– Imaginea municipiului Suceava va suferi modificări importante în următorii ani, ca urmare a realizării unor proiecte de reabilitare a infrastructurii și a investițiilor în construcții
– De anul viitor, pe Calea Unirii vor exista trei sensuri giratorii și cinci semafoare, pe o distanță mai mică de trei kilometri
– Construirea unui Centru de afaceri pe actualul amplasament al Stadionului Areni va schimba, în câțiva ani, imaginea centrului administrativ al Sucevei
Deși au trecut 17 ani de la Revoluția din 1989, amprentele lăsate de regimul comunist pe arhitectura municipiului Suceava sunt încă suficient de vizibile. Blocurile gri ale „epocii de aur” și-au păstrat aspectul sumbru și forma standard impusă de „specialiștii” sistemului comunist.
În ultimii ani, municipalitatea suceveană a demarat o serie de proiecte, unele dintre ele finalizate deja, menite să mai șteargă aceste amprente și să apropie Suceava de imaginea unui oraș european. Cele mai ambițioase proiecte inițiate de edilii Sucevei vor fi puse în practică însă în anii următori.
Cel mai costisitor dintre aceste proiecte este, fără îndoială, construirea unui Centru de afaceri pe actualul amplasament al Stadionului Areni și a unei baze sportive moderne, la ieșirea spre municipiul Fălticeni. Clădirea impresionantă imaginată de primarul Sucevei va avea 15 etaje și va include un hotel de patru stele, săli de ședințe amenajate și utilate modern, restaurante elegante, gata să primească oaspeți cu rang înalt și oameni de afaceri interesați de zona Bucovinei. Primarul Ion Lungu a estimat valoarea proiectului la aproximativ 50 de milioane de euro. În viziunea acestuia, valoarea terenului pe care se va construi această clădire este echivalentă cu valoarea stadionului, mai exact 10 milioane de euro, sumă cu care, crede primarul Sucevei, se poate construi un stadion cu o capacitate de 15.000 de locuri, cu pistă de atletism și multiple dotări.
Primăria va pune la dispoziție, pentru construirea unui nou stadion, două hectare de teren în zona Metro, unde, pe alte două hectare, urmează să se construiască locuințe prin ANL. Stadionul Areni și baza sportivă din zona centrală ocupă o suprafață de 1,08 hectare, ceea ce înseamnă că noul stadion va dispune de o suprafață aproape dublă. Noul stadion va fi, ca și Areniul, în proprietatea Primăriei Suceava, care speră că astfel va putea atrage investitori în sportul sucevean.
Una dintre arterele principale din oraș, Calea Unirii, va suferi încă de anul viitor modificări majore, care vor fluidiza traficul în una dintre cele mai aglomerate zone din Suceava. Modificările se vor face în vederea realizării acceselor la centrele comerciale care se vor construi în zona industrială a Sucevei. Soluția agreată atât de Primărie, cât și de investitorii este aceea a amenajării unui sens giratoriu în zona Bazarului, unde este prevăzut și un pasaj subteran, pentru pietoni, a unei intersecții semaforizate în zona porții 1 a societății Ambro și a celui de-al doilea sens giratoriu, care va deservi Complexul Comercial Bucovina, poarta 2 Ambro și Imotur.
Astfel, de anul viitor, pe Calea Unirii vor exista trei sensuri giratorii și cinci semafoare, pe o distanță mai mică de trei kilometri. Unii șoferi spun că această arteră va deveni un coșmar, deși autoritățile susțin că sunt măsuri de fluidizare a traficului. Pentru a parcurge Calea Unirii, de la sensul giratoriu din cartierul Burdujeni, până la intersecția cu strada Traian Vuia, șoferii vor avea nevoie de cel puțin 30 de minute, deși este vorba doar despre doi kilometri. Sistematizarea rutieră a acestei zone va avea ca efect o disciplinare a traficului pe Calea Unirii, dar nu și reducerea timpului de care trebuie să dispună șoferii pentru a o traversa.
