Reportaj din infern

Prizonieri în trenul groazei



Acceleratul, blocat în pădure, la gura unui tunel
Acceleratul, blocat în pădure, la gura unui tunel

Aproximativ două sute de oameni, mulți dintre ei din județele Suceava și Iași, au avut parte, în noaptea de miercuri spre joi, de un adevărat drum al groazei, în timp ce veneau cu trenul accelerat dinspre Ardeal. Copacii au căzut peste linia ferată blocând trenul ore în șir în mai multe locuri, pentru ca la un moment dat două trunchiuri de brad să se prăbușească chiar peste tren, în mers. Geamuri sparte, fum ieșit dintr-un vagon, oameni avertizați să urce în vagoane pentru că riscă să se electrocuteze, toate s-au succedat într-un coșmar ce părea că nu se mai termină.
Trenul accelerat 1838 Timișoara Nord – Iași a plecat miercuri după-amiază, la ora 17.30, din vestul țării. Urma să ajungă la Suceava ieri dimineață, la 7.45, și să-și încheie cursa la Iași, la 9.57. Oameni care se întorceau de la spital de la Cluj, bătrâni care mergeau în stațiune, la Vatra Dornei, tineri care fuseseră la celebrarea Marii Uniri de la Alba Iulia și veneau spre casele lor, toți s-au trezit prizonieri în tren, în mai multe gări și apoi în inima pădurii, cu doi copaci căzuți peste vagoane. În total, au fost blocați în tren în jur de zece ore. Altfel spus, în loc să ajungă acasă dimineață, au ajuns seara. Cei mai ghinioniști, care au plecat de la Timișoara sau de la Arad spre Suceava ori Iași, au ajuns să stea în tren mai mult de 24 de ore, glumind amar că s-au obișnuit cu viața din vagon și o să le fie greu acasă.
Coșmarul a început în noapte
Cursa a fost una obișnuită până în jurul orei 3.30, când copacii dintr-o zonă de pădure, la limita județului Bistrița-Năsăud cu Suceava, cuprinși de chiciură și sub presiunea vântului, s-au prăbușit peste linia ferată, în mai multe zone. Acceleratul 1838, în care mă aflam, a fost oprit mai întâi în Gara Ilva Mică. Se întâmpla în jurul orei 4.00. Un alt tren accelerat, de pe aceeași rută, cu câteva ore avans, era deja de mult blocat, undeva în apropiere de Floreni, nu departe de intrarea în județul Suceava. Era începutul coșmarului….
Blocați șase ore în două gări
Controlorii CFR erau singurii cărora oamenii le puteau adresa întrebări la care să primească un răspuns. Nu știau însă nici ei prea multe. Doar că sunt copaci căzuți peste linia ferată, traficul este blocat și se lucrează pentru redeschiderea circulației. Cuvinte șablon, folosite probabil de fiecare dată când apare o problemă de acest gen. Situația era însă una foarte gravă. Copaci doborâți de vânt pe calea ferată erau pe o rază de mai mulți kilometri, pe anumite porțiuni, în zone foarte greu accesibile, astfel că, până ce nu s-a luminat afară, îndepărtarea acestora era o misiune extrem de grea. În plus, în multe alte zone, crengile copacilor, încărcate cu chiciură și zăpadă, se lăsaseră, spre calea ferată, putând fi ușor agățate de locomotivă, astfel că a fost nevoie să se lucreze și pentru îndepărtarea acestora. Acceleratul s-a pus în mișcare din Gara Ilva Mică după aproximativ două ore, însă doar pentru a mai înainta puțin, până în următoarea stație, Lunca Ilvei. Aici, garnitura avea să stea în jur de patru ore.
„Bătea în geam furtuna, bubuia în jurul nostru de ne gândeam că se răstoarnă trenul”
Doar un singur mare noroc au avut oamenii din acest tren. Zona în care se aflau era departe de sectorul unde energia electrică se întrerupsese, astfel că li s-a putut asigura în continuare căldură.
