Program pentru educarea a peste 8.000 de preșcolari din comunități defavorizate



Un proiect pentru reducerea numărului de preșcolari care nu merg la grădiniță sau care abandonează școala va fi implementat în 2009 în peste 400 de comunități dezavantajate, cu o populație romă numeroasă, potrivit Ministerului Educației, Cercetării și Inovării (MECI). Proiectul „Toți la grădiniță, toți în clasa I”, în valoare de cinci milioane de euro, are drept scop creșterea accesului la educație și a nivelului educațional al copiilor din comunități defavorizate, cu precădere romi. Acesta a fost inițiat de Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, prin Direcția Generală învățământ în Limbile Minorităților și Relația cu Parlamentul, în parteneriat cu Fundația Ruhama din Oradea. Programul este implementat în perioada noiembrie 2008 – decembrie 2009, cu finanțare de la Uniunea Europeană.
Obiectivul general al proiectului este prevenirea și corectarea părăsirii timpurii a școlii în rândul copiilor cu vârste între 5-8 ani, din 420 de comunități dezavantajate, în câte zece locații din fiecare județ.
Potrivit coordonatorului de proiect, Gheorghe Sarău, în program vor fi incluși 8.000 de copii din comunități defavorizate, care vor participa la programe de educație de tipul „Grădinița estivală”, care va fi organizată pe timp de trei săptămâni în vară, sau la „Școala după școală”, adică activitățile organizate de învățătoare după terminarea cursurilor.
Copii vor primi mâncare, materiale didactice, îmbrăcăminte și încălțăminte corespunzătoare anotimpurilor la „Școala de vară” dacă aceștia vor continua să meargă la școală.
Și părinții copiilor vor primi consiliere privind educația copiilor.
Potrivit lui Gheorghe Sarău, în fiecare județ va fi câte un reprezentant al comunității rome care va îndeplini sarcinile unui mediator școlar, urmărind evoluția copiilor romi. Aceștia trebuie să identifice copiii care au mai fost la școală, dar care au abandonat-o sau care se încadrează în grupul țintă. Acesta a precizat că 80 la sută dintre copiii care urmează școala de vară va intra apoi în clasa I.
Scopul proiectului este de a crește cu zece la sută a procentului de copii cu vârstă de școlarizare, înscriși în clasa întâi, proveniți din cele 420 de comunități dezavantajate și reducerea cu 75 la sută a ratei de abandon școlar în clasa I din aceste comunități.