Cum se face cercetarea în domeniul educației fizice și sportiv?
Cât de relevant mai este astăzi să alegi o carieră academică într-un domeniu adesea perceput doar prin prisma performanței atletice?
Prof. univ. dr. Florin Valentin Leuciuc, decan al Facultății de Educație Fizică și Sport și responsabil de domeniu științific în cadrul Centrului COACH USV* răspunde la aceste întrebări.
Universitarul sucevean vorbește despre cum pasiunea pentru mișcare, perseverența și cercetarea aplicată pot schimba nu doar vieți individuale, ci chiar și direcții sociale.
- Ce înseamnă Facultatea de Educație Fizică și Sport
Florin Valentin Leuciuc, în vârstă de 46 de ani, este profesor universitar doctor și deține funcția de decan al Facultății de Educație Fizică și Sport (FEFS) din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava.
Acesta este și unul dintre cei 14 responsabili de domenii științifice ai Centrului de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător COACH USV, oferind studenților, masteranzilor, dar și tinerilor cercetători, cadre didactice din domeniul educației fizice și sport, sesiuni de mentorat și coaching.
Facultatea de Educație Fizică și Sport (FEFS) a Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava (USV) oferă celor interesați de studii universitare în domeniul educației fizice și sportive două direcții generale de formare academică.
La ciclul de studiu licență, cu o durată de trei ani, învățământ la zi, cei pasionați de domeniul educației fizice și sportului pot alege între specializarea Educație Fizică și Sportivă, ideală pentru cei care își doresc să predea și să formeze tineri prin mișcare, sau specializarea Kinetoterapie și Motricitate Specială (tot cu o durată de trei ani), în care studenții vor învăța noțiunile teoretice și vor deprinde abilitățile practice pentru a oferi recuperare, modelare corporală și intervenții terapeutice prin exercițiu fizic celor aflați în nevoi de natură medicală.
Continuarea firească o reprezintă studiile de master, cu o durată de doi ani, învățământ la zi, unde de asemenea Facultatea de Educație Fizică și Sport din cadrul USV oferă două direcții.
Programul de masterat Educație Fizică Școlară și Activități Extracurriculare, pregătind cadre didactice pentru învățământul primar, gimnazial sau liceal, și programul masteral Kinetoprofilaxie, Recuperare și Modelare Corporală, dedicat viitorilor specialiști în fizioterapie și programe personalizate de recuperare și menținere a sănătății.
Studenții au acces la un bazin modern de înot și kinetoterapie, la un teren de sport cu gazon artificial și pistă de alergare, dar și la o sală de sport spațioasă și complet echipată.
În plus, facultatea dispune de o bază didactică la Gălănești, ideală pentru practică, precum și de spații dedicate taberelor și activităților extracurriculare, cum sunt cabana Șipoțel și baza de la Vatra Dornei. Mai multe informații pe site-ul facultății sucevene https://fefs.usv.ro/
- „Copiii și adolescenții fac tot mai puțină mișcare”
Pentru prof. univ. dr. Florin Leuciuc, activitatea Facultății de Educație Fizică și Sport se rezumă la deviza olimpică „Citius, Altius, Fortius” – mai repede, mai sus, mai puternic.
Adaptare la schimbările societății, ținte îndrăznețe în educație și cercetare și formarea unor generații pregătite să facă diferența: aceasta este esența misiunii facultății.
Un semnal de alarmă tras de profesorul Florin Leuciuc privește chiar tânăra generație.
Observațiile sale din ultimii ani arată o realitate deloc optimistă: de la o generație la alta, copiii și adolescenții fac tot mai puțină mișcare, iar asta duce inevitabil la o scădere a condiției fizice și, implicit, a calității vieții.
„Surprinzător și totodată trist este faptul că de la o generație la alta se înregistrează un declin al practicării exercițiilor fizice, implicit și al condiției fizice, care are un impact negativ asupra calității vieții”, avertizează decanul Facultății de Educație Fizică și Sport din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava.
Momentul în care a realizat cât de mult poate influența cercetarea în educație fizică sănătatea publică a fost definitoriu.
Acesta crede că schimbarea începe cu motivația și continuă cu argumente solide care să arate beneficiile mișcării.
„Pentru a avea o influență semnificativă este nevoie ca indivizii să fie motivați, iar pentru a-i motiva este nevoie să-i convingem cu argumente solide și beneficiile care decurg din practicarea regulată a exercițiilor fizice”, subliniază acesta.
Iar soluția nu se oprește aici: e nevoie de programe adaptate fiecărui individ și de o monitorizare atentă din partea specialiștilor. În ceea ce privește calitățile unui cercetător de succes în științele motricității, profesorul consideră că dincolo de competențele academice, există trei trăsături esențiale.
„Perseverență, dedicare, entuziasm”, a sintetizat acesta, subliniind că aceste valori susțin atât munca de cercetare, cât și impactul pe termen lung al rezultatelor obținute.
