Premieră

Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria



Încărcarea trenurilor RO-LA în Gara Dornești
Încărcarea trenurilor RO-LA în Gara Dornești

Primul tren de marfă încărcat cu 20 de tiruri a plecat după miezul nopții de miercuri spre joi, din Gara Dornești, spre punctul terminus din localitatea Ruse din Bulgaria. Transportul face parte din cadrul unui proiect inițiat de CFR Marfă, derularea acestui tip ecologic de transport fiind subvenționată de Uniunea Europeană prin intermediul Ministerului Mediului din România. Efectuarea unor asemenea transporturi pe culoarul care leagă nordul țării de Bulgaria se vrea o permanență în viitor, fiind vorba de un transport ecologic, cu avantaje însemnate pentru transportatori și beneficiarii lor.
RO-LA, tiruri încărcate pe vagoane de marfă
RO-LA înseamnă tiruri încărcate pe vagoane de marfă, un sistem creat în occident pentru a descongestiona căile rutiere de aglomerări. CFR Marfă SA, care va organiza acest tip de transport în România, are aceste vagoane în dotare în urma unei investiții costisitoare făcute în urmă cu circa 14 ani. După susținerea acestui proiect la Uniunea Europeană, există în acest moment sprijinul comunității pentru derularea acestui tip de transport, el fiind subvenționat prin intermediul Ministerului Mediului din cadrul Guvernului României.
Pentru demararea acestui tip de transport, conducerea CFR Marfă a ales culoarul magistralei 500, care traversează România de la nord la sud, în încercarea de a descongestiona traficul greu de pe drumul european 85, care face legătura între Siret și Giurgiu. Pe garnitura de 20 de vagoane special construite este urcat același număr de tiruri, care sunt transportate pe calea ferată până la Ruse, în Bulgaria, pentru a tranzita întreg teritoriul României. Fiind vorba de un transport ecologic, efectuat pe calea ferată cu tracțiune electrică, acest proiect este susținut și subvenționat de Comunitatea Europeană prin intermediul Agenției de Mediu din România. Aceste subvenții sunt aprobate de Uniunea Europeană și primite de la statul român, astfel încât din costul unui astfel de transport subvenția primită de CFR Marfă din partea statului este de 60%.
Avantaje pentru ambele părți implicate în acest tip de transport
Prin acest tip de transport, firmele de transport rutier scurtează durata de tranzitare a României, având în vedere că șoferii de tir trebuie să conducă un număr de ore, după care au nevoie obligatoriu de odihnă. Prin practicarea acestui tip de transport pe calea ferată, CFR Marfă pune la dispoziție și vagoane cușetă special amenajate, unde șoferii se pod odihni și pot relua drumul odihniți a doua zi din Bulgaria. Așadar, la cele 20 de vagoane pe care sunt preluate tirurile sunt atașate două vagoane amenajate confortabil cu cușete și locuri pentru luat masa, unde șoferii își petrec timpul pe parcursul călătoriei.
Fiind un coridor lung, de circa 550 de km, la această oră a fost identificată de către conducerea CFR Marfă ca fiind cea mai rentabilă rută pentru efectuarea unui astfel de transport, următorul coridor identificat pentru practicarea unui astfel de transport fiind între Giurgiu și Curtici. Un alt avantaj important al acestui tip de transport îl constituie poluarea redusă a transportului electric pe calea ferată, fiind considerat cel mai nepoluant tip de transport. Tocmai acest lucru a fost încurajat de reprezentanții Uniunii Europene, prin compensarea a 60% din costurile organizării transportului. Avantajele sunt importante și pentru beneficiarii acestui tip de transport, firmele de transport rutier economisind contravaloarea motorinei tirului, a rovinietei pe teritoriul românesc, și elimină uzura pentru kilometrii nerulați. De asemenea, tirurile care accesează sistemul de transport RO-LA vor avea culoar diferit de trecere în vamă, pentru o deplasare mai rapidă în punctele de frontieră.
Plecarea trenurilor RO-LA se va face în curând din Gara Siret
