– La ieșirea din centrele de examinare majoritatea elevilor s-au declarat mulțumiți de subiectele primite, caracterizându-le ca fiind ușoare
– Ca de obicei, prin cele mai mari emoții au trecut părinții elevilor, mulți dintre ei însoțindu-și odraslele până la intrarea în centre și așteptându-i până ce aceștia au încheiat examenul
– Din cei 7.970 de absolvenți ai clasei a VIII-a înscriși la examen, 212 nu s-au prezentat la examen, urmând a fi declarați respinși
Multe emoții și atmosferă încinsă. Aceasta era starea de spirit întâlnită ieri la centrele de examinare în care s-a desfășurat prima probă a testelor naționale din acest an. Încă de la orele 8, cu o oră înainte de ora oficială de începere a testelor, elevii ce urmau să intre în „focurile” primului examen major din viața lor s-au strâns în fața unităților de învățământ, mulți dintre ei fiind însoțiți de părinți sau de bunici. Începând cu ora 8.30, acestora a început să li se permită accesul în sălile de examinare unde urmau să aștepte tragerea la sorți a subiectelor, care a fost organizată cu câteva minute înainte de ora 9. După intrarea elevilor în sălile de examinare a început cea mai grea „probă” a părinților, aceștia fiind nerăbdători să afle ce subiecte au de „înfruntat” copiii. Dacă unii părinți au preferat ca pe parcursul celor două ore de examen să facă o plimbare prin oraș sau să se ducă acasă, alții au rămas în incinta unităților de învățământ, numărând minutele rămase până la expirarea timpului rezervat examenului și rugându-se ca odraslele lor să facă o lucrare cât mai bună.
– Subiecte ușoare, părerea generală a elevilor suceveni
La Școala Ion Creangă elevii au ieșit din sălile de examinare abia după ora 11, întârzierea fiind cauzată de faptul că examenul a început în jurul orelor 9.25. „Multe din exercițiile de la proba de gramatică le-am făcut cu profesoara de română și de aceea mi-a fost ușor să le rezolv. Compunerea care ne cerea să motivăm că o operă literară este un basm școlar nu a fost dificilă, deoarece mi-am dorit să ne pice basmul”, ne-a spus Abel B, elev la școala amintită. O altă elevă de la aceeași școală era și mai optimistă, mărturisind că subiectele au fost foarte ușoare. „Subiectele au fost ușoare, subiectul în care trebuia să scriem o compunere despre un basm popular fiind pe placul tuturor”, ne-a spus aceasta. De altfel cel mai amplu subiect al probei, cel care cerea elevului să scrie o compunere despre un basm, a fost considerat de aproape toți elevii foarte ușor, la fel cum au fost „clasificate” și subiectele de gramatică. Și la Școala Generală nr. 1 atmosfera era una liniștită, elevii ieșiți de la examen încercând să-și calculeze nota pe care o vor obține. „Redactarea scrisorii a fost simplă, exercițiile de gramatică la fel, doar subiectul cu compunerea basmului a fost mai surprinzător, în sensul că ne așteptam să ne pice o compunere despre un alt gen literar. Oricum mă aștept la o notă mare și sper să nu mă înșel”, ne-a spus Daniel, elev al Școlii Generale nr. 1.
– Compunere despre un basm popular și scrisoare adresată unei foste colege, subiectele cele mai ample ale examenului
În urma tragerii la sorți, elevii au avut de rezolvat varianta a doua a subiectelor introduse în urnă. Elevii au avut de redactat o compunere de 1-2 pagini, în care să motiveze că o operă literară dintre cele studiate la școală este un basm popular, aceștia primind ca sarcină în redactarea compunerii precizarea a patru caracteristici ale basmului popular, ca specie literară, exemplificarea acestor caracteristici (pe baza operei alese), prezentarea subiectului operei (prin referire la cel puțin trei momente ale acestuia sau la trei secvențe reprezentative) dar și prezentarea unui personaj, cu punerea în evidență a semnificației comportamentului acestuia. Pentru acest subiect elevii pot primi 32 de puncte, din totalul celor 90 ce pot fi obținute în urma redactării perfecte a lucrării. Pentru alte zece puncte elevii au primit ca sarcină redactarea unei scrisori de 15-20 de rânduri, adresate unei foste colege, în care să fie descris locul în care expeditorul scrisorii își petrece vacanța. În redactarea scrisorii elevii au avut ca sarcină utilizarea de convenții specifice acestui tip de compunere, folosirea unui stil și a unui conținut adecvat relației dintre corespondenți și respectarea normelor de ortografie, de punctuație, și de exprimare corectă. Pentru restul de 48 de puncte, elevii au avut de rezolvat exerciții de limba română (despărțirea cuvintelor în silabe, identificarea într-un text a cuvintelor cu prefix, menționarea a doi termeni din familia lexicală a substantivului „suflet” sau precizarea funcției sintactice a unor cuvinte) dar și exerciții de înțelegere a textului, aceștia având ca sarcină transcrierea dintr-un text a unui vers care să conțină o imagine vizuală, identificarea unei figuri de stil, sau explicarea semnificația unei sintagme.
– Peste 200 de elevi nu s-au prezentat la prima probă, urmând a fi declarați respinși
Din cei 9790 de candidați înscriși la testele naționale din acest (7453 din seria curentă și 427 din seriile anterioare), 212 nu s-au prezentat la proba de limba și literatura română, urmând a nu mai putea participa la examenul din acest an. După cum ne-a declarat Laura Hacman, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Suceava, elevii care au abandonat lupta înainte de a o începe provin din toate zonele județului, inclusiv din municipiul Suceava. În ceea ce privește elevii care au susținut examenul în condiții speciale, nu au fost înregistrate probleme, examenele la domiciliu sau cele redactate prin dictare desfășurându-se în condiții normale. Trebuie spus că pe raza județului nici un elev nu a fost exclus de la examene pentru fraudă. Conform calendarului, mâine absolvenții clasei a VIII-a vor trece printr-o nouă probă de „foc”, urmând a susține examenul la matematică. Ziua de 22 iunie este rezervată ultimei probe, elevii urmând a da examen la istorie sau la geografie, în funcție de opțiunea fiecărui candidat.






