Programa la Religie pentru clasa pregătitoare: Vizite la biserici, împărtășanie, cântări religioase



Curriculumul pentru clasa pregătitoare, supus dezbaterii publice, include și Religia, copiii urmând să învețe rugăciuni precum „Toți, cu inima curată”; „Doamne, Doamne, ceresc Tată”, texte biblice, colinde sau cântări religioase, cum ar fi „Ție, Doamne” sau Troparul Învierii Domnului.
Ministerul Educației a supus dezbaterii publice curriculumul pentru clasa pregătitoare, materiile care vor fi studiate fiind Dezvoltare personală, Comunicare în limba română, Educație pentru societate, Religie, Matematică și explorarea mediului, Muzică și mișcare, Tehnologii de informare și comunicare, Educație fizică și sport, Arte vizuale și lucru manual.
Copiii vor avea o oră de Religie pe săptămână, una dintre rațiunile introducerii acesteia în programa pentru clasa pregătitoare fiind aceea că „rolul religiei la vârstele mici este recunoscut și susținut de teoreticienii și practicienii din domeniul educației, care evidențiază importanța educației religioase în formarea propriei identități a elevilor, aspectele legate de credințe și convingeri fiind un element important al acesteia”.
Ministerul propune o programă care se adresează copiilor de religie ortodoxă, programele pentru alte culte urmând să se ghideze după principii similare.
La capitolul competențe generale, Ministerul își propune, printre altele, „colaborarea cu copiii și cu adulții din mediul familiar, în acord cu valorile religioase”.
Copiii trebuie ca, până la finalul grupei pregătitoare, să poată identifica elemente de bază ale credinței religioase, să poată analiza „caracteristicile comportamentale ale unui bun creștin, pe baza valorificării unor situații din viața de zi cu zi”, să poată aplica „reguli de comportament moral-creștin în contexte de viață familiare”, să poată identifica elemente de diferențiere între oameni.
De asemenea, copiii vor trebui să poată explica semnificația unor elemente religioase cunoscute, obiectiv ce va fi atins prin dialoguri pe baza unor audiții de texte biblice și despre viețile sfinților, descrierea unor icoane, învățarea de rugăciuni, cântări, colinde. Copiii vor mai trebui să poată identifica „sărbători și evenimente cu semnificații religioase, cu incidență asupra vieții familiei”, abilitate dobândită în urma audierii unor texte din literatura română și universală despre marile sărbători creștine, analizarea unor imagini relevante din viața copiilor și a familiilor lor, realizarea unor proiecte pe diferite teme religioase („Cum am sărbătorit Crăciunul”, „Cum ne pregătim de Paște” etc.).
Procesul de învățare include vizite la biserici, vizionarea de filme având conținut religios sau căutarea pe internet a unor informații sau imagini având conținut religios.
„Profesorul poate organiza vizite la biserică cu elevii cu diferite ocazii și scopuri: pentru participarea și observarea anumitor slujbe bisericești; pentru a primi Sfânta Împărtășanie; pentru discuții cu preotul pe teme religioase sau pentru a organiza în comun diferite evenimente importante pentru comunitate”, precizează documentul elaborat de Ministerul Educației.
Copiii vor învăța rugăciuni precum „Toți, cu inima curată”, „Doamne, Doamne, ceresc Tată”, „Înger, îngerașul meu”, „Tatăl nostru”, „Doamne, cât este de bine”, dar și cuvintele care însoțesc semnul Sfintei Cruci, la începutul și la sfârșitul rugăciunii. Le vor fi citite și texte biblice: „Te voi lăuda, că sunt o făptură așa de minunată!” (Psalmi 138, 14); „Copii, ascultați pe părinții voștri în Domnul că aceasta este cu dreptate” (Efeseni 6, 1); „Bucurați-vă cu cei ce se bucură, plângeți cu cei ce plâng” (Romani 12, 15); „Nu răsplătiți nimanui raul cu rau” (Romani 12, 17). Copiii din clasa pregătitoare vor învăța și cântări religioase: „Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluiește-ne pe noi”; „Ție, Doamne”; „Fie numele Domnului binecuvântat”; Troparul Învierii Domnului.
Programa include și colinde: „Astăzi S-a născut Hristos”; „Steaua sus răsare”; „Trei păstori”; „Am plecat să colindăm”; „Viflaime, Viflaime”.
Curriculumul pentru clasa pregătitoare este supus dezbaterii publice timp de două săptămâni, începând din 1 martie.