PDL și PSD își propun, pentru 2009-2012, adoptarea unei legi unice de salarizare a angajaților de la stat, elaborarea unui sistem public bazat pe merit și competență și eficientizarea procedurilor de achiziții publice prin eliminarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). „De la 1 ianuarie 2007, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a obținut statutul de persoană juridică română și, astfel, România și-a respectat încă un angajament asumat în procesul de aderare la structurile europene”, se precizează pe pagina de internet a instituției.
Programul de guvernare PDL-PSD pentru 2009-2012 prevede descentralizarea financiară printre obiectivele capitolulului „Reforma administrației publice”, în acest sens 47 la sută din impozitul pe venit urmând să fie alocat în funcție de domiciliul fiscal al contribuabilului, și nu al angajatorului.
Ca obiective de guvernare sunt menționate continuarea reformei în administrația publică pe baza creșterii autonomiei comunităților locale, concomitent cu declanșarea „reală” a procesului de descentralizare și cu respectarea principiului subsidiarității și restructurarea „profundă” a administrației publice centrale și locale. Prin toate acestea se urmărește „realizarea unui model organizațional eficient al structurilor administrative”, în paralel cu reducerea drastică a cheltuielilor publice, precum și reducerea birocrației și eficientizarea serviciilor publice.
Democrat-liberalii și social-democrații își propun, ca direcții de acțiune pentru descentralizarea administrativă, definitivarea unui calendar „riguros” privind descentralizarea serviciilor publice și aplicarea unor reglementări care să permită gestionarea acesteia „într-o manieră transparentă și stabilă”.
În domeniul învățământului preuniversitar de stat, coaliția PDL-PSD vrea mutarea competențelor de organizare și funcționare a rețelelor școlare. Numirea sau eliberarea din funcție a directorilor de școli din comune, orașe, sau municipii va deveni atributul autorității locale, iar școlile și liceele vor fi responsabile de managementul resurselor umane.
Totodată, reprezentanții comunității locale vor participa la procesul de decizie în unitățile de învățământ în număr egal cu cel al profesorilor, iar finanțarea cheltuielilor curente ale școlilor se va realiza în funcție de standarde de cost per elev, care vor fi acoperite integral de la bugetul de stat.
În domeniul sănătății publice, se urmărește transferarea către autoritățile locale a competențelor privind managementul spitalelor, iar pentru ordinea publică va fi consolidat rolul autorităților locale prin înființarea poliției locale, care va avea competențe inclusiv în domeniul circulației pe drumurile din interiorul localităților.
În domeniul culturii, este vizată descentralizarea instituțiilor rămase în subordinea Ministerului Culturii și Cultelor și ai căror beneficiari sunt „cu preponderență” comunitățile locale, iar în domeniul asistenței sociale se urmărește îmbunătățirea cadrului de finanțare și monitorizare a serviciilor sociale deja descentralizate, prin stabilirea de standarde de cost și de calitate.
Se va urmări descentralizarea unor entități rămase în subordinea Ministerului Transporturilor, precum porturile fluviale, inspecția rutieră și metroul, dar și unele activități de promovare turistică.
Democrat-liberalii și social-democrații vor ca serviciile deconcentrate să păstreze doar atribuțiile care privesc controlul, inspecția și monitorizarea domeniului în care activează iar competențele prefecților să fie „redefinite” pe măsura realizării procesului de descentralizare.
Totodată, terenurile și clădirile care se află în prezent în administrarea unor ministere sau instituții din administrația publică centrală, precum și ale societăților comerciale cu capital de stat vor fi transferate în proprietatea comunelor, orașelor, municipiilor și a județelor, fiind vizată și reglementarea relațiilor patrimoniale dintre unitățile administrativ-teritoriale și operatorii rețelelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale, „în beneficiul comunităților locale”.
Programul de guvernare PDL-PSD prevede și simplificarea procedurilor privind exproprierea pentru cauze de utilitate publică, în termen de șase luni ministerele urmând să elaboreze toate politicile publice naționale și toate standardele de cost necesare asigurării unor servicii publice locale de calitate.
Pentru descentralizarea financiară, democrat-liberalii și social-democrații își propun modificarea Legii finanțelor publice locale, astfel încât să se asigure atât finanțarea cheltuielilor de funcționare pentru serviciile publice din responsabilitatea autorităților locale, dar și finanțarea cheltuielilor de dezvoltare, inclusiv a celor aferente programelor sau proiectelor de investiții la nivel local, zonal, județean și regional. În consecință, în legile anuale ale bugetului de stat vor fi incluse anexe distincte care să conțină estimările sumelor ce trebuie alocate bugetelor locale pentru următorii patru ani, astfel încât autoritățile locale să poată promova proiecte și programe multianuale și să aibă garanția implementării lor.
Coaliția PDL-PSD își dorește și o coordonare unitară a tuturor programelor de investiții de infrastructură publică locală și a altor proiecte prioritare, în acest sens fiind constituit un Fond unic național de dezvoltare, finanțat de la bugetul de stat, ale cărui resurse vor fi utilizate pentru suplimentarea costurilor unor programe sau proiecte finanțate din fonduri europene sau pentru prefinanțarea și cofinanțarea lor.
De asemenea, este vizată și reglementarea modului de monitorizare și raportare a utilizării fondurilor alocate, în corelație cu indicatorii fiecărui program sau proiect, dar și penalizarea beneficiarilor care nu au respectat prevederile alocărilor.
