Prin noua lege a spitalelor, directorii nu mai pot avea alte activități



Noul proiect al legii spitalelor prevede că directorul trebuie să se ocupe numai de activitatea managerială și nu de cea medicală, astfel că, în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a actului normativ, șefii unităților sanitare sunt obligați să opteze pentru unul din locurile de muncă.
„Practic, noua lege redefinește rolul statului în ceea ce privește implicarea în supravegherea și controlul activității spitalelor. De la intrarea în vigoare a legii, managerul spitalului – fie că este el persoană fizică sau juridică – încheie un contract de management cu Ministerul Sănătății, pentru o perioadă de trei ani, cu evaluare anuală”, a anunțat, marți, într-o conferință de presă, Eugen Nicolăescu, ministrul Sănătății.
Potrivit proiectului de lege, în cadrul spitalului, managementul va fi separat de alte activități. Astfel, în termen de maximum șase luni de la intrarea în vigoare a legii, este prevăzut ca directorii de spitale să nu mai poată să desfășoare nici o altă activitate. Măsura se aplică exclusiv pentru profesorii universitari cu o singură normă didactică și care au absolvit un curs de management, iar șefii de secție nu vor mai avea decât responsabilitățti medicale (profesionale), nu și administrative, se mai precizează în proiect.
De asemenea, va fi definit foarte clar conflictul de interese pentru tot personalul medical care deține funcții de conducere, care se va extinde până la rudele și finii de gradul IV, în sensul relațiilor comerciale sau de altă natură privind alte activități medicale și farmaceutice, producători, importatori și distribuitori de medicamente și materiale sanitare.
Legea prevede înființarea unui nou tip de spital, și anume spitalul regional. Acesta va asigura asistență medicală pentru mai multe județe și va avea și atribuția de a soluționa urgențele ce nu pot fi rezolvate la nivelul spitalelor județene.
Prin noul proiect normativ, va fi introdus avizul conform al Ministerului Sănătății la numirea și schimbarea din funcție a conducerii spitalelor, precum și posibilitatea de intervenție administrativă în situații grave, prevăzute de lege.
Legea mai prevede ca Ministerul Sănătății și Ministerul Administrației și Internelor să realizeze sistemul integrat de medicină de urgență – 112. Noul sistem va cuprinde spitalele publice regionale, spitalele județene, serviciile de ambulanță și serviciile mobile de urgență, reanimare și descarcerare.
În plus, va fi introdus managementul pe centre de cost și, în perspectivă, pe centre de cost și centre de profit.