Singurele probe că Omar Hayssam ar fi fugit din România pe nava Iman T sunt declarațiile a doi marinari români care susțin, după ce au văzut o fotografie a sa, „în proporție de 10-50% este Hayssam”, a declarat în exclusivitate pentru MEDIAFAX avocatul Ionel Hașotti.
Înainte de a părăsi România cu destinația Egipt, nava a fost controlată „cu trei ore înainte de plecare, la sânge”, de către Poliția de Frontieră și de Căpitănia Constanța, și aceasta fiind de construcție românească, organele de control știu unde să caute, deoarece cunosc „pe de rost” fiecare cotlon, a spus avocatul Ionel Hașotti, apărătorul armatorului sirian Mustafa Tartoussi, acuzat de complicitate la terorism pentru că a facilitat fuga lui Omar Hayssam.
„Poliția de Frontieră susține și în prezent că Omar Hayssam nu a fost îmbarcat pe Iman T, dar procurorul Ciprian Nastasiu consideră că polițiștii de frontieră au fost păcăliți, iar Omar Hayssam era îmbarcat de cinci zile pe navă și stătea închis ermetic într-o cutie”, a spus Hașotti.
Conform afirmațiilor avocatului, procurorul crede că, odată ajuns la Alexandria, în Egipt, Omar Hayssam a coborât de pe navă, fără să-l vadă nimeni, și după 11 zile „ de stat teleleu printr-un port militarizat”, s-a îmbarcat iar pe Iman T, sub o altă identitate, pentru a ajunge la Damasc, Siria.
„Ciprian Nastasiu susține că sunt doi membri ai echipajului navei Iman T, marinari români, care cred că cel văzut în poza arătată de procuror pentru recunoaștere a fost îmbarcat pe navă și, acum citez din declarațiile lor, «este în proporție de 10-50% Omar Hayssam»”, a spus Ionel Hașotti.
Hașotti și-a exprimat surprinderea că un individ urmărit pentru terorism se gândea să plece din România pe o navă care trebuie să treacă prin strâmtorile Bosfor și Dardanele, unde echipajele de marinari sunt verificate de militarii aflați pe vedetele armatei Statelor Unite ale Americii, care patrulează în acele zone.
“Chiar toată lumea este proastă și nu știa că Hayssam trece pe apă? Hai, SRI, nu, CIA, nu, MI 5, nu, chiar toată lumea asta nu se pricepe, sau poate vrea să se mascheze că Hayssam s-a dus în altă parte, mai ales că domnul Blaga (Ministrul de Interne, Vasile Blaga-n.r.) a declarat inițial că acesta a plecat cu mașina”, a mai spus Hașotti.
Avocatul a apreciat că autoritățile române, dacă sunt sigure că Omar Hayssam este în Siria, pot cere autorităților siriene formarea unei comisii rogatorii pentru a-l ancheta pe acesta în statul arab.
De asemenea, Ionel Hașotti a spus că i-a cerut procurorului Ciprian Nastasiu să solicite ministrului Justiției, Monica Macovei, să întreprindă demersurile necesare pentru ca autoritățile egiptene să cerceteze dacă Omar Hayssam a fost în portul Alexandria în perioada semnalată în dosarul de urmărire penală.
„Procurorul are posibilitatea legală să o facă, dar n-a scris niciun rând. Asta este bănuiala noastră”, a mai afirmat Hașotti.
Conform Parchetului instanței supreme, „în urma unor acțiuni desfășurate de procurori din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT), împreună cu Serviciul Român de Informații și Inspectoratul General al Poliției Române, au rezultat indicii privind posibila implicare a cetățeanului sirian Mustafa Tartousi în părăsirea ilegală a teritoriului național de către Omar Hayssam, la bordul unei nave, în dimineața zilei de 30 iunie 2006, cu destinația Siria, pe ruta Constanța – Alexandria (Egipt) – Tartous (Siria)”.
Astfel, prin rezoluția din 6 august, procurorii DIICOT au dispus începerea urmăririi penale față de Mustafa Tartoussi, pentru săvârșirea infracțiunii prevăzute de articolul 33 lit.c din Legea 535/2004, referitor la înlesnirea intrării/ieșirii în/din țară, găzduirea ori facilitarea accesului în zona obiectivelor vizate al persoanei despre care se cunoaște că a sprijinit, săvârșit sau urmează să sprijine, să săvârșească un act terorist.
Tot prin aceeași ordonanță, procurorii DIICOT au dispus indisponibilizarea, prin instituirea unui sechestru asigurator asupra navei Imam T. Nava – aflată sub pavilion nord-coreean – este proprietatea Mediteranean Line Inc. Delaware USA și este manageriată de Tartoussi Shiping Company Constanța, reprezentată de Mustafa Tartoussi, potrivit sursei citate.
Proprietarul și agentul navei Iman T, cu care autoritățile bănuiesc că a părăsit țara Omar Hayssam, precum și proprietarii mărfurilor de pe navă intenționează să dea statul român în judecată pentru recuperarea prejudiciului creat în urma sechestrării navei.

