Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse a supus dezbaterii publice un proiect de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi salariale, de asigurări sau de asistență socială și nivelul salariului minim.
Proiectul de act normativ supus, ieri, în dezbatere publică prevede un alt mod de stabilire a diferitelor drepturi care se acordă în prezent în funcție de salariul de bază minim brut pe țară, astfel încât acestea să nu creeze o presiune suplimentară pe construcția bugetară.
În prezent, drepturile care se acordă prin diverse acte normative, respectiv indemnizația de șomaj, sumele primite de către angajatori pentru încadrarea absolvenților, ucenicilor, elevilor și studenților pe perioada vacanțelor și a persoanelor în vârstă de peste 45 de ani sunt determinate în funcție de salariul de bază minim brut pe țară. De asemenea, contribuțiile individuale pentru asigurările sociale de sănătate, respectiv ajutorul lunar rambursabil de care beneficiază persoanele lipsite de mijloace de existență sunt determinate tot în funcție de salariul de bază minim brut pe țară, precum și contribuțiile de care beneficiază personalul neclerical.
În plus, Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, a creat cadrul juridic pentru adoptarea, aplicarea și finanțarea unor măsuri pentru stimularea ocupării forței de muncă, acesta fiind în conformitate cu liniile directoare în domeniul ocupării stabilite prin Strategia de la Lisabona, adoptată la summit-ul Consiliului European din martie 2000.
Indicatorul de referință, 500 lei
Prin proiectul de lege se propune ca indemnizația de șomaj, sumele primite de către angajatori pentru încadrarea absolvenților, ucenicilor, elevilor și studenților pe perioada vacanțelor și a persoanelor în vârstă de peste 45 de ani să fie determinate în funcție de indicatorul de referință al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă, denumit indicator de referință, care este egal cu 500 lei.
Potrivit proiectului, contribuțiile individuale pentru asigurările sociale de sănătate, respectiv ajutorul lunar rambursabil de care beneficiază persoanele lipsite de mijloace de existență, ar trebui să fie determinate prin aplicarea unei cote stabilite de lege asupra unei sume fixe de 500 lei, iar contribuțiile de care beneficiază personalul neclerical ar trebui să fie în sumă fixă, respectiv tot 500 lei.
„Indemnizațiile, contribuțiile, ajutoarele nerambursabile se propune să fie indexate prin hotărâre a Guvernului, în funcție de indicele de creștere a prețurilor de consum prognozat anterior”, se arată în nota de fundamentare.
Reglementarea unor situații apărute în aplicarea Legii nr.76/2002
Proiectul de act normativ susține și necesitatea reglementării unor situații apărute în aplicarea Legii nr.76/2002, precum suportarea din sursele financiare constituite în cadrul bugetului asigurărilor pentru șomaj a plății indemnizațiilor de șomaj, precum și a prestațiilor de șomaj aferente drepturilor stabilite în condițiile legislației în vigoare în alt stat membru al Uniunii Europene de către instituția competentă în materie de șomaj în acel stat, acordate de agenția pentru ocuparea forței de muncă în numele și pe cheltuiala respectivei instituții competente. Proiectul mai prevede și reglementarea prevederii referitoare la suspendarea plății indemnizației de șomaj în cazul în care beneficiarul indemnizației pleacă din țară pe o perioadă mai mică de trei luni.
Dacă proiectul de act normativ va fi aprobat în forma supusă dezbaterii publice, va intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2009. Până atunci, ministerele implicate sunt obligate să modifice în mod corespunzător, după caz, normele metodologice și actele normative elaborate în vederea aplicării legilor și ordonanțelor care urmează să fie modificate.