Deputatul PSD Cătălina Ștefănescu a depus la Senat o propunere legislativă privind practica elevilor și studenților, care prevede ca aceștia să încheie în mod direct cu angajatorul „contracte individuale de practică” și că programele de practică mai lungi se pot desfășura în orice perioadă a anului.
Astfel, propunerea legislativă introduce termenul de „contract individual de practică”, încheiat direct între practicant și angajator/operator economic, fără obligația acestuia din urmă de a mai încheia o convenție cu unitatea de învățământ. În acest fel, angajatorii sau operatorii economici nu vor mai trebui să încheie convenții cu unitățile de învățământ, iar toate obligațiile vor fi introduse într-un contractul individual, în condițiile în care răspunderea juridică a agentului economic va fi aceeași pentru că unitatea de învățământ va putea verifica respectarea condițiilor asumate.
Propunerea legislativă prevede, de asemenea, ca studenții sau elevii care fac practică în baza acestui contract individual să fie remunerați în situația în care contractul de practică se prelungește peste numărul minim de ore, caz în care angajatorul este obligat să plătească minimum 80% din salariul minim pe economie.
Potrivit inițiativei legislative, în această situație, agentul economic va beneficia de o compensare a impozitului aferent remunerației stabilite prin acordarea unei prime financiare echivalente și nu va plăti, practic, impozitul aferent remunerației plătite practicantului.
Astfel, propunerea legislativă are un capitol distinct privind „Plata activității de practică”, unde se prevede la art. 1) că „Pe durata minimă de practică prevăzută pentru fiecare specializare, partenerul de practică poate plăti practicantului o remunerație stabilită prin negociere directă, iar la art. 2) că „Pentru activitatea de practică desfășurată peste limita numărului minim de ore stabilit pentru fiecare specializare, partenerul de practică este obligat să plătească practicantului o remunerație care nu poate fi mai mică decât 80% din valoarea salariului minim pe economie”.
Propunerea legislativă menține cota de 5% din alocația anuală a elevului sau studentului, pe care o va primi operatorul economic pentru fiecare loc de practică ocupat.
O altă modificare prevede ca programele de practică să poată avea o durată mai lungă și să poată fi desfășurate în orice perioadă a anului.
Astfel, se propune eliminarea restricției ca practica să aibă loc doar la finalul semestrului, dar, în schimb, operatorii economici vor avea obligația de a stabili pentru elevii și studenții practicanți un program de lucru care să le permită frecventarea cursurilor și susținerea examenelor.
Proiectul de lege introduce și „certificatul de practică”, document prin care să fie atestate competențele dobândite de elevi și studenți în programele de practică urmate și care va conține și operatorii economici la care s-au instruit.
Propunerea legislativă introduce și noțiunea de „stagiu preliminar de practică”, al cărui rol este de a permite orientarea vocațională a elevilor și studenților către domeniile în care consideră că pot performa. Acest stagiu va fi organizat în cadrul unității de învățământ și va consta într-o informare a elevilor și studenților cu privire la activitatea propriu-zisă pe care o presupune o anumită specializare practică, potrivit proiectului.
Propunerea legislativă definește, totodată, mai clar condițiile care trebuie îndeplinite de operatorul economic în programele de practică, în sensul că practicantul poate fi încadrat doar pe o poziție relevantă pentru specializările prevăzute în programa școlară, este stabilit un coordonator de practică pentru cel mult patru practicanți, sunt reglementate sancțiuni pentru nerespectarea condițiilor de calitate asumate prin contractul individual de practică.
Potrivit unui comunicat de presă, propunerea legislativă depusă de deputatul PSD Cătălina Ștefănescu beneficiază de susținerea a 95 de deputați și senatori de la toate grupurile parlamentare, precum și a 11 membri ai Guvernului.
„Scopul principal pe care l-am vizat e diminuarea șomajului extrem de ridicat din rândul proaspeților absolvenți. În prezent, peste 57% din tinerii care au terminat o formă de învățământ nu își pot găsi un loc de muncă în primele trei luni de la absolvire, pe motiv că nu au suficientă experiență. Legea propusă oferă elevilor și studenților posibilitatea de a dobândi experiența practică încă din timpul studiilor. Nu am anulat nimic din ceea ce funcționează bine în prezent, dar am creat mai multe posibilități și am definit un cadru mai flexibil atât pentru elevi și studenți, cât și pentru angajatorii care au nevoie de forță de muncă specializată în domeniul lor de activitate”, a declarat deputatul PSD, potrivit sursei citate.