Noul aparat radar cu laser, intrat de aproximativ trei săptămâni în dotarea Serviciului de Poliție Rutieră Suceava și folosit la sfârșitul săptămânii trecute pe mai multe drumuri naționale din județ, a scos la iveală mai multe abateri ale șoferilor, unii dintre aceștia rămânând fără permis de conducere. Mobilitatea aparatului și modul în care sunt plasați polițiștii care acționează cu detectorul în teren i-au făcut pe mulți șoferi să nu observe deloc prezența echipajului la marginea drumului sau să o facă mult prea târziu. Marele avantaj al acestui nou aparat radar este faptul că are o rază de acțiune foarte mare, de până la 1.200 de metri, este foarte mobil, ușor de folosit și eficient atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte.
Deși „pistolul” radar cu laser va fi folosit preponderent pentru depistarea șoferilor care circulă cu viteză peste limita legală, dispozitivul poate fi folosit și pentru înregistrarea șoferilor care depășesc pe linie continuă. Doar la sfârșitul săptămânii trecute, din cele zece permise auto reținute în județ pentru diferite abateri, șapte au fost suspendate în urma unor încălcări ale legislației rutiere detectate cu aparatul radar cu laser. Pe ecranul aparatului au fost surprinse de la mare distanță abateri precum viteză excesivă, depășirea pe un segment de drum cu linie continuă sau neacordarea de prioritate pietonilor, în imagini care au rămas stocate în aparat și constituie probe de necontestat.
Noul radar este cel mai performant aparat exploatat în județ până acum
Noul aparat radar de tip pistol, dotat cu raze laser și cameră video HD, nu poate fi detectat în timp util și se activează numai atunci când agentul vizează o mașină. Agentul-șef principal Radu Cătălin, operator pe noul radar, ne-a relatat: „O caracteristică a lui este măsurarea vitezei prin undă laser. De la 1.200 de metri are posibilitatea de a măsura ținta, iar ultima fotografie, de detaliu, se poate face de la cel puțin 15 metri de aparat. Se lucrează în principal cu el din staționare, pentru că nu are funcția de lucru în mișcare. Se poate lucra din afara mașinii sau din autospeciala de poliție.”
Noul tip de radar cu unde laser poate identifica inclusiv fețele șoferilor de la zeci de metri distanță și nu poate fi detectat și nici bruiat de nici un dispozitiv. „Au fost opriți conducători auto care aveau în dotare detectoare și au afirmat că detectoarele nu le-au dat semnale. Cu siguranță va rezolva și problema detectării celui aflat la volan. Se concentrează mai mult imaginea pe numărul de înmatriculare, însă pe calculator, în imaginea care urmează să fie trimisă la instanță, se văd cu multă claritate marca mașinii, culoarea, persoanele din mașină, adică persoana de la volan și cea din partea dreaptă, cât și multe caracteristici ale mașinii. Mașina din trafic care este identificată este de regulă mașina care circulă cu viteză mare sau cea care comite alte abateri la regimul circulației”, ne-a povestit agentul-șef principal Radu Cătălin.
Polițiștii pot seta aparatul radar să filmeze inclusiv fața șoferului, chiar de la o distanță de 70 de metri, indiferent cu ce viteză circulă acesta. Acest lucru îi poate ajuta pe polițiști deoarece în instanță șoferii nu mai pot contesta cu ușurință faptul că au fost ei la volan.
Noile radare sunt de mare ajutor, recunosc polițiștii, care anual se confruntă în instanță cu zeci sau sute de șoferi care contestă amenzile.
Respectarea vitezei în trafic poate duce la micșorarea numărului de accidente
Șoferii cred că prezența unui astfel de aparat pe șosele va avea un efect benefic pentru circulație. „Aparatul este bun, până la urmă o să fie mai puține accidente, mai puțină viteză”, ne-a spun Liviu Nichita, aflat la volanul mașinii sale. „O idee foarte bună pentru că este o dovadă incontestabilă. Sunt șoferi care nu recunosc că s-au aflat la volanul unei mașini. Asta ar fi o dovadă incontestabilă, fără îndoială”, ne-a spus Ciprian Ungureanu, un alt conducător auto.
Aceste aparate au fost distribuite în București la Poliția Autostrăzi, dar și în șapte județe din țară, acolo unde traficul e intens. „Pistolul” radar LTI 20-20 TruCAM a fost distribuit Inspectoratului de Poliție Județean Suceava de Inspectoratul General al Poliției Române, având ca obiectiv reducerea numărului de accidente grave ce se produc din cauza vitezei, având în vedere că județul Suceava este fruntaș la nivel național în ceea ce privește numărul de persoane decedate în accidente rutiere, în condițiile în care are și una dintre cele mai extinse rețele de drumuri.
Noul dispozitiv este de producție americană și valorează în jur de 15.000 de euro. Mai mulți polițiști rutieri au efectuat deja un curs în urma căruia au fost atestați pentru a folosi acest dispozitiv. Polițiștii suceveni au mai avut un astfel de aparat radar de măsurare a vitezei și în anul 2014, folosit atunci doar pentru teste. La vremea respectivă „pistolul” radar a fost dat în probe de singurul distribuitor din România al acestor dispozitive.
Un al doilea „pistol” radar de acest tip, achiziționat de Primăria Dumbrăveni
Traficul intens prin comuna Dumbrăveni și faptul că nici un radar fix nu mai funcționează în zonă de câțiva ani de zile i-au determinat pe cei de la primăria din localitate să achiziționeze un astfel de aparat de măsurare a vitezei, care urmează să fie folosit de polițiști preponderent pe raza localității. Deocamdată însă nu au fost puse la punct detaliile folosirii acestui aparat doar în zona comunei Dumbrăveni, din cauza legislației complicate. Autoritățile din Dumbrăveni intenționează totuși să rezolve această problemă de autorizare a noului aparat radar pentru a putea fi folosit pe DN 29, un drum proaspăt modernizat și pe care au loc multe accidente din cauza vitezei excesive.



