Propuneri contestate

Profesorii de limba română cer ca disciplina lor să rămână probă separată la examenul de bacalaureat



Profesorii de limba romana vor ca disciplina lor să aibă probă separată la bac
Profesorii de limba romana vor ca disciplina lor să aibă probă separată la bac

Oficialii din Educație propun ca bacalaureatul să aibă o nouă structură, cu o singură probă scrisă, mixtă, competențele la limba română fiind evaluate împreună cu cele de la alte discipline.
Propunerea din noua lege a educației este contestată de Asociația profesorilor de limba și literatura română „Ioana Em. Petrescu”, care explică faptul că „se impune ca limba și literatura română să se mențină, în continuare, probă autonomă în examenele de evaluare națională și de bacalaureat”.
Reprezentanții asociației susțin că propunerile Ministerului Educației devalorizează statutul disciplinei și minimalizează calitățile ei formative, intervenție care nu poate fi justificată.
Aceștia menționează că intenția de cumulare a mai multor discipline într-o singură probă reduce considerabil importanța acestei discipline „care constituie fundamentul identității noastre și sunt parte a patrimoniului cultural”.
Potrivit comunicatului profesorilor, este inadecvat și discriminatoriu ca limbile minoritare să aibă probă separată de evaluare la bacalaureat (probă scrisă la Limba și literatura maternă – probă pentru cei care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale), iar limba și literatura română să nu aibă o probă distinctă.
Proba de limba română ar urma să fie facultativă pentru clasele cu profil filologic, dar nu va condiționa promovarea examenului de bacalaureat.
În comunicat se mai arată că în țările Uniunii Europene, limba și literatura națională se regăsește ca probă de sine stătătoare în cadrul examenelor naționale și că modalitățile de evaluare propuse ar urma să diminueze statutul disciplinei limba și literatura română și desincronizează școala românească de școala europeană.
Potrivit noilor propuneri din Legea Educației, bacalaureatul va avea o singură probă scrisă de evaluare a competențelor de bază pentru disciplinele din trunchiul comun: română, matematică, științe ale naturii, istorie, geografie, socio-umane, la care elevii ar trebui să ia minimum 6; două probe orale la două limbi de circulație internațională; o probă de evaluare a competențelor digitale; probă la limba și literatura maternă, minimum 6 pentru promovare (pentru minorități); o probă scrisă facultativă care nu va condiționa promovarea la bac.
Admiterea organizată de colegiile naționale este inechitabilă
Asociația profesorilor de limba și literatura română „Ioana Em. Petrescu” face referire și la propunerea Ministerului Educației care prevede ca liceele cu statut de colegiu național să-și organizeze propria admitere, pentru maximum 90% din numărul de locuri. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale.
„Textul acestui articol contrazice una dintre valorile menționate la începutul proiectului de lege, și anume echitatea. Organizarea unui examen separat de admitere de către colegiile naționale încalcă egalitatea de șanse a elevilor, iar subiectele la evaluarea națională trebuie întocmite de către o singură instituție specializată, nu de către fiecare școală în parte. Propunem ca evaluarea națională să rămână cu o singură sesiune de examen și cu subiect unic pentru toate școlile gimnaziale, liceele și colegiile naționale”, adaugă reprezentanții asociației.



Recomandări

Noi fațete ale domnitorului Ștefan cel Mare, prezentate de președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, la Dumbrăveni

Noi fațete ale domnitorului Ștefan cel Mare, prezentate la președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, la Dumbrăveni
Noi fațete ale domnitorului Ștefan cel Mare, prezentate la președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, la Dumbrăveni

Valentin Ionescu (ISF): România în pas cu finanțele, peste 30.000 de participanți la programe și sute de cursuri derulate în 2025 arată că Institutul de Studii Financiare face pași concreți pentru o Românie mai responsabilă financiar

Valentin Ionescu (ISF): România în pas cu finanțele, peste 30.000 de participanți la programe și sute de cursuri derulate în 2025 arată că Institutul de Studii Financiare face pași concreți pentru o Românie mai responsabilă financiar
Valentin Ionescu (ISF): România în pas cu finanțele, peste 30.000 de participanți la programe și sute de cursuri derulate în 2025 arată că Institutul de Studii Financiare face pași concreți pentru o Românie mai responsabilă financiar

Clasă Confucius inaugurată la Colegiul ”Ștefan cel Mare”. Limba și cultura chineză, mai aproape de elevi

Clasă Confucius inaugurată la Colegiul ”Ștefan cel Mare”. Limba și cultura chineză, mai aproape de elevi
Clasă Confucius inaugurată la Colegiul ”Ștefan cel Mare”. Limba și cultura chineză, mai aproape de elevi

„Matematica în viața reală. Soluții pentru învățarea cu sens” – cercul pedagogic al profesorilor de matematică la Liceul „Iorgu Vârnav Liteanu” Liteni

„Matematica în viața reală. Soluții pentru învățarea cu sens” – cercul pedagogic al profesorilor de matematică la Liceul „Iorgu Vârnav Liteanu” Liteni
„Matematica în viața reală. Soluții pentru învățarea cu sens” – cercul pedagogic al profesorilor de matematică la Liceul „Iorgu Vârnav Liteanu” Liteni