Produse Coca-Cola, Jacobs, Tchibo și Nescafe, de calitate inferioară în magazinele din Europa de Est



Marile companii multinaționale care comercializează băuturi și mâncare ambalează produse de diferite calități sub același nume în funcție de țara europeană căreia îi sunt destinate, arată rezultatele unei anchete a Asociației slovace a consumatorilor, potrivit site-ului www.euractiv.com.
Reprezentanții Asociației au testat mai multe produse cumpărate din supermarketuri din opt state membre UE: Germania, Austria, Republica Cehă, Polonia, Slovacia, Ungaria, România și Bulgaria.
„Produsele de o mai proastă calitate erau destinate «noilor» state membre UE. Produsele de calitate inferioară nu erau niciodată prezente în supermarketurile nemțești sau austriece”, a declarat președintele Asociației, Milos Lauko, jurnaliștilor la prezentarea rezultatelor anchetei.
Produsele controlate erau Coca-Cola, ciocolată Milka, piper negru și roșu Kotanyi, cafea instant Nescafe Gold, boabe de cafea Jacobs Kronung și cafea Tchibo Espresso.
Toate acestea au fost testate în laboratoare acreditate de către Institutul Național Veterinar și Alimentar Slovac.
Dintre produsele testate, doar ciocolata Milka s-a dovedit a avea aceeași calitate în toate eșantioanele. Piperul Kotanyi, din contră, este produsul cel mai diferit de la o țară la alta.
Deși Kotanyi ambalează produsele destinate tuturor supermarketurilor într-un singur loc, conținutul ambalajelor diferă de la un loc la altul.
Produsele cumpărate în Ungaria, Slovacia și Austria sunt peste valoarea impusă de normele de umiditate impuse, astfel că cele destinate pieței bulgare conțineau mai multe boabe de piper zdrobite și deteriorate în comparație cu altele, cu până la zece procente de aditivi indezirabili.
Piperul roșu cumpărat din Bulgaria nu conținea decât 108,9 grame de extract de piper roșu la kilogram, în timp ce acela cumpărat din Austria conținea 140 de grame la kilogram.
„Responsabilul cu calitatea” la Kotanyi, Elisabeth Voltmer, a spus că produsele lor trebuie să fie conforme cu o singură normă. „Diferențele care au fost depistate nu pot fi explicate decât prin faptul că loturile de materie primă diferă, momentele de producție diferă și (…) există variații în perioadele de rotație”, a spus Elisabeth Voltmer, când i s-a cerut să comenteze rezultatele anchetei.
„Este o provocare pentru menținerea standardelor de calitate de la an la an, dar am reușit să excludem produsele care nu îndeplinesc cerințele noastre. Nu este absolut deloc intenția noastră să vindem produse de calitate diferite în diferite țări”, a adăugat Voltmer.
În ceea ce privește Coca-Cola, testele au confirmat afirmațiile potrivit cărora această băutură comercializată în Slovacia, Bulgaria și România conținea izoglucoză de porumb care este mai ieftină decât zahăr tradițional (zaharoză) care este folosită pentru băutura din Germania, Austria, Polonia și Republica Cehă.
„Produsele noastre au aceeași calitate în Europa și în toată lumea și se obțin pe baza unei rețete pe care o folosim de 125 de ani. În unele țări folosim diferite tipuri de îndulcitori, dar acest lucru nu se reflectă în calitatea produsului nostru”, a declarat pentru EurActiv, responsabilul de comunicare de la Coca Cola, Ibolya Szabo.
În același timp, reprezentanții companiei au precizat pentru EurActiv Slovacia că acest îndulcitor este de asemenea folosit în Statele Unite ale Americii și a afirmat că diferențele sesizate sunt rezultatul unor considerente tehnice din procesul de producție.
În ceea ce privește Nescafe Gold, „rețeta (…) diferă în supermarketurile europene în funcție de preferințele consumatorilor care variază de la o piață la alta”, a explicat responsabilul de afaceri comerciale al biroului din Praga a societății Nestle, Martin Walter.
„Pot exista diferențe în procesul de prăjire rezultând o culoare diferită a boabelor. Gustul depinde în egală măsură de amestecul boabelor de Arabica și Robusta. Nici Nestle Cehia, nici Nestle Slovacia nu are dreptul să comenteze despre cafeaua vândută în supermarketurile din diferite țări, decât în Cehia și Slovacia”, a precizat pentru EurActiv Martin Walter.
Asociația slovacă a consumatorilor, care susține drepturile și informarea consumatorului în Slovacia, a declarat că în cazul în care companiile oferă garanții de calitate, acestea ar trebui să fie onorate în toate țările de distribuție.
Rezultatele testelor au fost transmise comisarului european însărcinat cu protecția consumatorului, în timpul unei vizite în Slovacia.
Reprezentanții Comisiei Europene din Slovacia, care a finanțat ancheta, au declarat că cei de la Bruxelles va trebui să decidă ce vor face cu aceste rezultate.
Reprezentanții Tchibo și Kraft Foods (care dețin mărcile Milka și Jacobs Kronung) nu au răspuns cererii de a comenta aceste rezultate ale anchetei.
UE intenționează să stabilească noi reguli pentru etichetarea produselor alimentare pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri sănătoase și pentru a combate obezitatea.
Factorii de decizie politică și grupurile de consumatori au ajuns la un consens: autoreglementarea nu este un mod eficient de a asigura includerea unei informații nutriționale precise pe toate ambalajele produselor alimentare.
În timp ce producătorii importanți au făcut investiții majore pentru a îmbunătăți informațiile nutriționale, nevoia unei legislații a fost simțită în urma punerii inegale în aplicare a liniilor directoare ale industriei.
În 2008, Comisia Europeană a pus pe masă propuneri pentru stabilirea informării consumatorilor privind produsele alimentare, combinând normele existente în UE legate de etichetarea produselor alimentare cu informațiile nutriționale într-o singură reglementare.