Comerțul alimentar românesc format din magazine mici va supraviețui doar dacă va deveni performant, acesta putând fi comparat cu un taxi vechi, care miroase a fum de țigară, cu șofer transpirat, afirmă Pawel Musial, directorul retailerului Profi.
„Micile magazine alimentare au dispărut și vor dispărea în următorii ani, pentru că nu vor putea oferi produse de calitate. Dacă proprietarul magazinului mic și-ar face meseria cum trebuie, ar fi de nebătut de către orice concurență, pentru că niciun magazin mare nu-și poate cunoaște clienții și nu poate personaliza vânzarea așa cum o poate face un comerciant mic”, a spus Musial.
El compară competiția dintre magazinele mici și hypermarketuri cu cea dintre taxi și autobuz.
„Dacă în taxi nu ai aer condiționat, miroase a țigări și e și greu să-l găsești, iar în schimb autobuzul are aer condiționat și oprește aproape de tine, iei autobuzul. Când găsești un taxi de calitate, îl preferi autobuzului, pentru că serviciile acestuia sunt mai personalizate. Însă câtă vreme taxiurile noastre vor arăta rău, vor fi o mașină veche, cu șofer transpirat, autobuzul va avea mai multe șanse”, a spus Musial.
Întrebat dacă Profi simte concurența lanțului de magazine mici Mic.ro, deținut de Dinu Patriciu, Musial a evitat să răspundă direct.
„Nu cred că există un viitor pentru Mic.ro. Cred că în România lucrurile se vor îndrepta tot mai mult spre retailul modern. Formatul mic are nevoie de o logistică mult mai bună, dar infrastructura dificilă din România nu permite acest lucru”, a mai spus el.
Lanțul Profi a fost cumpărat în 2009 de către fondul de investiții Enterprise Investors cu 66,5 milioane de euro de la grupul belgian Delhaize.
Compania, care are 102 magzine, a avut anul trecut afaceri de 616,5 milioane de lei (147 milioane de euro) în creștere cu 25% față de anul precedent.