Distribuirea primului milion de carduri naționale de sănătate începe în septembrie, cu o întârziere de cinci ani, inscripționarea unor date, cum ar fi grupa sanguină, bolile cu risc vital și acceptul pentru donarea de organe fiind realizată doar cu acordul scris al posesorului.
Ministerul Sănătății (MS) a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul național de asigurări sociale de sănătate.
Potrivit Legii sănătății (nr. 95/2006), cardul național de sănătate trebuia să fie introdus până la sfârșitul lui 2007. „Acest lucru, însă, nu s-a întâmplat și abia în septembrie 2012 va putea începe distribuția acestui document medical”, a declarat, pentru MEDIAFAX, medicul șef al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), dr. Marius Filip.
Prezentarea cardului național de sănătate va fi obligatorie la medicul de familie, la spital și la farmacie.
Noul proiect de act normativ își propune să rezolve controversata problemă legată de inscripționarea pe card a unor informații medicale ale pacientului – grupa sanguină, RH-ul, bolile cu risc vital și cele cronice de care suferă, dar și acceptul sau refuzul cu privire la donarea de organe.
Astfel, potrivit proiectului MS, pacientul va completa în fața medicului o declarație prin care precizează ce informații să fie trecute pe card. După completarea declarației, medicul de familie va actualiza datele de pe card de fiecare dată când pacientul se prezintă la cabinet.
„Este obligatoriu ca de fiecare dată când pacientul merge la un medic din sistemul public de sănătate să aibă cardul național de sănătate. În caz contrar, nu va putea primi servicii medicale plătite de CNAS sau va trebui să achite contravaloarea serviciilor efectuate, chiar dacă este asigurat în sistemul public. Orice posesor de card va avea asupra lui actul mai ales pentru cazurin de urgență”, se arată în proiectul MS.
Cardul național de sănătate va fi valabil cinci ani de la data emiterii. Pentru cardurile emise până la 31 decembrie 2012, data emiterii se consideră a fi 1 ianuarie 2013.
„După tipărirea lor, documentele vor fi distribuite cetățenilor de casele județene de sănătate. Acestea vor avea sarcina să ajungă la toți asigurații înscriși pe liste. Cardul va conține, pe lângă nume și prenume, un număr de asigurat, altul decât codul numeric personal. În plus, va avea un cip pe care vor fi trecute și alte date medicale, toate opționale”, a explicat medicul șef al CNAS.
Medicul de familie este cel care va inscripționa și va activa pe cip datele medicale pentru care pacientul își dă acordul. Tot pe cip se va putea trece și numărul de contact al unei persoane, în caz de urgență.
Valoarea unui card este doi euro, banii fiind plătiți de MS. Cei care pierd cardul vor fi obligați să achite contravaloarea acestuia, dacă solicită un nou document.
Potrivit proiectului de HG, Arad a fost desemnat județul în care va fi testat cardul național, acesta urmând să fie funcțional din 1 ianuarie 2013.
Cardul național, împreună cu prescripția electronică și dosarul electronic, fac parte din Platforma informatică a asigurărilor de sănătate – PIAS.