Profesorii ar putea fi plătiți în funcție de evaluările elevilor, părinților și corpului profesoral din școală, dar și luându-se în calcul progresul elevilor pe care-i au la clasă, în funcție de notele obținute, sau implicarea acestora în activități școlare și chiar extrașcolare.
Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (MECT) a supus, ieri, dezbaterii publice principiile și criteriile care vor sta la baza evaluării performanței cadrelor didactice. Instituția a solicitat inspectoratelor școlare ca, până pe 28 noiembrie, să popularizeze propunerile în fiecare unitate de învățământ și să organizeze dezbateri pe această temă. La discuții sunt invitați să participe inclusiv reprezentanți ai comunităților locale și ai federațiilor sindicale.
Criteriile de evaluare propuse de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (MECT) vor fi folosite în „definirea unei componente variabile a salariului cadrelor didactice”.
Conform propunerii ministerului, evaluarea cadrelor didactice trebuie să pornească de la progresul școlar, astfel că, la începutul fiecărui an școlar, elevii vor fi testați pe baza unor subiecte formulate la nivel național, iar rezultatele testelor vor fi punctul de plecare pentru evaluarea ulterioară, internă și externă.
Noul sistem de evaluare trebuie să aibă în vedere în primul rând performanța realizată în clasă, drept urmare ministerul propune ca performanța didactică să fie evaluată prin criterii de măsurare a progresului școlar. Ca exemplu, ministerul vorbește despre evoluția notelor sau calificativelor obținute la evaluările curente, rezultatele la evaluările naționale raportate la cele de la clasă și rezultatele la testele inițiale raportate la rezultatele testelor curente, respectiv la cele finale.
Un alt criteriu vizează implicarea profesorilor în instituția din care fac parte. Aceasta poate fi cuantificată prin rolurile asumate, activitățile „intra și extra-curriculare”, managementul clasei, parteneriatele și activitățile interdisciplinare.
Nu în ultimul rând, Ministerul mai propune ca activitatea profesorului să fie evaluată de consiliul de administrație al școlii, de consiliul profesoral, de elevi, de părinții elevilor și de comunitate.
Dezvoltarea profesională a cadrului didactic și impactul acesteia asupra progresului elevului și a performanței instituționale reprezintă și ele un criteriu. Concret, ministerul invocă în acest sens formarea continuă „de specialitate, metodică și managerială”, reflectată în modul de proiectare și desfășurare a orelor, aplicarea metodelor moderne de predare și învățare, adaptate la nevoile clasei sau ale elevului sau contribuția cadrului didactic la prestigiul unității de învățământ.
Conform MECT, în actualul sistem de evaluare responsabilitatea revine directorului, dar acesta nu are puterea de decizie. „Reformarea evaluării presupune atribuirea deciziei celui care are si responsabilitatea”, susține MECT, arătând că rolul inspectoratelor școlare se va limita la controlul calității procesului didactic prin inspecții școlare la clasă și testări periodice.
Totuși, pentru că în evaluare intervin mai multe componente, coordonarea și interpretarea rezultatelor rămâne atributul directorului.