Probleme acute din învățământul preuniversitar, sesizări din teritoriu, dar și o serie de propuneri au făcut subiectul întâlnirii de la începutul acestei săptămâni, de la București, dintre liderii județeni din cadrul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și reprezentanții Ministerului Educației.
Prof. Traian Pădureț, președintele Uniunii Județene a Sindicatelor „Pro-Educația”, afiliată la Federația „Spiru Haret”, a arătat că discuțiile s-au desfășurat pe baza documentului care cuprinde problemele actuale din sistem, înaintat de federație, precum și a problemelor sesizate din teritoriu.
Din județ a luat parte și prof. Petru Gorea, liderul Sindicatului Salariaților din Învățământul Preuniversitar.
Ministrul Educației, Valentin Popa, a prezentat, într-o primă fază, problemele pe care le va avea în vedere în timpul mandatului său, amintind și de renegocierea Contractului Colectiv de Muncă unic la nivel de sector de activitate.
Pentru creșterea calității învățământului, ministrul de resort a făcut apel de mai multe ori la sprijinul celor 150.000 de titulari din învățământ, fără a face nici o referire și la cadrele didactice calificate suplinitoare, în număr destul de mare, mai transmite Pădureț.
Probleme și promisiuni
Au mai fost aduse în discuție problemele semnalate de federație, printre care reîncadrarea personalului didactic în raport cu prevederile legii 153/2017, normativele pentru încadrarea personalului didactic auxiliar și nedidactic; nomenclatorul bolilor profesionale și incompatibilităților de ordin medical cu funcția didactică; metodologia de calcul a daunelor – interese moratorii sub forma dobânzilor legale câștigate în instanță; plata restanțelor/ tranșelor sentințelor judecătorești cu diferențe de drepturi salariale (pentru care ministrul a transmis că nu sunt bani prinși la bugetul anului 2018, deocamdată); finanțarea corectă a învățământului preuniversitar și instituirea unui cost standard corect (este în studiu); voucherele de vacanță etc.
Funcționarea programului EDUSAL, acordarea gradațiilor de vechime în muncă, salarizarea personalului din centrele de excelență, salarizarea consilierilor educativi, a consilierilor școlari angajați ai CJRAE, care ocupă funcții de conducere, au fost alte subiecte la care sindicaliștii au cerut lămuriri.
Traian Pădureț a mai arătat că o problemă care persistă de ani buni în sistem este cea a lipsei alocației de hrană, pentru zilele de sâmbătă și duminică, pentru copiii cu nevoi speciale din Centrele Școlare pentru Educație Incluzivă.
„Am avut o scurtă discuție pe această temă cu domnul ministru, iar consilierul personal al ministrului a fost desemnat să preia problema”, a arătat Pădureț.
Tot referitor la învățământul special, „Pro-Educația” a subliniat că nu se face o integrare efectivă a elevilor cu deficiențe moderate în învățământul de masă și lipsesc și profesorii de sprijin. De asemenea, marea majoritatea a copiilor cu cerințe de învățare speciale sunt privați de terapiile cu specialiști (corectarea vorbirii, terapie ocupațională, activități ludice, formarea autonomiei personale, activități specifice de socializare).
Uniunea Județeană a Sindicatelor „Pro-Educația” a atras atenția și asupra creșterii salariale de 20% preconizată din luna martie, care naște două situații diferite – în cazul în care este aplicată la salariul de încadrare sau dacă este aplicată la salariul brut.
Ministerul a replicat că cei 20% vor fi aplicați salariului brut, astfel că veniturile vor fi mai mari.
În cadrul întâlnirii de marți, sindicaliștii au mai abordat probleme ca decontarea navetei care ar trebui făcută fără implicarea comunității locale, regulamentul de sporuri care este discriminatoriu, programele școlare realizate de specialiști în psihologie și pedagogie, nu doar de învățători și profesori cu experiență care încarcă foarte mult programele, problema salarială a personalului nedidactic care nu primește măriri salariale de la 1 martie.




