Nici o măsură

Profesorii care au pus note fictive în cataloage, invizibili la Inspectoratul Școlar



IȘJ Suceava nu a sancționat profesorii care au pus note fictive în cataloage
IȘJ Suceava nu a sancționat profesorii care au pus note fictive în cataloage

Cei 43 de profesori de la Grupul Școlar Cajvana și de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, cercetați de procurori în dosare care au vizat săvârșirea infracțiunii de fals intelectual și amendați pentru faptele lor, nu au fost sancționați în nici un fel de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava. Deși cazurile au fost prezentate pe larg în presa locală și centrală, iar procurorii au finalizat de mult dosarele, la IȘJ cazurile nu prezintă interes. Mai mult, Crăița Buda Niga, directoarea Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, aflată și ea pe lista învinuiților, a fost numită vicepreședinte într-o comisie de bacalaureat, în vara acestui an.
Vorbe goale și minciuni Cazul celor 18 profesori de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, care au falsificat situația școlară a unor elevi de la cursurile de la „frecvență redusă”, ei primind note și fiind promovați deși erau în străinătate, a ajuns subiect și la nivel național.
În ediția din 23 iulie 2008 a cotidianului Gândul a fost publicat un articol pe această temă, ocazie cu care Gabriel Ispas, șeful Corpului de Control al Ministerului Educației, a declarat că „vom cere Inspectoratului Școlar al Județului Suceava să ia măsuri ferme împotriva respectivilor profesori, măsuri care să meargă până la scoaterea din învățământ”. Lucrurile au rămas doar la nivel declarativ.
Reprezentanții IȘJ Suceava refuză să pună în aplicare orice fel de sancțiune, motivația fiind că nu au fost informați oficial despre caz.
„În nici unul dintre cele două cazuri nu am fost informați în scris de organele de anchetă despre o soluție finală. În aceste condiții, nu avem ce măsuri să luăm”, ne-a declarat ieri Laura Hacman, purtătorul de cuvânt al IȘJ Suceava.
Cel puțin în cazul dosarului de la Cajvana, în care au fost cercetați 25 de profesori, finalizat încă din 2006, IȘJ Suceava a fost informat despre caz, după cum ne-a declarat prim-procurorul Viorel Damu, de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Rădăuți.
„Am făcut informări scrise către Inspectorat atât la începerea urmării penale, cât și la finalizarea dosarului”, a precizat Damu.
Fără răspunsuri Și celălalt dosar, al celor 18 profesori de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, cercetat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava, a fost finalizat, procurorul dând aceeași soluție și după analizarea contestației profesorilor învinuiți.
Conform rechizitoriului întocmit de procurori, pentru că au avut o atitudine sinceră, iar fapta lor nu prezintă pericol social, profesorii au scăpat de trimiterea în judecată, primind doar amenzi de câte 700 de lei. Profesorii învinuiți nu au acceptat soluția dată de două ori de procurori și au apelat la Judecătoria Suceava, cerând redeschiderea dosarului.
Un profesor de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, care a sesizat neregulile de la școala unde predă, a cerut prin adrese scrise IȘJ Suceava să solicite de la Parchet o copie a rechizitoriului procurorului, pentru a-i sancționa pe cei vinovați, și a trimis o copie după act și la Ministerul Educației, însă se pare că reprezentanții acestor instituții nu vor să vadă aceste lucruri.
Au luat diploma de liceu, deși erau la „căpșuni” În dosarul care îi vizează pe profesorii Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară Suceava începerea urmăririi penale a fost demarată în luna iulie a anului trecut. Cei 18 profesorii învinuiți în dosar erau acuzați că au falsificat situația școlară a unor elevi de la „frecvență redusă”, care nu au dat deloc pe la ore.
Faptele s-au întâmplat în anul școlar 2004-2005, respectiv 2005-2006, elevii cu pricina reușind să ia note de trecere și să promoveze clasa, deși se aflau în străinătate.
Profesorii au declarat că nu aveau cum să-i cunoască pe elevi după fizionomie, întrucât aveau puține ore cu aceștia și că nu i-au legitimat niciodată, fiind posibil ca în locul acestora să se fi prezentat alte persoane sau ca un elev din clasă să predea două lucrări.
În cunoștință de cauză sau nu, profesorii și-au pus semnătura pe niște înscrisuri oficiale false, iar elevii au folosit documentele pentru a participa la examenul de bacalaureat, în 2006 și în 2007. Procurorii au considerat că fapta nu prezintă pericol social ridicat și au aplicat amenda de câteva sute de lei, fără ca asta să însemne că falsurile nu s-au consumat.
I-au promovat deoarece se temeau să nu rămână fără post În celălalt caz, 25 de profesori și maiștri instructori de la Grupul Școlar Cajvana au fost amendați cu câte 1.000 de lei deoarece au promovat zeci de elevi din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a pe care nu i-au văzut la față în cursul anilor școlari 2003-2004 și 2004-2005.
În fața procurorilor rădăuțeni, dascălii și-au motivat acțiunile prin faptul că, dacă nu ar fi pus note de trecere pentru elevii respectivi, aceștia din urmă ar fi fost exmatriculați sau ar fi repetat anul școlar, caz în care unele dintre clase ar fi fost desființate, iar numărul de posturi pentru profesori redus.
În ambele cazuri, procurorii au trimis, către Judecătorie, cereri de anulare a diplomelor de bacalaureat obținute prin aceste falsuri.



Recomandări

Întâlnirea bibliotecarilor școlari din județ – interacțiune și discuții pentru adaptarea la provocările actuale

Întâlnirea bibliotecarilor școlari din județ – interacțiune și discuții pentru adaptarea la provocările actuale
Întâlnirea bibliotecarilor școlari din județ – interacțiune și discuții pentru adaptarea la provocările actuale

Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni, punte între tradiție și inovație la Cercul Pedagogic al profesorilor de Socio-Umane

Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni, punte între tradiție și inovație la Cercul Pedagogic al profesorilor de Socio-Umane
Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni, punte între tradiție și inovație la Cercul Pedagogic al profesorilor de Socio-Umane

„Simularea s-a desfășurat în condiții bune” pentru peste 6.200 de elevi suceveni, la proba de matematică

„Simularea s-a desfășurat în condiții bune” pentru peste 6.200 de elevi suceveni, la proba de matematică
„Simularea s-a desfășurat în condiții bune” pentru peste 6.200 de elevi suceveni, la proba de matematică