Procesul de rememorare a unor lucruri poate duce la uitarea altora



Oamenii de știință au descoperit o cauză pentru care elevii, aflați în fața foii de examen, nu își mai amintesc nimic: procesul de rememorare a unor părți din materie presupune reînvățarea acestora, ceea ce duce la uitarea altora, arată un studiu citat de telegraph.co.uk. Scuza este valabilă și pentru cei care se duc la cumpărături cu o listă mentală de zece lucruri și nu își mai pot aminti în magazin decât o parte dintre ele. Pe acestea din urmă, ei le reînvață, prin repetare, diminuându-și astfel șansele de a și le aminti și pe restul.
Fenomenul a fost studiat de profesorul Peter Jupp, de la Universitatea St. Andrews, și de doctorul Jim Stone, de la Universitatea din Sheffield, Marea Britanie, care au publicat rezultatele cercetării lor în revista PLoS Computational Biology.
Ceea ce se întâmplă în timpul procesului de rememorare a listei de cumpărături sau a unor părți din materia de examen este reversul fenomenului de „free-lunch learning”, care se produce atunci când o persoană uită o limbă străină, pe care o știa, dar nu a folosit-o mult timp. În momentul în care reînvață câteva dintre cuvintele acelei limbi, acesta își amintește multe altele. În acest caz intervin asocierile mintale create de-a lungul timpului. Însă, în cazul în care cineva trebuie să rememoreze elemente diferite dintr-o listă, amintirea acestora se pierde în timp, iar încercarea de a le recupera are drept consecință uitarea altora – proces numit de cercetători „negative free-lunch learning”.
Cercetătorii au demonstrat prin matematică și simulare pe calculator că atunci când cineva își amintește o parte dintr-o listă, inhibă revenirea amintirii celeilalte părți. Astfel, cei care merg la cumpărături cu o listă pe două pagini, și au pierdut una din pagini, sunt sfătuiți să încerce mai întâi să își amintească ce era pe lista pierdută și apoi să o citească pe cea pe care o au în continuare la ei.