Programele și reclamele TV influențează obiceiurile alimentare ale persoanelor



Timpul petrecut în fața televizorului ridică două probleme de sănătate, prima fiind reprezentată de sedentarismul implicat de această activitate, iar a doua, de alegerea alimentelor în urma sau în timpul vizionării programelor TV, potrivit unui studiu realizat de compania Herbalife.
Potrivit studiului, specia umană este „proiectată” să ducă un stil de viață activ. Strămoșii omului petreceau multe ore pe zi căutând mâncare. Un stil de viață sedentar se opune acestui comportament „scris” în gene, efectele fiind vizibile asupra sănătății omului modern.
Sedentarismul duce la dereglări în procesul de depozitare a grăsimilor și zahărului din organism, crescând riscul apariției bolilor cardiovasculare, a diabetului, a obezității, a osteoporozei și a cancerului de colon.
La nivel mondial, aproximativ două milioane de decese pe an sunt atribuite inactivității fizice, determinând Organizația Mondială a Sănătății să emită o avertizare asupra sedentarismului. Acesta este considerat a fi printre primele zece cauze de deces din lume.
Potrivit studiilor OMS, 60% din populația globului duce o viață sedentară. Tot OMS a anunțat, recent, că un sfert dintre români sunt obezi, jumătate dintre ei având probleme de greutate mai mici sau mai mari.
Din comoditate, unele persoane preferă să „câștige” timp luând masa în fața televizorului. De aceea, când vine vorba despre obiceiuri alimentare, nu întotdeauna stomacul este cel care hotărăște când este momentul mesei, precum și ce și cât mănâncă un om. Unul dintre factorii care influențează oamenii în luarea acestei decizii este reprezentat de reclamele din timpul programelor TV.
„La cinema, limitați-vă să savurați acțiunea de pe ecran, nu și tentațiile de pe rafturile chioșcului de la intrarea în sală. Acasă, încercați să plasați televizorul astfel încât să aveți spațiu să vă întindeți sau să faceți câțiva pași. Dacă lucrați la calculator, comunicați cu colegii personal, nu prin telefon sau e-mail”, a recomandat doctorul Luigi Gratton, vicepreședinte al departamentului Medical Affairs & Education în cadrul Herbalife Ltd.
Reclamele TV la produse alimentare îndeamnă la un consum mai mare de alimente comparativ cu necesarul zilnic de calorii.
„Dacă ne-am propune să ne asigurăm necesarul zilnic de 2.000 de calorii exclusiv din alimentele prezente în reclamele TV, am consuma de 25 de ori mai mult zahăr și de 20 de ori mai multe grăsimi decât rația zilnică recomandată. Alimentele din reclamele TV sunt atât de supraîncărcate în grăsimi și zahăr încât, alegând un singur aliment din această categorie, am consuma de peste trei ori mai mult zahăr și de două ori mai multe grăsimi decât prevede rația zilnică” se arată în studiu.
În urma unei analize nutriționale a alimentelor recomandate de reclamele difuzate în 84 de ore de programe TV din prime time și 12 ore de programe de sâmbătă dimineața, cercetătorii au ajuns la concluzia că, pe lângă excesul de zahăr, grăsimi, sare și colesterol, aceste alimente sunt extrem de sărace în calciu, potasiu, vitamina A, vitamina D și fibre.
„În medie, vizionăm șase reclame la alimente pe oră, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să mâncăm tot ce vedem. Cu prima ocazie când vedeți o reclamă TV la un aliment, nu vă îndreptați spre frigider, ci luați o gumă de mestecat, spălați-vă pe dinți sau faceți câteva mișcări ca să vă dezmorțiți. Veți vedea că veți fi mult mai în formă și este foarte posibil să hotărâți să plecați din fața televizorului”, a mai spus Gratton.
Gratton este absolvent al Universității California, având diplomă de studii științifice și masterat în sănătate publică. În același timp, Gratton este responsabil cu nutriția și alimentația echipei de fotbal L.A. Galaxy, la care joacă și David Beckham.