Program de viață duhovnicească (II)



4. Participarea la Sfînta Liturghie
Preotul Gheorghe Calciu: Există o lenevie a trupului și o lenevie a duhului. Pentru că, venind la Liturghie el se integrează într-un ritm. Ritmul acesta nu este ușor de susținut. Pentru că este un ritm de lungă durată și care te menține la un nivel înalt. Este un efort. De aceea, cei care vin, vin adeseori mult mai tîrziu ca să scurteze timpul care stau la Liturghie. Timpul în care stai la Liturghie nu este comod, nu este un timp comod, ca atunci cînd stai la cinematograf. Liturghia te solicită, Liturghia te cheamă, Liturghia îți cere să te ostenești spiritualicește. Dar Liturghia este obligatorie. Fără Liturghie nimeni nu se mîntuiește. Pentru că oricît te-ai ruga tu în particular, îți lipsește harul Duhului Sfînt, îți lipsesc Sfintele Taine. Iar dacă vii numai la Taine, cînd și cînd, de patru ori pe an să te spovedești, n-ai făcut nimica. Liturghia este cea care sfințește viața omului. Și pentru aceasta este făcută, ca tu să vii, să participi dintru început și pînă la sfîrșit. Mai ales că în această Liturghie, rugăciunea comună are o forță extraordinară. Noi toți ne unim în Liturghie, noi toți cîntăm în Liturghie, noi toți ne rugăm o dată cu preotul și cu toți ceilalți… dacă nu-ți lași spiritul să rătăcească la gînduri lumești. Și rugăciunea comună este mai ascultată decît rugăciunea particulară. Ea are o forță mai mare. Ea, cum spuneau Sfinții Părinți, schimbă și voința neschimbată a lui Dumnezeu. E un fel de…, cum spunea Iisus Hristos, este o năvală. „Împărăția cerului se ia cu năvală”. Noi dăm năvala peste Dumnezeu cu Liturghia și rugăciunea comună. Și cîștigăm Împărăția prin năvală.
5. Cunoașterea și trăirea credinței
Pr. G.C.: Aceasta este o chestiune de nivel. Adică dacă tu nu-ți implici mintea în credință, nu-ți schimbi mintea să meargă cu inima în credință, nu ești un rugător complet, nu ești un om complet mîntuit. Un om integral în rugăciune face în aceeași măsură și rugăciunea minții și rugăciunea inimii. Credem și cercetăm pînă la un anumit nivel. Încolo… A cerceta înseamnă a încerca să investighezi un domeniu care nu poate fi investigat cu mijloacele noastre. De aici începe credința totală. Deci mintea și sufletul, mintea și inima, trebuie unite împreună, pînă la treapta supremă, de unde începe să lucreze numai credința, numai iubirea, numai Duhul lui Dumnezeu. Nu înseamnă că trebuie să-ți lași mintea să moară. Nu. Toți Sfinții Părinți ați văzut ce lucruri frumoase scriu? Le scriu cu mintea, dar cu mintea ce locuiește în inimă.
6. Respectarea ținutei trupului și sufletului
Pr. G.C.: Pentru că orice dezgolire a trupului, poate fi o tentație pentru cineva, picioarele femeilor, brațele lor goale, părul … sînt o tentație care distrage spiritul tînărului. Sfîntul Pavel spune ca femeia să-și acopere capul. Pentru asta și-l acoperă. Să nu-și pună bijuterii. Pentru asta nu-și pune. Ca nici ea pentru bărbat, nici bărbatul pentru femeie să nu fie o ispită în timpul rugăciunii.