Pentru creșterea autonomiei financiare a unităților administrativ-teritoriale, ele vor primi dreptul de a modifica nivelul impozitelor și taxelor locale în funcție de necesitățile locale și gradul de suportabilitate al populației. Calcularea valorii impozabile a clădirilor și terenurilor din intravilanul localităților se va face prin raportare la valoarea de piață a acestora, acolo unde acestea sunt vădit mai mari decât cele stabilite prin formula actuală de calcul.
Cota de 47 la sută din impozitul pe venit va merge la bugetul localității de domiciliu a contribuabilului, și nu la bugetul localității în care este înscris angajatorul, ca până acum. Vor fi revizuite cotele defalcate din impozitul pe venit în funcție de noile competențe transferate autorităților locale, bugetele locale urmând să primească integral sumele provenite din amenzile aplicate firmelor înscrise acolo, întocmai ca în cazul celor provenite din amenzile date cetățenilor.
PDL și PSD își propun dimensionarea sumelor defalcate pentru finanțarea serviciilor descentralizate, în funcție de standarde de cost per beneficiar, mai ales în învățământ, servicii sociale, sănătate și întreținerea drumurilor publice.
Prevederile prin care au fost centralizate impozitul pe tranzacțiile imobiliare și taxele judiciare de timbru vor fi și ele abrogate, conform proiectului de program de guvernare pentru 2009-2012.
PDL și PSD urmăresc adoptarea legii unice de salarizare a funcționarilor publici, precum și a unor acte normative similare pentru personalul contractual, funcționari publici cu statut special, cadre didactice și personal sanitar, toate aceste măsuri urmând să asigure o mai bună gestionare a resurselor umane.
Va fi, de asemenea, revizuită modalitatea de remunerare a aleșilor locali în relație cu statutul lor de demnitar.
Statul va avea un sistem de recrutare, evaluare și promovare bazat pe merit și competență în funcția publică, menit să crească eficiența funcționarilor publici.
Administrația PDL-PSD va investi în formarea continuă a funcționarilor publici de la nivel central și local, în vederea creșterii performanțelor lor profesionale, intenționând și „ameliorarea imaginii funcției publice”, prin creșterea transparenței actului administrativ și luarea unor măsuri anticorupție mai ferme, „vizibile pentru opinia publică”.
În scopul eficientizării sistemului de achiziții publice, programul prevede îmbunătățirea condițiilor pieței interne – inclusiv a pieței achizițiilor publice, dar și asigurarea unor condiții de concurență efectivă pe piața achizițiilor publice și descurajarea tehnicilor de „monopol mascat”.
Viitorul Executiv își propune eficientizarea procedurilor de achiziție publică, prin impunerea unor termene mai scurte, dar și eliminarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, în scopul „debirocratizării procedurilor de contestație”.
Concret, democrat-liberalii și social-democrații vizează perfecționarea legislației achizițiilor publice, prin introducerea unor norme suplimentare referitoare la subcontractare, cu scopul încurajării participării IMM-urilor la contractele de achiziții publice și încurajarea concurenței corecte și deschise. Vor fi aduse clarificări referitoare la tehnicile de achiziție centralizată, prevederi legale care să permită „pe cât posibil” înlăturarea conflictelor între autoritățile contractante și firme, astfel încât să fie redusă cât mai mult perioada de până la realizarea efectivă a achiziției publice.
Pentru creșterea transparenței și eficienței actului administrativ, viitorul Executiv va urmări creșterea autonomiei în procesul decizional și în formularea politicilor publice și a transparenței în procesul de formulare și implementare a politicilor publice. Modificările legislative preconizate vor face posibilă primirea reprezentanților asociațiilor de comune, orașe sau municipii la ședințele de guvern, în calitate de invitați, pentru a le permite acestora să ia parte la elaborarea politicilor publice.
„Calitatea și legitimitatea politicilor publice vor fi asigurate prin consultarea cetățenilor și societății civile în faza de concepție, elaborare și implementare a actelor normative, procedurile de lucru în administrație urmând să fie îmbunătățite prin completarea și restructurarea cadrului legislativ existent cu Codul de proceduri administrative și Codul administrativ”, se mai arată în proiectul programului de guvernare pentru perioada 2009-2012.
Democrat-liberalii și social-democrații vor introduce un sistem de indicatori de evaluare a calității serviciilor publice furnizate și a funcționării instituțiilor din administrația publică centrală și locală, inclusiv din punct de vedere al gestiunii resurselor umane și execuției bugetare. Vor fi introduse standarde de calitate pentru serviciile publice, vor fi reduse birocrația și costurile de funcționare a administrației și se va investi în informatizarea administrației publice centrale și locale.
În ceea ce privește proprietatea și cadastrul, programul de guvernare vizează clarificarea regimului proprietății precum și finalizarea „cât mai rapidă” a procesului de retrocedare a proprietăților. PDL și PSD își doresc să reglementeze un sistem de înscriere corectă a proprietății în cartea funciară, „în baza realității din teren”, precum și clarificarea legislației în domeniile cadastrului, cărților funciare, exproprierilor pentru cauză de utilitate publică, urbanismului și amenajării teritoriului.
Între 2009 și 2012 va fi creată și infrastructura de date spațiale, necesară asigurării suportului informațional pentru adoptarea unor decizii fundamentate cu privire la stabilirea limitelor unităților administrative-teritoriale, infrastructură, situații de urgență, urbanism și amenajarea teritoriului, protecția mediului și prevenirea dezastrelor naturale.
Premierul desemnat, Emil Boc, a precizat, marți, că forma finală a Programului de guvernare al coaliției va fi depusă vineri la Parlament, documentul ajuns marți în presă fiind o „formă intermediară, de lucru”. Boc a menționat că programul de guvernare urmează să fie dezbătut, luni, în Parlament.