Drept la replică

„Programa școlară pentru învățământul special este adaptată tipurilor de deficiențe ale elevilor”



Una din problemele cu care se confruntă presa românească este ușurința cu care unii ziariști în dorința de a prezenta unele fapte ca senzaționale, aștern pe hârtie și fac publice articole în care lezează dreptul la imagine a unor instituții și persoane, încălcând flagrant codul deontologic al ziaristului.
Un asemenea articol este articolul publicat de către doamna Adelina Talpalariu în numărul de joi 19 septembrie 2013, articol intitulat „O școală din Rădăuți a fost desemnată de Ministerul Educației «cea mai puțin exigentă» unitate gimnazială din țară”.
Colectivul de cadre didactice al Școlii Gimnaziale Speciale „Sfântul Stelian” Rădăuți, indignat de modul în care doamna Adelina Talpalariu expune în cvasicunoștință de cauză unele fapte ignorând total art. 2 din codul deontologic al ziaristului care prevede în mod clar că: „Ziaristul poate da publicității numai informațiile de a căror veridicitate este sigur, după ce în prealabil le-a verificat, de regulă, din cel puțin două surse credibile” , solicită redacției ziarului Monitorul de Suceava dreptul la replică prin publicarea în unul din numerele viitoare a precizărilor expuse în prezenta în vederea informării corecte a publicului cititor.
Secțiunea 13 din Legea Educației Naționale reglementează învățământul special și special integrat din România în baza căreia funcționează și Școala Gimnazială Specială „Sfântul Stelian” Rădăuți.
Programa școlară pentru învățământul special este adaptată tipurilor de deficiențe ale elevilor care necesită cerințe educative speciale și este o programă diferită față de programa învățământului preuniversitar de masă în baza căreia este stabilită programa pentru examenele naționale. De aici și baremele de evaluare și notare a elevilor sunt stabilite în școlile speciale pe baza programei pentru învățământ special. De asemenea manualele școlare pentru învățământul special sunt în conformitate cu programa pentru învățământul special.
La absolvirea clasei a VIII-a elevii din școala noastră sunt orientați către Centrul școlar pentru educație incluzivă Suceava pentru pregătirea profesională, centru școlar circumscris și el învățământului special. Școala noastră nu organizează examene de testare națională. Cu toate acestea unii părinți, din dorința de a-și ține copilul aproape de domiciliu solicită ca acesta să susțină testarea națională la o școală de masă în vederea înscrierii lui într-o unitatea de învățământ liceal din oraș, deși conducerea școlii îi avertizează în ce privește rezultatele slabe pe care aceștia le-ar putea obține la aceste examene.
Acest fapt s-a întâmplat și la finele anului școlar precedent când patru elevi ai școlii noastre au participat la aceste examene și au obținut rezultatele menționate în articolul doamnei Adelina Talpalariu din 19 septembrie 2013. În virtutea dreptului la educație nu s-a putut face o restricție a participării acestor elevi la examene.
Diferențele mari dintre mediile elevilor și notele obținute la testarea națională sunt astfel consecința diferențelor dintre cele două programe școlare dintre învățământul de masă în baza căreia se stabilește programa pentru testarea națională și programa școlară pentru învățământul special și nu a lipsei de exigență a cadrelor didactice din școala noastră.
Aceasta ar fi explicația noastră pentru rezultatele elevilor noștri la testele naționale și am considera un fapt de reparație morală dacă redacția Monitorului de Suceava ar publica într-un număr următor aceste precizări.
Vă mulțumim!
N.R. Redactorul „Monitorului de Suceava” a expus în articolul menționat un clasament realizat de Ministerul Educației Naționale (cea mai verosimilă sursă de informare, a cărei autoritate este recunoscută), ierarhia fiind publicată pe pagina oficială a ministerului de resort, putând fi accesată la http://www.edu.ro/index.php/articles/weblinks/20408, Secțiunea „Date calitative despre școlile gimnaziale”.
În topul realizat, Ministerul Educației Naționale nu tratează separat rezultatele elevilor de la învățământul de masă și cele ale elevilor cu nevoi speciale, chiar dacă aceștia din urmă studiază pe baza unei programe școlare diferite.
Precizăm că în cadrul ierarhiei se regăsesc toate școlile gimnaziale din țară (inclusiv cele speciale unde, de regulă, au fost examinați puțini elevi), iar în urma unor calcule exacte, aplicate de MEN, clivajul dintre media notelor de la Evaluarea Națională și media notelor din ciclul gimnazial este cel mai mare în cazul Școlii Gimnaziale Speciale „Sfântul Stelian” Rădăuți.



Recomandări

Prof. Isabel Vintilă face parte din grupul de lucru care pregătește noile programe școlare la Limba și literatura română pentru liceu

Prof. Isabel Vintilă face parte din grupul de lucru care pregătește noile programe școlare la Limba și literatura română pentru liceu
Prof. Isabel Vintilă face parte din grupul de lucru care pregătește noile programe școlare la Limba și literatura română pentru liceu

Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase

Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase
Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase