Profesoara de matematică de la școala generală din Fântânele, acuzată de părinții elevilor, dar și de colegii ei de cancelarie că terorizează întreaga unitate de învățământ, a intrat în concediu medical.
Potrivit directorului școlii, Mihai Silviu, cererea de concediu medical a fost adusă miercuri după-amiază de soțul profesoarei în cauză, un fost polițist ieșit la pensie, iar din discuțiile purtate cu acesta, povestește directorul, a reieșit că motivul concediului medical nu ar fi problemele psihice ale femeii, ci anumite afecțiuni cardiace de care suferă cadrul didactic.
Mihai Silviu a declarat ieri că în urma discuției cu soțul profesoarei de matematică, acesta nu a părut prea afectat de faptul că s-a interesat și presa de acest caz, afirmând că va vedea și el, cu această ocazie, cine sunt părinții care îi acuză soția.
„Mai mulți părinți au venit și astăzi (ieri – n.r.) la școală și nu mai sunt de acord ca profesoara să le mai predea copiilor lor. Ei nu au nimic personal cu dna profesoară, vor doar ca la orele de matematică să se facă matematică și nu altceva”, a declarat directorul școlii de la Fântânele.
Directorul Mihai Silviu: „Școala nu poate să-i rezilieze contractul de muncă”
Mihai Silviu ridică din umeri atunci când vine vorba de o rezolvare a situației tensionate de la școala pe care o conduce.
„Doamna profesoare are gradul I, este titulară, iar dintre toți profesorii are cel mai mare grad din învățământul din comună. Școala nu poate să-i rezilieze contractul de muncă. Eu nu văd o ieșire de aici, singura soluție poate să o dea un medic”, mai spune directorul, precizând că în lipsa profesoarei contestate, orele de matematică sunt ținute de alte trei cadre didactice.
Mihai Silviu a ținut să precizeze că unele afirmații ale elevilor sunt exagerate, dând ca exemplu mărturia copilului care a povestit că profesoara îl urmărea cu mașina, după ce i-a spus că e copilul ei și îl ia acasă. „Profesoara nu are permis de conducere”, punctează directorul, recunoscând însă că restul acuzațiilor sunt întemeiate.
„Matematică s-a mai făcut, să știți, poate nu la nivelul la cât ar trebui, dar profesoara și-a ținut orele de matematică. Acum, cât a fost matematică, cât a fost altceva… Anul trecut, când nu au fost probleme de acest gen, a primit calificativul de bine”, a mai adăugat directorul școlii.
La începutul acestui an școlar, la școala din Fântânele s-a făcut o evaluare psihologică a cadrelor didactice, iar profesoara de matematică în cauză a fost găsită inaptă de a preda elevilor. Cu toate astea, medicul curant al profesoarei, de specialitate psihiatru, i-a dat verdictul că poate să stea la catedră, atâta vreme cât urmează tratamentul prescris.
De ce vor să o interzică în școală
Scandalul de la școala din Fântânele a izbucnit la începutul acestei săptămâni, după ce profesoara s-a întors la școală, după câteva zile de concediu medical.
Mai mulți părinți au venit la școală și au cerut conducerii unității de învățământ demiterea și înlocuirea profesoarei de matematică, trimițând în acest sens cereri și la Inspectoratul Școlar Județean Suceava, și la Ministerul Educației.
„Motivele pentru care cerem demiterea profesoarei sunt: nu se prezintă pentru a-și ține orele, le vorbește elevilor într-un limbaj vulgar, îi înspăimântă povestindu-le coșmarurile ei, ia elevi după ea la WC pentru a-i ține geanta, face crize de nervi și scoate elevii din clase, nu este în deplinătatea facultăților mintale, fiind de mai multe ori internată la psihiatrie, aduce produse alimentare preparate de ea și obligă copiii să le consume, provocându-le stări de vomă etc.”, se arată în cererea trimisă la IȘJ Suceava, cerere semnată de aproximativ 30 de părinți.
Profesoara de matematică are 49 de ani și predă la școala din Fântânele de aproximativ 20 de ani. De câțiva ani, însă, susțin colegi de cancelarie, profesoara a fost diagnosticată cu afecțiuni psihice, iar situația ei s-a înrăutățit atât de mult încât acum o comună întreagă o vrea scoasă forțat la pensie.
Părinții nemulțumiți susțin că le vin acasă copiii speriați de comportamentul profesoarei, iar unii dintre minori au chiar coșmaruri.
O altă acuzație ar fi aceea că profesoara face cu totul altceva la orele de matematică, iar elevii sunt mult în urmă cu materia.
Celelalte cadre didactice susțin că au și ele probleme cu profesoara. „Se mai întâmplă să intre peste profesori la clase și nu-i lasă să-și facă orele”, susține unul dintre profesori. „Eram în cancelarie și din senin aînceput să mă înjure, cuvinte de nereprodus, blesteme, vorbe foarte grele”, mărturisește și o învățătoare.
Inspectoratul Școlar nu știe dacă mai sunt în județ cadre cu afecțiuni psihice
Am încercat să aflăm de la Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava dacă mai sunt cazuri de cadre didactice cu afecțiuni psihice, însă – surpriză – nu există o asemenea evidență.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Școlar, Laura Hacman, fiecare unitate de învățământ din județul Suceava are „sarcina ca la început de an școlar să colaboreze cu un psiholog și să realizeze evaluarea cadrelor didactice”. IȘJ nu se ocupă de evaluarea psihologică a dascălilor, întrucât, potrivit Laurei Hacman, „această evaluare este cerută prin contractul de muncă și școlile sunt angajatorii profesorilor”.
În ceea ce privește modalitatea în care se derulează această evaluare, ea se realizează de un psiholog autorizat de Colegiul Psihologilor din România.
„Fiecare dascăl primește teste care evaluează elementele psiho-comportamentale, anumite tendințe de ostilitate directă sau indirectă, sau verbală. Profesorii sunt evaluați separat, cu diferite teste, iar după finalizarea lor se calculează rezultatul și se raportează la un etalon”, a declarat un psiholog care s-a ocupat de astfel de evaluări.
Testarea dascălilor durează între 30 de minute și o oră, iar unele teste conțin și întrebări de control care surprind dacă profesorul își menține comportamentul și declarațiile, în sensul că, aceeași întrebare poate fi repetată de-a lungul testului sub mai multe formulări. În final, după evaluare și interpretare, dascălul primește rezultatul: apt sau inapt pentru derularea activității la catedră.
Mărturisirile cutremurătoare ale unor elevi ai profesoarei de matematică
”Într-o zi a adus o caschetă de polițist, plină de molii, ca să o spălăm noi, apoi să și-o pună în cap, că se duce la primar să ceară bani (…). Am visat-o că era să ne dea foc la casă și să ne omoare” – elevă clasa a V-a.
„Mi-a spus că-s copilul ei și să mă ia la ea acasă. Că am lucrat la calculator cu ea și am făcut un film cu ea. Am încercat să-i spun că nu e așa, dar nu a vrut să mă înțeleagă” – elev clasa a VII-a.
„Odată ne-a povestit că a visat că a venit o fantomă la ea, i-a pus o pungă pe cap și ea a încercat sa tipe, dar nu o auzea nimeni. Ne-a spus că a prins fantoma de mâna, a mușcat-o și i-a rămas carne în gură, iar sângele îi curgea pe barbă… Ore nu facem, nu ne predă lecțiile… ne vorbește despre cum să facem relații sexuale, ca să nu facem meningită, ne spune să nu mergem după școală să facem relații sexuale” – elevă clasa a VII-a.
„Mi-a spus să nu întrețin relații sexuale cu cei de-a VIII-a și să nu mai merg acasă singură, că m-ar putea întâlni cineva și mi-ar lua organele” – elevă clasa a VII-a.
„M-a făcut câcăcioasă și ne-a zis când venim la școală să ne schimbăm chiloții” – elevă clasa a V-a.