Disperarea îi cuprinsese însă deja pe mulți. Unii trebuiau să ajungă la serviciu, alții aveau de rezolvat afaceri pentru care bătuseră jumătate de țară, în timp ce o altă parte tocmai își pierduseră orice speranță de a prinde legătura cu care trebuiau să-și continue drumul, de la Suceava ori de la Iași.
„Venim de la Arad și mergem la Gura Humorului. Am auzit astă-noapte cum bătea în geam furtuna, bubuia în jurul nostru de ne gândeam că se răstoarnă trenul. Acum tot stăm și așteptăm, atât ni se spune, să așteptăm”, ne-a spus Olga Tcaci, una dintre pasagerele trenului.
„Am plecat de ieri după-amiază (n.r. – miercuri) din Timișoara și trebuia să ajung dimineață la Suceava. Nu mi se pare normal să stai atâtea ore și să aștepți, doar la noi în România totul e posibil. Ar trebui să se găsească o soluție, un microbuz sau alt mijloc de transport”, spunea, foarte supărat de ce i se întâmplă, Mihai Zăroagă.
Fără ceai, fără cafea… nici măcar cu scuze
Doi tineri din Republica Moldova, studenți la Iași, se întorceau de la sărbătorirea Marii Uniri de la Alba Iulia.
„A trecut domnul de la CFR pe la noi prin compartiment și ne-a spus că e o problemă și trebuie să așteptăm. Nu și-a cerut scuze din partea companiei, cum ar fi fost normal, ca un gest minim, doar ne-a zâmbit frumos”, ne-a spus Constantin, unul dintre tinerii moldoveni.
Alții erau mult mai virulenți.
„Nu ne-a adus nimeni o cană cu ceai, o cafea, nu ne-a întrebat dacă mai trăim sau dacă am murit. Stăm și ne mâncăm sănătatea așteptând”, ne-a spus o altă pasageră din tren, Viorica Maftei. Aproape toți călătorii cu care am vorbit spuneau că înțeleg faptul că nu te poți pune cu intemperiile naturii, însă se întrebau de ce copacii care pot cădea peste calea ferată nu sunt tăiați din timp, ori de ce nu s-au adus mai multe forțe de intervenție, pentru ca circulația să se reia într-un timp mai rezonabil. Mai toți îl întrebau pe controlor, fără să creadă nici ei că au vreo șansă de reușită, dacă vor primi înapoi măcar o parte din banii dați pe bilet. Răspunsul era simplu: CFR nu plătește despăgubiri pentru întârzieri provocate de calamități ale naturii.
Copaci căzuți peste tren și geamuri țăndări
Acești oameni, cu care am vorbit în timp ce ne aflam blocați în Gara Lunca Ilvei, nu știau însă că răul cel mai mare încă nu începuse. Trenul s-a pus în mișcare de aici, în jur de ora 11.00, însă nu avea să parcurgă decât câțiva kilometri. Imediat după halta Silhoasa, în inima pădurii, între două tuneluri, s-au auzit zgomote foarte puternice și locomotiva a frânat brusc. Un copac căzuse peste primul vagon, tip cușetă clasa I, cu compartimente formate din câte două paturi. Rând pe rând trunchiul a spart aproape toate geamurile de la compartimente, cioburile invadând paturile în care se aflau călătorii. Un alt trunchi de copac se prăbușise și el peste linia de contact CFR.
Au urmat clipe de panică. Oamenii din vagonul peste care a căzut copacul au fugit disperați spre următorul vagon cușetă. Din acesta din urmă a început la un moment dat să iasă fum, astfel că toată lumea s-a gândit la ce este mai rău. Alte persoane coborâseră din vagoane și se apropiaseră de zona în care căzuseră copaci. Din nou panică, angajații CFR din tren strigând speriați la oameni să se îndepărteze, deoarece riscă să fie electrocutați.
