Profesori de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă (CSEI) Suceava au participat, în perioada 4-8 martie, în Turcia, la a doua activitate transnațională de formare în cadrul proiectului Erasmus Plus “Collaboration to Have Abilities as New Goals of Education” (C.H.A.N.G.E.). Activitatea s-a desfășurat la Kazım Beyaz Özel Eğitim Meslek Okulu, Istanbul, Turcia, unde s-au întâlnit 23 de cadre didactice din cele șase țări partenere în proiect: șase din Turcia, patru din Grecia, trei din Lituania, trei din România, trei din Italia și patru din Polonia. Echipa României a fost reprezentată de directoarea Centrul Școlar de Educație Incluzivă Suceava, prof. psihopedagog Gabriela Mihaela Lupașcu, dir. adj. prof. Dorina Cocari și prof. psihopedagog Raluca Rățoi.
Activități din cadrul proiectului
Coordonatorul de proiect din România, dir. adj. prof. Dorina Cocari, a amintit câteva activități din agenda de lucru a programului Erasmus din această mobilitate: prezentarea Turciei și a sistemului ei educațional, prezentarea școlii și a departamentelor (în prima zi); prezentarea serviciilor de educație specială din Turcia și a metodelor de abordare a elevilor cu tulburări de comportament utilizate în Turcia, Italia, Polonia, Grecia, România, Lituania; prezentarea modului de implementare la CSEI Suceava, România, a metodelor prezentate în Polonia (The Good Beginning Method – Prof. M. Bogdanowicz și First Aid Kit of Emotional Help); croaziera pe Bosfor – o adevărată lecție de istorie desfășurată în aer liber (în a doua zi); prezentarea centrului cultural-istoric – a doua lecție de istorie în aer liber despre Bizanț-Constantinopol-Istanbul, cu vizitarea Muzeului Hagia Sophia, a Bazilicii Yerebatan Sarnıcı, a Palatului Topkapi, a Parcului Gülhane, a Marelui Bazar și a Bazarului egiptean (în a treia zi); prezentarea terapiei horticole desfășurate în școala gazdă, a unor ateliere de gătit meniuri tradiționale turcești (Tarhana soup, Karnyank, Pilav, Keșkül) și a atelierelor de abilitare manuală (confecționare de cercei și copăcei din liță și mărgele) în care, alături de profesorii turci, profesorii din Polonia i-au învățat pe elevii turci cum să decoreze cu șervețele imprimate suporturi pentru cești și pahare (în a patra zi); prezentarea atelierului de imprimerie, unde elevii turci, coordonați de profesorul tehnician, au imprimat logoul proiectului pe tricouri și căni, pentru fiecare țară în parte; întâlnirea coordonatorilor de proiect; înmânarea oficială a certificatelor de participare (în a cincea zi).
Strategii terapeutice: joc de rol, povești terapeutice, dezbatere, brainstorming, în cadrul terapiilor de grup și individuale
Prezentarea metodelor și a tehnicilor de lucru în cadrul terapiilor tulburărilor de comportament a fost făcută de dir. prof. psihopedagog Gabriela Mihaela Lupașcu și prof. psihopedagog Raluca Rățoi. Echipa de la CSEI Suceava a propus spre implementare în celelalte școli europene strategii terapeutice utilizate în cadrul instituției (joc de rol, povești terapeutice, dezbatere, brainstorming, în cadrul terapiilor de grup și individuale). Toate acestea au ca scop diminuarea comportamentelor agresive și apropierea tot mai mare de normele adecvării sociale. Prof. psihopedagog Raluca Rățoi a menționat impactul pozitiv pe care îl are aplicarea acestor metode și tehnici asupra elevilor, aceștia reușind ușor să se identifice cu personajele poveștilor terapeutice și să joace rolul ales – victimă sau agresor.
Un plus de valoare CSEI Suceava
Plin de semnificații a fost Copacul (numit de echipă Erasmus), realizat în atelierele de abilitare manuală ale școlii gazdă. Rămurelele din liță cu floricele din mărgeluțe transparente albe, albastre și câteva Nazar s-au transformat în ramuri pe un trunchi, copacul realizat creând o impresie plăcută de interconectivitate și răspândire a luminii, a fericirii de a fi împreună, a vieții frumos trăite și mereu protejate de un ochi divin.
Avântați în explorarea frenetică a Istanbulului, echipa Erasmus a îmbinat armonios activitățile de formare cu cele culturale și a trăit timp de cinci zile pe ritmul și sufletul trepidant al locuitorilor, înconjurați de sunete, culori și miresme, de coloane grecești alături de arhitectură arabă, fascinați de priveliști încărcate de istorie, cultură și civilizație.
După o săptămână plină de activități și atractivități Erasmus, la ceremonia de înmânare a certificatelor fiecare echipă și-a primit Copacul, ce ar putea încununa laolaltă valorile general umane, morale și europene deopotrivă: iubirea față de alții, bunătatea și generozitatea, cinstea, adevărul, libertatea, aspirația și înțelepciunea, respectul, toleranța, compasiunea, încrederea, armonia, echilibrul, entuziasmul și, nu în ultimul rând, bucuria de a trăi aici și acum.
Dir. prof. psihopedagog Gabriela Mihaela Lupașcu a apreciat întreaga activitate și schimbul de bune practici între școlile partenere ca fiind atât un câștig în sfera profesională, cât și unul în dezvoltarea personală a fiecărui participant în parte, iar la nivel instituțional, proiectul aduce un plus de valoare întregii activități desfășurate la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Suceava.



