Profesoară din Oradea, în rol de comandant al Stației Spațiale Internaționale, la o tabără NASA



O profesoară de informatică din Oradea a participat, într-un program desfășurat la Centrul Spațial NASA din Huntsville, la experimente pe care să le folosească apoi pentru a motiva elevii, ea spunând că vrea să introducă un curs opțional care să includă și construcția unei navete spațiale.
Tabăra din Huntsville (statul Alabama) s-a desfășurat în perioada 14-27 iunie, la ea participând 210 profesori din 27 de țări și din 42 de state americane, iar România a fost reprezentată de Ana-Monica Muscaș, profesoară de informatică la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” din Oradea, desemnată după o selecție strictă, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Astfel, pentru a participa la programul Honeywell Educators@Space Academy, candidații trebuie să parcurgă un proces detaliat de selecție, doar profesorii cu cele mai bune calificări fiind luați în calcul. Odată selectați, aceștia primesc burse complete, care includ transportul, sesiunile de pregătire, mesele și cazarea pentru întreaga durată a programului, sponsorizate de Honeywell și de angajații săi.
„La programul Honeywell Educators@Space Academy am aplicat în iarna anului trecut. Modalitatea de aplicare este relativ simplă: fiecare profesor care dorește să participe la program trebuie să completeze un formular în care explică ideea prin care crede că elevii pot fi îndrumați spre a iubi științele exacte, iar un juriu decide care sunt cele mai creative și eficiente idei”, a declarat, corespondentului MEDIAFAX, profesoara Ana-Monica Muscaș.
Ea a afirmat că experiență trăită la Space Camp din Huntsville a fost un câștig.
„Am văzut cum poate fi aplicată interdisciplinaritatea, cum Științele Spațiului pot fi utilizate la orele de matematică, fizică, chimie sau informatică, prin realizarea unor activități plăcute și inovatoare”, a spus ea.
Tabăra de la Centrul Spațial din Huntsville a constat în cinci zile de pregătiri intensive, 45 de ore de cursuri și laboratoare practice, de-a lungul cărora profesorii au câștigat noi abilități de predare în domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii și au învățat cum să abordeze subiectele tehnice într-un mod distractiv și care să îi inspire pe elevi.
„Le poți trezi elevilor interesul pentru știință într-un stil foarte practic”
„Experiența este unică, pentru că ai ocazia să înveți tehnici noi de abordare a programei școlare și de a le trezi elevilor interesul pentru știință într-un stil foarte practic”, a relatat profesoara din Oradea.
Profesorii au urmat cursuri de dezvoltare profesională, laboratoare practice și activități de teren și au beneficiat de simulări de zbor, de simulări ale unor misiuni spațiale, instructaje de supraviețuire atât pe pământ, cât și pe apă, precum și de programe interactive despre dinamica zborului.
„Pentru a intra mai bine în roluri, toți profesorii am fost echipați cu un costum albastru de astronaut și am fost împărțiți în echipe de câte 14-16 persoane. Eu am făcut parte din echipa Unity (Unitate – n.r.), cu colegi din Statele Unite, Puerto Rico, Portugalia și Mexic. Ni s-au propus o mulțime de experimente și activități pentru ca apoi, la revenirea acasă, acestea să poată fi utilizate în sala de clasă, astfel încât să motivăm elevii să iubească științele exacte”, a explicat Ana-Monica Muscaș.
Potrivit acesteia, programul zilnic de pregătire a fost foarte intens, desfășurându-se zilnic de la ora 7.30 până la 21.00.
Simulare de zbor cu naveta spațială
„Printre activitățile pe care am avut ocazia să le realizăm pot enumera o simulare de zbor cu naveta spațială, în care am avut ocazia să interpretez rolul de comandant al Stației Spațiale Internaționale, și simularea unui zbor în cadrul misiunii lunare Orion, unde am avut rolul de specialist, trebuind să realizăm diverse operațiuni pentru recuperarea navetei Aurora”, a povestit profesoara.
Participanții la programul Honeywell Educators@Space Academy s-au întâlnit și cu un popular astronaut american, precum și cu un inginer care a scris un roman ecranizat cu succes în SUA, a spus profesoara.
„O parte a programului a avut invitați speciali, cum ar fi astronautul Robert «Hoot» Gibson, care ne-a vorbit despre misiunile spațiale la care a participat, și inginerul spațial Homer Hickam Jr., autorul cărții «Rocket Boys», care a stat la baza filmului «October Sky»”, a povestit Ana-Monica Muscaș.
De asemenea, programul a inclus experiențe precum construirea unei rachete folosind un kit, realizarea unui sistem de filtrare a apei, programarea unui robot, construirea unui sistem de protecție termoizolant asemănător cu cele folosite în industria spațială, extragerea de ADN dintr-un fruct care a fost contaminat cu substanțe non-organice de tip chimic (detergenți, șampoane), construcția unui vehicul lunar de tip Rover și a unei parașute, toate acestea având aplicații la orele de Științe, a explicat profesoara din Oradea.
Odată cu începerea noului an școlar, ea intenționează să includă în programa școlară un curs opțional pentru elevii din clasele IX-XII, în care să îmbine disciplinele științifice (fizică și chimie) cu informatica.
„Copiii vor avea ocazia să lucreze în echipă, să dezvolte un proiect pe care să-l și ducă la bun sfârșit. Ne gândeam să începem cu construcția unei navete spațiale. În fiecare clasă sunt elevi dornici de cunoaștere, care se implică și care sunt dispuși să se ajute unii pe alții. Un astfel de curs opțional îi va ajuta să-și dezvolte nu numai abilitățile tehnice și științifice, dar și capacitățile de inter-relaționare”, a spus Ana-Monica Muscaș.
România a avut cea mai ridicată rată de succes în procesul european de selecție pentru programul HE@SA, 45 de profesori români fiind aleși să participe la acest program în cei nouă ani de la înființarea lui.
„M-am simțit foarte onorată când am auzit vorbindu-se despre România ca fiind locul de unde provine Hermann Oberth, născut la Sibiu în 1894, considerat unul dintre părinții fondatori ai științei rachetelor și astronauticii”, a spus Ana-Monica Muscaș, referindu-se la românul de etnie germană care în anii ’20 ai secolului trecut a publicat lucrările „Racheta în spațiul interplanetar” și „Moduri de a călători în spațiu”, iar în anii ’50 a participat la programul Institutului pentru Explorare Spațială din Huntsville, Alabama, fondat de Wernher von Braun.