Autoritățile nu vor mai putea aproba documentații de urbanism pentru intrarea în legalitate a construcțiilor realizate fără autorizații, acestea putând fi demolate parțial sau total, conform unui proiect de ordonanță a Guvernului, elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT).
Proiectul vizează modificarea și completarea Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul.
„Având în vedere numeroasele cazuri de abuzuri privind construirea fără încadrarea în regulamentele de urbanism aprobate, prin lucrări neautorizate integral sau care nu respectă autorizația, cazuri ce pot avea grave consecințe, la nivelul mediului, sănătății publice, siguranței cetățenilor, propunerea de ordonanță introduce dispoziții privind imposibilitatea inițierii și / sau aprobării a unor documentații de urbanism care au ca scop intrarea în legalitate a unor construcții edificate fără autorizație de construire sau care nu respectă prevederile autorizației de construire”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Documentul prevede ca pentru construcțiile executate fără respectarea regulamentului local de urbanism aprobat la data constatării contravenției de către organele abilitate să fie luate măsurile de
încadrare a acestora în prevederile regulamentului, inclusiv prin demolarea parțială sau totală.
Anularea hotărârilor de aprobare a documentațiilor de urbanism, emise cu încălcarea prevederilor legale, poate fi cerută de către prefecți în urma controlului sau la sesizarea inspectorului general al Inspectoratului de Stat în Construcții, arhitectului șef de județ sau autorităților centrale de specialitate.
„Documentațiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, elaborate conform legislației în vigoare, care au avizele și acordurile prevăzute de lege și solicitate prin certificatul de urbanism, se promovează de către primar, în vederea, aprobării prin Hotărâre de Consiliu local / general, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-șef , în termen de maxim 30 zile de la data înregistrării documentației la registratura primăriei. În termen de maxim 30 de zile de la finalizarea dezbaterii publice, înaintării expunerii de motive elaborate de primar/președintele consiliului județean și a raportului de specialitate elaborat de către arhitectul-șef, Consiliul județean sau local are obligația să emită o hotărâre prin care aprobă sau respinge documentația de amenajarea teritoriului sau
urbanism”, se arată în proiect.
Autorii documentului susțin că proiectul vizează, printre altele, consolidarea procesului de planificare teritorială strategică și integrată, clarificări privind responsabilitățile instituțiilor administrației publice și altor organisme implicate în procesul de avizare și aprobare a documentațiilor de amenajarea teritoriului și urbanism, dar și legate de activitatea și atribuțiile arhitectului-șef și a structurii de specialitate condusă de acesta.
În plus, proiectul urmărește „reducerea drastică” a posibilităților privind modificarea documentațiilor de urbanism aprobate, prin transformarea planului urbanistic zonal în instrument acțiune al autorităților publice, cu excepția situațiilor de extindere a intravilanului pentru suprafețe mari, excepție necesară mai ales pentru localitățile mici, pentru a putea permite investițiile în contextul lipsei de resurse financiare la dispoziția autorităților locale.
Totodată, documentul introduce tematica protecției peisajelor naturale și culturale pentru domeniile amenajării teritoriului și urbanismului și aduce precizări privind posibilitatea asigurării furnizării în comun a serviciilor publice privind planificarea urbană și teritorială, eliberarea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire, pentru comunele care nu își pot asigura organizarea structurii de specialitate în acest domeniu.
„Având în vedere că dezvoltarea durabilă și coerentă a teritoriului național este în primul rând o responsabilitate a autorităților administrației publice, a fost consolidat rolul acestora privind planificarea și controlul dezvoltării. În acest sens, sunt stabilite competențele exclusive de inițiere a elaborării documentațiilor de amenajarea teritoriului și urbanism pentru autoritățile administrației publice locale, Guvernului, respectiv ministerelor de specialitate, excepțiile fiind foarte clar prevăzute”, se arată în nota de fundamentare.
Autorii notează că adoptarea proiectului va avea un impact favorabil asupra continuării investițiilor și dezvoltării localităților, prin modificarea prevederilor legate de valabilitatea planurilor urbanistice generale, asigurându-se astfel cadrul legal eliberării certificatelor de urbanism și autorizării construcțiilor.
De asemenea, prin reducerea posibilităților de derogare, se crează atât un mediu investițional stabil cât și securitatea juridică a investițiilor, conform sursei citate.