În perioada 29 noiembrie – 4 decembrie 2021 a avut loc a treia întâlnire în format fizic din cadrul proiectului Erasmus+ „URBES – Urban Regeneration and Best Energy Saving for our Cities”, proiect în care Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni este partener începând din anul 2019.
Activitatea, derulată sub forma unui program de formare pentru cadrele didactice implicate, a fost organizată la Salerno, în Italia, de către partenerul italian Biennale Delle Arti e Delle Scienze del Mediterraneo (Bi-Med), în colaborare cu coordonatorii de la Universita Telematica Pegasso (UniPegasso, Napoli) și cu cel de al treilea partener italian – Liceo Artistico Sabatini – Menna, din Salerno.
Invitații la întâlnire din România (Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni), Grecia (2ND Geniko Lykeio Of Arta) și Turcia (Kocasinan Anadolu Lisesi), câte doi dintre membrii echipei de proiect, au participat alături de partenerii italieni la un program interactiv de formare în domeniul regenerării urbane și eficienței energetice a clădirilor, aspecte importante ale edificării unei societăți moderne, bazată pe coordonatele dezvoltării durabile.
„Proiectul a pornit de la o inițiativă a Bi-Med, în colaborare cu UniPegasso, de înființare și pilotare în școli a unor cluburi-laboratoare de regenerare urbană, destinate pentru elevi, studenți, instituții educaționale, reprezentanți ai autorităților locale, care și-au dat mâna pentru a oferi tinerei generații un exemplu de acțiuni concrete pentru o mai bună înțelegere și valorificare judicioasă a teritoriului, inclusiv a moștenirii culturale.
Ca urmare a aprobării în anul 2019 a proiectului Erasmus+ URBES, acest exemplu de bune practici va fi transferat la nivel european prin implementarea în cele patru licee partenere (Colegiul «Vasile Lovinescu» din Fălticeni și celelalte trei instituții de învățământ din Italia, Grecia și Turcia), școli în care vor fi organizate și laboratoare de regenerare urbană. Rezultatul experiențelor acumulate prin aceste activități va fi transferat sub forma unui curs online și a unui ghid de regenerare urbană, în format electronic, ambele disponibile pentru implementare, împreună cu asistența tehnică necesară, în toate cele patru țări participante la proiect”, ne-a informat prof. Cristina Buta, coordonator proiect.
Educația pentru sustenabilitate înseamnă o viață de calitate
Activitatea a coincis cu evenimentul anual „Scuola Mondo” organizat de Bi-Med pentru elevii și cadrele didactice din provincia Salerno, prilej cu care invitații din cele trei țări partenere, împreună cu elevii și profesorii participanți, au asistat la ateliere de lucru interactive axate pe educația pentru sustenabilitate, pentru o viață de calitate și la o serie de expuneri despre sensul vieții în societatea contemporană, despre originile și evoluția umanității.
După cum am aflat de la membrii Comisiei de proiecte și programe europene a Colegiului „Vasile Lovinescu”, tot în cadrul întâlnirii s-au realizat studii de caz asupra unor proiecte de regenerare urbană ale primăriei din Salerno, Liceului de Artă Sabatini-Mena, iar oficialitățile din Paestum, o municipalitate din apropiere, au prezentat un sit istoric reamenajat pentru vizitare cu fonduri europene, o fermă agroturistică și alte elemente de patrimoniu cultural selectate pentru readucere în circuitul turistic prin acțiuni de remodelare și reamenajare urbană.
S-a discutat și agenda activităților pentru anul viitor (întâlniri transnaționale ale echipelor de management și activitățile de învățare pentru elevi care se vor desfășura în perioada martie-decembrie 2022 în Turcia, Grecia, România și Italia). Cu această ocazie s-au reanalizat condițiile de desfășurare a activităților în funcție de evoluția situației epidemiologice pe plan european, s-au identificat noi direcții și oportunități de acțiune comune, s-au analizat metode activ-participative pentru implicarea elevilor, a tinerilor, a comunității în realizarea unor proiecte viabile pentru secolul XXI.



