– La școala din Paltin elevii învață limba română cu profesori de ucraineană și religie, iar la școala din Argel un număr mare de elevi de gimnaziu nu știu să citească și să scrie corect
– Din cauza distanțelor mari pe care trebuie să le parcurgă pe jos profesorii nu vin să predea la aceste școli
– Potrivit inspectorului general adjunct Vasile Mocanu, o mare parte din vina pentru această situație aparține directorilor unităților de învățămînt, care se ocupă mai mult de activitățile administrativ-gospodărești decît de cele instructiv-educaționale
Din cauza rezultatelor proaste obținute de elevi la testele naționale din vara acestui an, Inspectoratul Școlar Județean a demarat o serie de controale la școlile din Vatra Moldoviței și Moldovița. „Școlile din aceste comune nu au fost verificare de mulți ani, iar rezultatele foarte slabe de la testele naționale au justificat un control în zonă. În urma controlului am constatat că în zonă situația învățămîntului este precară. La unele școli sînt profesori necalificați, directorii nu-și fac datoria, iar unii profesorii predau și cîte patru-cinci discipline”, a declarat inspectorul general adjunct Vasile Mocanu. Probleme deosebite sînt la Școala din Paltin, unde de mulți ani nu este profesor calificat pentru limba română. Astfel, elevii din clasele a V-a și a VI-a învață limba română cu un profesor de ucraineană, iar cei din clasele a VII-a și a VIII-a cu un profesor de religie. În aceste condiții nu ar trebui să mire pe nimeni că în acest an doar un singur elev de la această școală a promovat testele naționale La aceeași școală un profesor titular de biologie mai predă și latină, educația plastică și educația fizică, iar un profesor titular pentru catedra de istorie predă și geografia, cultura civică și educația fizică. „Trebuie să discutăm cu directorii ca încadrarea să se facă la nivelul comunei pe discipline. Deși vor fi probleme cu naveta profesorilor trebuie să intervenim deoarece învățămîntul este pe primul plan”, a mai precizat Vasile Mocanu. O situație gravă este și la școala Argel din Moldovița, unde un număr mare de elevi de gimnaziu nu știu să citească și să scrie corect. Rezultatele acestei situații s-au văzut la testele naționale din acest an, cînd doar 18% dintre elevi au promovat examenul. „La cele două școli m-a deranjat că directorii nu-și fac datoria. De exemplu, la Școala din Argel, deși erau 3-4 cadre didactice debutante în învățămînt, directorii nu au avut nici o discuție ce ele în sensul instruirii practice. Pe viitor vom urmări modul în care se implică directorii de școli în învățămîntul instructiv-educativ. Din păcate aceștia sînt preocupați mai mult de activitățile administrativ-gospodărești, ceea ce nu este tocmai indicat”, a precizat Vasile Mocanu. De asemenea în urma acelorași controale inspectorii au descoperit că la Școala din Rașca nu sînt condiții optime pentru practicarea activității educaționale, existînd dușumele crăpate și bănci foarte vechi. Probleme sînt și la Grupul Școlar din Moldovița, unde rata promovabilității la testele naționale a fost de 46%, față de 94% anul trecut, și la Școala din Vatra Moldoviței, unde rata promovabilității la testele naționale a fost de doar 31%. Lipsa de profesori de la școlile din Paltin și Argel nu ar trebui să mire pe nimeni dacă ținem cont de faptul că dascălii trebuie să parcurgă zilnic mulți kilometri prin pădure pentru a ajunge la școlile respective. După părerea inspectorului general adjunct Vasile Mocanu, rezolvarea acestei situații este deosebit de dificilă, una dintre soluții fiind ca tinerii din satele respective să urmeze facultăți de specialitate pentru a preda în satele respective. „După de vom trasa concluziile, vom întocmi un material cu planul de măsuri ce trebuie aplicate urgent, iar în primăvară vom face un nou control pentru a vedea ce s-a rezolvat”, a concluzionat Vasile Mocanu.