Apariția jocului ConQUIZtador, prezentat în ediția de ieri a ziarului nostru, precum și utilitatea acestuia este privită diferit de profesori și psihologi.
Dacă în primul caz opiniile sunt în mare parte favorabile, psihologii pun la îndoială utilitatea și necesitatea unor astfel de jocuri disponibile pe internet.
Părerile pro și contra sunt date, pe de o parte, din perspectiva posibilității acumulării de informații de către cei care participă la astfel de jocuri, iar pe de altă parte, de dependența creată de acestea.
Întrebări de dificultate ridicată
În opinia lectorului universitar de la Facultatea de Istorie Geografie din cadrul Universității „Ștefan cel Mare”, Radu Bruja, cea mai mare parte a întrebărilor din jocul ConQUIZtador sunt de o dificultate ridicată.
După trecerea în revistă a mai multor întrebări adresate în timpul jocului, Radu Bruja ne-a declarat că pentru a putea răspunde, participanții trebuie să aibă un nivel peste mediu de cunoștințe generale. Făcând referire la întrebările din domeniul „istorie”, lectorul universitar a spus că o mare parte dintre acestea sunt dificile pentru majoritatea persoanelor, în condițiile în care necesită cunoștințe destul de avansate în acest domeniu.
„Am văzut că sunt întrebări despre primele greve din România, cine a fost «Baronul Roșu», sau întrebări despre diverși domnitori din Țările Românești care au domnit foarte puțin, și care sunt mai puțin cunoscuți. Astea, dar și alte întrebări din alte domenii, sunt destul de dificile pentru foarte multe persoane, și necesită cunoștințe destul de bogate”, a declarat lectorul universitar.
„Se pot acumula cunoștințe de cultură generală”
Radu Bruja a precizat că, din punctul său de vedere, astfel de jocuri sunt binevenite, în condițiile în care, prin competiția ce o presupune participarea la joc, se pot asimila o serie de cunoștințe de cultură generală.
Pe de altă parte, el a afirmat că deși întrebările sunt de cele mai multe ori de o complexitate ridicată, răspunsurile corecte pot fi găsite prin intuiție.
„Chiar dacă nu se cunosc răspunsurile exacte, participanții la joc pot găsi răspunsurile corecte prin intuiție, însă și acest lucru ar presupune să ai o cultură generală destul de bogată. Am văzut că sunt întrebări tip grilă, unde poți să găsești, prin logică, răspunsurile corecte”, este de părere Radu Bruja.
Punctul slab găsit de acesta la jocul ConQUIZtador este timpul destul de redus pe care participanții îl au pentru a răspunde la o întrebare.
Psihologii evidențiază riscurile
De cealaltă parte, psihologul Ecaterina Pelinari a ținut să atragă atenția asupra impactului și a riscurilor pe care jocurile electronice le implică în viața persoanelor care le practică.
“Nu aș vrea să critic jocul de pe site-ul www.conquiztador.ro, însă vreau să precizez că în general se vorbește despre efectul «educativ» al acestor jocuri de strategie. Unul dintre cele mai importante obiective ale educației este să dezvolte capacitatea de luare a unor decizii conștiente și corecte, adică să formeze oameni care acționează liber, și care încearcă să-și atingă scopurile stabilite de ei înșiși, nu să acționeze condiționat”, a declarat psihologul sucevean.
Ecaterina Pelinari a subliniat că în general jocurile electronice nu depind de context, toți jucătorii fiind tratați identic și condiționați să execute mișcări limitate, mecanice, ca să câștige cât mai multe puncte.
Ea a precizat că jucătorii învață activități foarte specializate, dar ceea ce învață nu poate fi aplicat, de cele mai multe ori, decât în jocul respectiv, și nu poate fi utilizat în viața reală.
„Totuși, în situații de urgență, de stres sau de conștiință confuză, persoana respectivă s-ar putea să reacționeze ca în joc, dar manevrând ceea ce e real drept ceva artificial”, subliniază psihologul.
Efectele psihologice ale jocurilor
Ecaterina Pelinari a făcut referire și la cartea lui Virgiliu Gheorghe, “Efectele televiziunii asupra minții umane”, unde autorul aduce argumente pentru care televiziunea și jocurile pe calculator nu sunt recomandate ca metode de educație nici pentru copii, și nici pentru adulți.
„Autorul vorbește despre faptul că utilizatorul jocurilor, chiar a celor de cultură generală sau strategie cum e în cazul de față ConQUIZtador, devine un «prizonier al mașinii», intrând într-o stare numită «stare obsesivă a jucătorului»”.
Ea a mai adăugat că în baza studiilor realizate până în prezent se poate vorbi și despre efectele psihologice ale jocurilor electronice pe calculator, printre care și iluzia activității de gândire, deoarece ar fi un anumit tip de gândire care poate fi introdus într-o mașină prin comenzi și instrucțiuni stricte, și stimularea exclusivă a sentimentelor de competiție și provocare și a voinței de depășire a unei provocări, fără finalitate.
Peste 300.000 de utilizatori
ConQUIZtador, care poate fi accesat la adresa www.conquiztador.ro, este un joc de strategie on-line, lansat în România la sfârșitul anului 2006, fiind preluat în 2007 de către divizia on-line a Pro Tv.
Jocul este de tip „Quiz” pe Internet, cu elemente de strategie, care se joacă în grupuri de câte 3 jucători, departajarea și premierea participanților făcându-se în urma răspunsurilor corecte pe care aceștia le dau la diverse întrebări de cultură generală.
Potrivit datelor oficiale oferite de Pro TV, până în momentul de față, au fost înregistrate nu mai puțin de 350.000 de conturi personale, ConQUIZtador devenind astfel unul dintre cele mai căutate jocuri online pe Internet.