Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului (MTCT) va elabora, până la sfârșitul acestui an, un proiect de dezvoltare a infrastructurii în perioada 2007-2013, transporturile urmând să contribuie la sfârșitul intervalului cu 7 miliarde de euro la formarea PIB, valoare dublă față de cifra realizată în prezent.
Proiectul, realizat cu finanțare din partea instituțiilor europene, respectă normele comunitare și va fi supus aprobării de către Comisia Europeană în cea de-a doua parte a anului viitor.
Potrivit secretarului de stat de la Ministerul Integrării Europene Leonard Orban, dezvoltarea infrastructurii în acord cu cerințele Uniunii Europene va presupune investiții de 7-8 miliarde de euro, modernizarea infrastructurii feroviare fiind mai costisitoare decât refacerea infrastructurii rutiere.
Componenta rutieră a planului de dezvoltare prevede modernizarea, până în anul 2013, a 8.401 de kilometri de drumuri (54% din infrastructura rutieră) la standardele Uniunii Europene și construcția a 1.263 de kilometri de autostradă. Programul prevede, de asemenea, reabilitarea sau construirea a 2.025 de poduri care să respecte prevederile europene în materie de sarcină maximă admisă.
Unele dintre condițiile impuse de Uniunea Europeană se referă la construcția de drumuri cu o lățime a părții carosabile de 10-12 metri, care să suporte sarcini pe osie de până la 11,5 tone (față de 9,5 tone în prezent).
Programul vizează construcția coridorului IV pan-european, urmând ca primele segmente, Nădlac – Arad și Cernavodă – Constanța să fie finalizate cu prioritate. Construcția secțiunilor de autostradă Orăștie – Sibiu, Lugoj – Deva, Sibiu – Pitești, precum și ruta ocolitoare a orașului Sebeș sunt, de asemenea, cuprinse în planul MTCT.
Componenta feroviară presupune modernizarea a 2.200 de kilometri de cale ferată, astfel încât în 2013 din transportul de mărfuri și 35% din transportul public de persoane să fie realizate pe calea ferată.
Reabilitarea căilor ferate urmărește traseul coridorului IV, având prioritate sectoarele Curtici – Simeria, Simeria – Coșlariu, Coșlariu – Sighișoara, Sighișoara – Brașov și Brașov – București.
În ceea ce privește căile navigabile, proiectul își propune ca, în urma modernizării facilităților portuare, tranzitul de mărfuri prin porturile maritime să ajungă la 35 de milioane de tone, respectiv la 45 de milioane de tone în cazul traficului fluvial.
Planul de dezvoltare a infrastructurii are în vedere și modernizarea echipamentelor aerportuare, pentru a putea prelua un flux anual preconizat de 11,3 milioane de călători.
Îmbunătățirea circulației cu metroul va fi realizată prin extinderea rețelei până la aeroporturile Băneasa și Henri Coandă.
Printre obiectivele proiectului, care iau în considerație recomandările Uniunii Europene, se regăsesc promovarea intermodalității, îmbunătățirea siguranței transporturilor, punerea în siguranță a infrastructurii în fața calamităților și limitarea impactului negativ al transporturilor asupra mediului.