- „Creșterea sedentarismului după pandemie a lăsat urme vizibile în rândul tinerilor”
Întrebat despre modul în care reușește să împace responsabilitățile administrative de decan cu activitatea de cercetare și implicarea în studii aplicate, profesorul Florin Leuciuc a recunoscut că aceasta reprezintă „un punct sensibil și foarte actual pentru mulți profesori universitari care ocupă funcții administrative”.
A admis că programul este mult mai încărcat, însă soluția se află tot în fiecare persoană, în atitudine și organizarea fiecăruia dintre noi: „cu perseverență reușesc să gestionez atât activitatea administrativă, cât și pe cea de cercetare. Cheia e sinergia: în loc ca administrativul și cercetarea să se excludă, un decan eficient încearcă să facă din propria activitate științifică un motor pentru facultate și invers”, spune acesta.
Ca promotor al programului „Sport for All” în Suceava, profesorul a abordat problematica incluziunii și a sănătății comunitare, cu accent pe efectele de durată ale unor politici bine gândite. Chiar dacă „rezultatele studiilor realizate privind practicarea activităților motrice indică un regres al condiției fizice”, acesta rămâne optimist și arată că „prin programe bine alese și aplicate la grupuri-țintă se pot obține beneficii pe termen lung”.
Cu un portofoliu bogat de publicații și numeroase citări, Florin Leuciuc își asumă și rolul de model pentru studenți și colegi, pe care îi motivează să îmbrățișeze cercetarea cu impact real.
În viziunea sa, „cercetarea în domeniu înseamnă să ai repere asupra a ceea ce se întâmplă în jurul tău, iar monitorizarea acestor activități prin evaluări obiective trebuie să ne asigure că demersurile noastre conduc membrii societății în direcția corectă în ceea ce privește practicarea diferitelor activități motrice”.
Abordând tema sensibilă a creșterii sedentarismului în rândul tinerilor după perioada pandemică, universitarul Florin Leuciuc a atras atenția asupra efectelor vizibile și complexe ale acestei realități.
„Creșterea sedentarismului după pandemie a lăsat urme vizibile în rândul tinerilor: scăderea nivelului de mișcare, oboseală accentuată, probleme posturale, dar și un impact psihologic semnificativ”, a explicat acesta.
În opinia sa, educația fizică poate juca un rol central în refacerea echilibrului sănătos: „Diminuarea sau lipsa activităților fizice are efecte nefaste asupra stării de sănătate și a calității vieții, fapt pentru care trebuie făcute campanii de conștientizare în rândul populației privind necesitatea practicării regulate a exercițiilor fizice. Fiecare individ trebuie să caute argumente pertinente pentru el, pentru a practica zilnic diverse activități fizice. Este foarte ușor să găsim argumente pentru a nu face mișcare, pe când trebuie să fie invers”.
- „Perseverența ta de acum va deveni forța și inspirația altora”
Întrebat ce sfat ar oferi tinerilor care aspiră la o carieră în științele sportului, dar se simt descurajați de provocările academice, profesorul universitar Florin Leuciuc a propus o analogie motivantă: „Privește provocările academice ca pe un antrenament pentru minte.
Așa cum în sport progresul se obține prin repetiție, disciplină și depășirea limitelor, la fel și în științele sportului fiecare examen, fiecare proiect sau noapte de studiu reprezintă un pas care îți întărește „rezistența intelectuală”.
Știința sportului nu înseamnă doar teorie abstractă — ea stă la baza performanței, a sănătății și a descoperirilor care pot schimba vieți. Imaginează-ți că în spatele fiecărui obstacol academic se află un viitor atlet, pacient sau echipă care va beneficia de ceea ce tu înveți și aplici.
Perseverența ta de acum va deveni forța și inspirația altora. În loc să te întrebi „E prea greu?”, întreabă-te „Cât de valoros va fi impactul meu dacă reușesc?”
În încheiere, acesta transmite celor în formare sau dezvoltare un mesaj de perseverență și responsabilitate personală, atât în plan profesional, cât și în cel al sănătății: „Perseverați și munciți în fiecare zi pentru a atinge obiectivele pe care vi le-ați stabilit. Nu uitați de activitatea fizică, avem un corp care trebuie să ne țină o viață, iar exercițiile fizice au o contribuție importantă în această direcție”.
Prof. univ. dr. Elena- Brândușa Steiciuc, Director Centrul COACH-USV
Lector dr. Sergiu Raiu, consilier sociolog, COACH-USV
Drd. Oana Grosu, consilier psiholog, COACH-USV
* Acest material a fost realizat cu sprijinul Proiectului cu codul 9/31.01.2023 „Crearea și dezvoltarea Centrului de orientare, asociere și consiliere în cariera de cercetător pentru Regiunea de dezvoltare Nord-Est a României în cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava (COACH USV)