Încă trei ore în pustiul pădurii, scandal și călători împărțiți în două tabere
Din fericire, până la urmă nimeni nu a fost rănit. Totuși, realitatea nu era foarte încurajatoare. Călătorii se aflau într-o zonă foarte densă de pădure, chiar la gura unui tunel. Telefoanele mobile nu aveau semnal și nici căldura nu mai funcționa. Alte trei ore au stat pasagerii acceleratului 1838 blocați în pădure. Cu greu, o echipă de la CFR a ajuns în zonă și a tăiat bucățile de copac aflate pe tren. Nu s-a putut însă pleca imediat, pentru că și pe porțiunile următoare exista pericolul să mai fie copaci cu risc iminent de a se prăbuși. La un moment dat, un grup format din câțiva bărbați a coborât din tren și a început să arunce cuvinte grele și reproșuri personalului CFR. Erau atât de nervoși încât exista riscul ca unul dintre controlorii de tren să fie lovit. Din fericire, chiar atunci o locomotivă diesel a ajuns în zonă pentru a prelua garnitura, iar doi polițiști de la Serviciul Transporturi Feroviare, și ei sosiți de foarte puțină vreme, au liniștit spiritele. De altfel, călătorii se împărțeau în două tabere. Unii erau foarte nemulțumiți și aruncau cuvinte grele către tot ceea ce înseamnă CFR, în timp ce alții îi dezaprobau. Se împăcaseră cu ideea că ziua pe care o au în față este una pierdută și le explicau celorlalți că nimeni nu se poate pune cu natura. Probabil că dreptatea este undeva la mijloc…
Dimineața s-a transformat în seară pentru călători
Nici după cele trei ore petrecute în pădure, trenul nu a putut circula în condiții normale. După fiecare stație, mecanicul trebuia să primească permisiunea de a continua drumul, după inspectarea prealabilă a zonei, astfel că s-au pierdut din nou zeci și zeci de minute. Practic, abia din zona Vatra Dornei trenul a revenit la un ritm de mers normal, asta după o nouă foarte lungă perioadă de staționare în Gara Floreni, ultima înainte de Vatra Dornei, când la o parte a călătorilor au ajuns mult așteptatele băuturi calde și sandvișuri.
Aseară, în jurul orei 18.00, călătorii care veneau spre Suceava s-au văzut din nou acasă. În mod normal trebuiau să coboare din tren dimineață, la 7.45. Unii erau după o zi petrecută în tren, copleșiți de oboseală și flămânzi. Nu mai conta însă nimic, pentru că tocmai coborâseră și scăpaseră din trenul groazei, trenul în care au stat captivi ore în șir.
Coșmarul din celălalt accelerat dinspre Ardeal
Acceleratul 1766 Timișoara – Iași este trenul care plecase din vestul țării miercuri după-amiază, la ora 15.00 și urma să ajungă la Suceava în zorii zilei de ieri, înainte de ora 5.00. Este trenul care a fost surprins de doborâturile de copaci în zona Floreni și care a avut și el tot o întârziere de zece ore.
Un călător ne-a povestit că deodată trenul a oprit între două tuneluri, într-o zonă de pădure și cum, atât în față, cât și în spate, erau copaci căzuți. În jur de opt ore au stat oamenii din acest tren în loc și, față de cei din trenul în care mă aflam, ore în șir nu au avut nici căldură.



Geamurile vagonului cușetă, făcute țăndări de trunchiul de copac
Geamurile vagonului cușetă, făcute țăndări de trunchiul de copac
Așteptarea a fost cuvântul de ordine printre oameni
Așteptarea a fost cuvântul de ordine printre oameni
Zona în care trenul a rămas blocat, în inima pădurii
Zona în care trenul a rămas blocat, în inima pădurii
Printr-un mare noroc, nimeni din vagonul de dormit nu a fost rănit
Printr-un mare noroc, nimeni din vagonul de dormit nu a fost rănit
Cunoscut ca trenul foamei, acceleratul Timișoara-Iași s-a transformat în trenul groazei
Cunoscut ca trenul foamei, acceleratul Timișoara-Iași s-a transformat în trenul groazei
Oamenii nemulțumiți, calmați cu greu
Oamenii nemulțumiți, calmați cu greu
La Lunca Ilvei, pasagerii acceleratului au stat în jur de patru ore
La Lunca Ilvei, pasagerii acceleratului au stat în jur de patru ore
Acceleratul, blocat în pădure, la gura unui tunel
Acceleratul, blocat în pădure, la gura unui tunel