– Supermarket-urile vor schimba configurația zonei industriale și a Luncii Sucevei
Zona industrială a municipiului Suceava își va schimba, în anii următori, configurația, pentru că aici vor fi construite mai multe supermarketuri. Numai până acum, în această zonă și-au anunțat prezența o serie de magazine mari, precum Iulius Mall, care vrea să construiască la Suceava cel mai mare complex din portofoliul firmei, Mobexpert – cu un centru comercial care va îngloba mai multe firme mari, precum Cora sau Carrefour, Media Galaxy și Bricostore, un parc industrial – pe terenurile fostei întreprinderi ROMUPS, achiziționate de firma Imotur. Numărul acestora e posibil să crească, nu peste mult timp, ținând cont de “atracția” pe care o manifestă Suceava asupra lanțurilor de magazine, care sunt prezente deja prin Metro sau Kaufland, iar în curând și prin Selgros, care se construiește în Lunca Sucevei, lângă Dedeman. Centrul comercial „Galleria”, ce va fi ridicat de o firmă din Israel chiar lângă Metro, este un alt spațiu comercial ce se va deschide în Suceava, probabil anul viitor. Toate lucrările de modernizare rutieră menite să faciliteze accesul clienților către supermarket-uri vor fi făcute însă pe banii investitorilor și trecute apoi în domeniul public al municipiului. Altfel spus, pe două artere principale ale Sucevei vor fi executate lucrări de fluidizare a traficului, fără ca municipalitatea să scoată vreun ban din bugetul local.
Mai mult, și Bazarul urmează să se transforme într-un spațiu comercial, prin modernizările în valoare de peste 3 milioane de euro. Structura haotică de acum a Bazarului sucevean va fi înlocuită de spații comerciale organizate în module din profile de aluminiu sau PVC, dar și de un inel de circulație, cu sens unic, ce va fi utilizat atât pentru aprovizionare, cât și de clienți. Astfel, tarabele acoperite cu prelate și saci din plastic, în care încă se mai face comerț în Suceava, vor dispărea.
Proiectul presupune și construirea unui bazin de retenție a apelor pluviale, care va elimina băltirile de apă din Bazar, prin deversarea lor în râul Suceava, și a unui bazin de colectare a apelor uzate, prevăzut cu o stație de pompare.
– Suceava are nevoie de o regenerare urbană, proces care va dura mulți ani de acum înainte
Potrivit directorului Direcției urbanism, amenajarea teritoriului și protecția mediului, din cadrul Primăriei Suceava, Mihai Jitariuc, Suceava are nevoie de un proiect de regenerare urbană, care să includă în mod obligatoriu și realizarea unui Plan Urbanistic General. Municipalitatea suceveană va investi aproximativ 4 miliarde de lei vechi în realizarea acestui proiect care va dura aproximativ trei ani. Pentru ca dezvoltarea urbanistică a orașului să nu fie blocată, mai întâi vor fi efectuate planuri urbanistice zonale (PUZ). În cadrul acestui proiect va mai fi realizată și o hartă a monumentelor istorice și siturilor arheologice, care vor trebui puse în valoare și protejate de ridicarea altor construcții. Abia după stabilirea zonelor de protecție pentru aceste obiective va fi permisă modernizarea zonei centrale a municipiului Suceava, unde se află cea mai mare parte a clădirilor istorice și siturile arheologice. Viceprimarul Angela Zarojanu a precizat că prima dată va fi realizat PUZ-ul zonei centrale a municipiului Suceava, pentru că de existența acestuia depinde punerea în aplicare a proiectului de realizare a Centrului de afaceri pe locul actualului Stadion Areni.
Schimbarea la față a municipiului Suceava nu se va putea face nici măcar în următorii cinci ani pentru că modernizarea orașului trebuie să înceapă nu de la suprafață, ci de la reabilitarea rețelelor de apă și canalizare sau a rețelelor termice. Sistematizarea rutieră din oraș va avea eficiență numai odată cu realizarea celor două rute ocolitoare, una pe traseul Bosanci – Ipotești – Salcea, alta pe traseul Moara – Șcheia – Pătrăuți. Ambele proiecte vor fi demarate anul viitor și reprezintă investiții ce depășesc 60 de milioane de euro. Municipalitatea suceveană mai are însă mult de muncit în vederea realizării unei infrastructuri moderne, dar și a amenajării spațiilor verzi de pe raza municipiului sau a iluminatului public. Din toate punctele de vedere, infrastructură, amenajări, construcții de locuințe, simț estetic, Suceava este departe de imaginea unui oraș european, modern.






