Un amplu proiect european intitulat IDEATE – Inclusive Digital Education and Teacher Empowerment Academy și finanțat prin programul Erasmus+ Teacher Academies urmează a se derula în perioada 2025-2028 în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava. Proiectul reunește cinci parteneri internaționali din Germania (Bielefeld University), Italia (University of Perugia), Grecia (University of Patras) și Spania (University of Lleida), alături de organizații locale (Inspectoratul Școlar al Județului Suceava, Casa Corpului Didactic Suceava și Colegiul National „Mihai Eminescu” din Suceava) și internaționale (Down Lleida), specializate în formare educațională și dezvoltare tehnologică. Compania românească ASSIST Software este partener al proiectului din mediul privat, el fiind responsabil cu dezvoltarea unei platforme digitale care va sprijini formarea profesorilor în domeniul educației incluzive la nivel european.
Proiectul urmărește implementarea unei academii europene dedicate dezvoltării competențelor cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și digitale, având la bază patru obiective majore: creșterea capacității profesorilor de a lucra cu elevi diverși, în special cu cei neurodivergenți, printr-un program de formare inovator; facilitarea mobilității și colaborării internaționale pentru schimb de bune practici; integrarea instrumentelor digitale avansate – precum platforme adaptive, gamificare; dezvoltarea personală și profesională a cadrelor didactice, sprijinind starea lor de bine, interculturalitatea și încrederea în propriile abilități.
Un moment important în implementarea proiectului l-a constituit trainingul pentru formatori – Train of Trainers (ToT), desfășurat la Suceava în perioada 10–14 noiembrie. El a reunit participanți din toate instituțiile partenere, oferind un cadru intensiv de pregătire și colaborare internațională. Scopul principal al ToT a fost formarea unei rețele de traineri internaționali capabili să promoveze pedagogia incluzivă, să dezvolte un climat pozitiv în clasă și să sprijine școlile în a răspunde nevoilor elevilor, incluzând elevi cu tulburări din spectrul autist (ASD), ADHD, dificultăți specifice de învățare, deficiențe senzoriale, dizabilități fizice, provocări comportamentale și profiluri socio-emoționale variate.
Programul a inclus sesiuni interactive, activități experiențiale, discuții colaborative, demonstrații digitale și rezolvări de studii de caz, toate concepute pentru a reflecta situații reale de predare și management al clasei. Participanții au parcurs patru module esențiale, axate pe principiile educației incluzive și digitale, strategii didactice centrate pe elev și instrumente de evaluare formativă. Programul IDEATE contribuie la crearea unei comunități academice și profesionale dedicate reducerii inegalităților și promovării accesului egal la educație de calitate. Proiectul reprezintă un pas esențial în modernizarea formării pedagogice la nivel european și în sprijinirea unei educații cu adevărat incluzive. Mai multe informații aici. Coordonator de proiect este conf. univ. dr. Aurora-Adina Colomeischi.