Pentru o îmbarcare dintr-un punct cât mai apropiat de ieșirea din Vama Siret, reprezentanții CFR Marfă împreună cu colegii lor de la CFR Infrastructură s-au gândit la reabilitarea și reactivarea liniei de cale ferată Dornești-Siret, fiind începute și lucrările de amenajare în fosta gară. Iordan Vintilă, director la Sucursala Moldova a CFR Marfă, ne-a declarat: ”Acum se face amenajarea terminalului de încărcare în Gara Siret, de unde intenționăm să plece aceste trenuri în scurt timp. Practic, după parcurgerea a numai 2 km de la ieșirea din Vama Siret, camioanele vor fi îmbarcate în cadrul acestei platforme și vor tranzita țara spre Bulgaria. Avem un parc de astfel de vagoane specializate de 160 de bucăți. În funcție de conlucrarea cu firmele de transport rutier și în funcție de cererile acestora, în viitor sperăm ca aceste transporturi să fie organizate zilnic sau ritmic. În această acțiune sunt mai mulți implicați, respectiv CFR Marfă, care asigură cărăușia, o firmă cu care noi colaborăm, Rofersped SA, care asigură partea comercială, tarifarea transportului și alte servicii colaterale.”
Din cele 160 de vagoane achiziționate în timpul ministrului Miron Mitrea, o parte au fost reactivate, după cum ne-a relatat Niculai Bosancu, consilier al directorului general al CFR Marfă: ”Aceste vagoanele au fost reparate cu câțiva ani în urmă, fiind activate atunci 44 de vagoane din 160 la secția IRV din Curtici. Dacă proiectul merge bine, o să continuăm să le face și pe celelalte apte circulației, făcând mai multe perechi de trenuri care să ruleze cât mai des.”
Costul de transport al unui tir pe acest sistem de vagoane de marfă până în Bulgaria, pe o distanță de circa 560 de km, ar fi de circa 300 de euro, avantajos având în vedere că doar contravaloarea motorinei pentru un asemenea drum ar fi de circa 150 de euro. Trenul RO-LA a plecat în jurul orei 00.38, având oră de ajungere la Ruse ora 16.00, deci după circa 16 ore.
Voicu Marinică, directorul general al CFR Marfă, este încrezător în derularea acestui proiect: ”Sunt convins că va fi un succes, pentru că sunt și alte țări din Europa care practică acest tip de transport. În România suntem singurul operator care avem astfel de vagoane în dotare, iar ieri am semnat contractul de compensare cu Administrația Fondului de Mediu, conform căruia CFR Marfă primește subvenția de 60% din contravaloarea transportului prestat. Noi trebuie să convingem firmele deținătoare de astfel de autovehicule de avantajele acestui sistem și ele sunt suficiente astfel încât să le convingă.”


Încărcarea tirurilor pe vagoanele platformă pentru transport RO-LA
Încărcarea tirurilor pe vagoanele platformă pentru transport RO-LA
Garnitura conține 20 de tiruri care în circa 16 ore vor ajunge la Ruse, în Bulgaria
Garnitura conține 20 de tiruri care în circa 16 ore vor ajunge la Ruse, în Bulgaria
Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria
Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria
Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria
Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria
Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria
Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria
Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria
Primul tren RO-LA, încărcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dornești spre Bulgaria
Încărcarea trenurilor RO-LA în Gara Dornești
Încărcarea trenurilor RO-LA în Gara Dornești


Recomandări

Președintele CJ, la inaugurarea celui mai mare terminal de transbordare a cerealelor din Europa: „Această investiție va reduce numărul de tiruri de pe drumuri, însă eu aștept și autostrada A7”

GRAMPET Group a inaugurat la Dornești cel mai mare terminal de transbordare din Europa pentru transportul cerealelor din Ucraina către portul Constanța
GRAMPET Group a inaugurat la Dornești cel mai mare terminal de transbordare din Europa pentru transportul cerealelor din Ucraina către portul Constanța