va pune mai mult accent pe politicile de prevenție, atunci și costurile statului vor fi mai mici, iar populația va resimți în mod real beneficiile unor politici bune, fie că este vorba despre siguranța circulației rutiere, despre politici de sănătate sau despre cum sunt administrați banii publici.
Ioan Balan a mai dezvăluit că intenționează să inițieze un nou proiect legislativ, tot cu caracter preventiv, prin care sancțiunile pentru conducătorii auto care se urcă la volan după ce au consumat alcool sau substanțe interzise să fie extrem de usturătoare.