Aglomerația de la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple Suceava rămâne o constantă a lunilor iulie și august, în ciuda introducerii sistemului de programări online, a bonurilor de ordine și a extinderii programului de lucru la 9 ore. Numărul de solicitări venite în special de la sucevenii care lucrează în străinătate, veniți în lunile de vară în vacanță acasă, este în continuă creștere, ajungând ca în lunile menționate mai sus să fie dublu față de restul anului.
Directorul serviciului, Angela Irimia, ne-a declarat, ieri, că săptămâna trecută, marți, au fost primite 401 cereri la sediul din Suceava și încă 153 la Rădăuți, iar miercuri, la Suceava au fost înregistrate 450 de cereri. La acestea se mai adaugă încă 60-70 de cereri zilnic, ale cetățenilor din județ, depuse la ambasadele și consulatele României din străinătate. ”Lucrăm de la 8.00 la 17.00, un schimb de 9 ore, cu cele patru stații non-stop. Lucrăm la capacitate maximă, mai mult de atât nu se poate, cu posibilitățile pe care le avem. În iulie-august se dublează numărul de cereri”, a spus Angela Irimie. Foarte multe solicitări sunt de eliberare a pașapoartelor pentru copii, iar ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Brexit) determină un număr mare de suceveni care lucrează în Regatul Unit să apeleze la pașaport pentru călătorie, deși încă se mai poate circula pe bază de carte de identitate. Potrivit directorului Angela Irimia, de la sucevenii din Marea Britanie vin lunar aproximativ 500-600 de cereri de eliberare de pașapoarte. ”Brexit ne-a dat peste cap cu totul”, a afirmat ea.
Aglomerația de la misiunile diplomatice ale României în străinătate, mai ales în lunile de vară, distanțele mari, uneori, dintre localitatea de rezidența și orașul în care este ambasada sau consulatul României sau pur și simplu lipsa de informații sunt alți factori care contribuie la avalanșa de solicitări de pașapoarte, la serviciul de profil din Suceava. De asemenea, anul acesta expiră documentele de călătorie temporare eliberate în anul 2016, cele eliberate în 2014 minorilor sub 12 ani, cele din 2012 pentru persoane peste 12 ani, cele din 2007, care aveau valabilitate 10 ani. La toate acestea se adaugă solicitările persoanelor care nu au deținut niciodată pașaport.
Programarea trebuie făcută pentru fiecare titular de pașaport în parte, inclusiv pentru copii
Adrian Balan, din Rădăuți, lucrează în Spania. S-a programat pentru ieri, online, la Suceava, în urmă cu trei săptămâni. ”Din orașul în care locuiesc eu până la ambasadă sunt 200 de kilometri. Am preferat să las asta pentru când vin în concediu în România”, ne-a spus el, așezat calm la rândul din fața uneia dintre cele patru stații de preluări documente.
Familia Bahrin lucrează în Italia și are nevoie de pașaport pentru fiica lor, care s-a născut în țara în care muncesc. ”Noi circulăm cu buletinul, dar pentru copil ne trebuie pașaport. Nu am mers la ambasadă să depunem actele pentru că oricum veneam în august acasă și îi facem aici”, a afirmat Loredana Bahrin, posesoarea unui bon de ordine și care până la amiază nu reușise să ajungă în fața funcționarului de la ghișeul unde trebuie să achite taxa de eliberare a documentului solicitat.
În aceeași situație erau și alți părinți, care trebuie să le facă pașaport copiilor, ca să-i poată lua cu ei în țara de adopție.
Datele de la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple Suceava arată că în luna iulie a acestui an s-au eliberat cu 1.070 de pașapoarte mai mult față de luna similară a anului trecut, respectiv 6.700, față de 5.630. În primele 10 zile din august 2017, deja numărul de cereri depuse la ghișeele din Suceava și Rădăuți este mai mare cu 303 față de perioada similară a anului 2016: 3.396 de cereri, față de 3.093.
Chiar dacă volumul de muncă la Serviciul Pașapoarte se dublează, nu se poate face la fel, temporar, și cu personalul care lucrează la Pașapoarte. Certificările și avizele de care au nevoie salariații care au acces la datele cu caracter personal se acordă printr-o procedură extrem de laborioasă, ceea ce face dificilă detașarea unor angajați din alte servicii sau utilizarea stagiarilor.
Modalitățile de rezolvare a solicitărilor sunt: programarea online pe site-ul www.prefecturasuceava.ro (80 de persoane/zi, miercuri – 100 de persoane/zi), care se face pentru fiecare titular de pașaport în parte, nu pe familie; bonuri cu numere de ordine și interval orar, în luna august, eliberate zilnic la sediul serviciului, la ora 7.30, în medie 280 zilnic, 305 miercuri, când este program prelungit; în regim de audiență marți și joi, între orele 10.00-12.00, pentru situațiile deosebite, în baza unor documente doveditoare – bilete de avion, rezervări de transport, vouchere de vacanță, documente medicale etc.
Cum puteți reduce timpul petrecut la Pașapoarte
Contravaloarea pașaportului se poate achita la Trezoreria municipiului Suceava – sediul central, cu un ghișeu care funcționează în sediu, program 8.00-14.00, prin internet banking (cu excepția pașaportului temporar), prin ordin de plată sau la oficiile poștale din localitatea de domiciliu. ”Ideal ar fi ca primii programați să aibă taxa achitată anticipat. La prima oră, ghișeul Trezoreriei din sediu este suprasolicitat”, a precizat Angela Irimia.
Taxele care trebuie achitate sunt de 96 de lei pentru pașaport temporar; 234 de lei pentru pașaport electronic la minori sub 12 ani și 234 de lei pentru pașaport electronic la persoane de la 12 ani.
Valabilitatea este de 12 luni – pașaport temporar; 3 ani – pașaport electronic minori sub 12 ani; 5 ani – pașaport electronic persoane peste 12 ani.
Depunerea documentației pentru pașaport se poate face la locul de domiciliu sau reședință, în general; la cel mai apropiat serviciu de pașapoarte (excepție) și la ambasada României sau la consulatul cel mai apropiat din străinătate.
Pentru eliberarea pașapoartelor temporare copiilor sub 14 ani se poate depune cererea de către părinți, prezentând două fotografii color identice ale minorului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, pe fond alb, fără a fi necesară prezența acestuia.
Eliberarea pașaportului electronic se face de la orice serviciu de pașapoarte din țară, de la orice ambasadă a României sau consulat din străinătate sau la domiciliu, prin CN Poșta Română, contra cost, cca. 10 lei, în același termen de 14 zile calendaristice de la data depunerii.
Eliberarea pașaportului temporar se face de la serviciul de pașapoarte unde s-a depus cererea.
Directorul Serviciului Pașapoarte Suceava, Angela Irimia, le face solicitanților câteva recomandări pentru a scuti statul la cozi. Astfel, ea recomandă ca procura sau declarațiile de acord pentru eliberarea pașaportului minorului să fie întocmite în străinătate, de preferat la ambasada României sau la consulatul cel mai apropiat din străinătate sau la autoritățile străine competente, cu condiția de a fi autentificat înscrisul (din cuprinsul încheierii de autentificare să rezulte verificarea și stabilirea identității părților, citirea înscrisului, exprimarea consimțământului acestora cu privire la conținutul actului, semnătura și data actului) și nu legalizată semnătura.
Verificarea valabilității documentelor de călătorie și solicitarea unora noi ar fi de preferat să fie făcute în lunile mai puțin aglomerate.
Directorul Irimia a mai arătat că prețul scăzut al pașaportului temporar a condus la o avalanșă de solicitări de acest tip. ”Ceea ce este trecut ca excepție în lege, «Pașaportul simplu temporar se eliberează …a) pentru persoanele care declară că nu dispun de timpul necesar pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic» a devenit o regulă. Motivul solicitării este legat de partea pecuniară, însă valabilitatea acestuia este de 12 luni, multe state nu recunosc acest document sau nu este acceptat cu o valabilitate mai mică de 6 luni”, a subliniat șeful de la Pașapoarte, din Suceava.
Dacă în luna iulie, solicitările de eliberare de pașaport au venit majoritar de la suceveni care lucrează în țările nordice, în Marea Britanie și Belgia, în august cele mai multe cereri sunt de la suceveni care lucrează în Italia și Spania.