Autoritățiile publice locale vor elabora bugete anuale în care vor evidenția distinct veniturile și cheltuielile aferente secțiunilor de funcționare și cele destinate dezvoltării, iar deficitele cumulate vor putea fi acoperite doar prin excedentul din anul precedent.
Potrivit unui proiect de ordonă de urgență publicat de Ministerul Administrației și Internelor, secțiunea de funcționare a unei administrații locale reprezintă partea de bază, obligatorie, a bugetelor locale, cu excepția bugetelor fondurilor externe nerambursabile și a bugetelor împrumuturilor externe și interne, care cuprinde veniturile necesare finanțării cheltuielilor curente pentru realizarea competențelor stabilite prin lege, precum și cheltuielile curente respective.
În veniturile secțiunii de funcționare sunt incluse venituri proprii cu excepția veniturilor din valorificarea unor bunuri, venituri proprii ale instituțiilor publice locale finanțate integral sau parțial din venituri proprii, subvenții pentru finanțarea cheltuielilor curente, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanțarea cheltuielilor curente, venituri din împrumuturi acordate instituțiilor și serviciilor publice locale sau activităților finanțate integral din venituri proprii și vărsăminte din veniturile secțiunii de funcționare pentru finanțarea secțiunii de dezvoltare, care se reflectă cu valoare negativă.
În același timp, la cheltuielile de funcționare sunt enumerate cheltuielile de personal, cu bunuri și servicii, cu dobânzi, cu subvenții, transferurile curente între unitățile administrației publice, alte transferuri pentru cheltuieli curente, cu asistență socială, rambursări de credite, împrumuturile pentru instituții și servicii publice locale sau activități finanțate integral din venituri proprii, precum și alte cheltuieli.
Proiectul definește deficitul secțiunii de dezvoltare ca diferență dintre suma plăților efectuate și a plăților restante, pe de o parte, și vărsămintele din veniturile încasate și cuprinse în secțiunea de dezvoltare, pe de altă parte, ce poate să apară pe parcursul execuției bugetare.
Veniturile aferente secțiunii de dezvoltare sunt compuse din vărsăminte din veniturile secțiunii de funcționare, sume rezultate din valorificarea unor bunuri, subvenții pentru cheltuieli de capital, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanțarea cheltuielilor de capital și sume primite de la Uniunea Europeană și/sau alți donatori în contul plăților efectuate și prefinanțări.
La cheltuieli de dezvoltare vor fi incluse cheltuielile de capital, proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile de postaderare, transferurile pentru cheltuieli de capital și alte transferuri interne pentru cheltuieli de capital.
În cazul bugetelor împrumuturilor externe și interne tragerile autorizate din finanțările rambursabile contractate reprezintă sursa de finanțare a cheltuielilor acestor bugete.
„Cheltuielile unui buget se acoperă integral din veniturile bugetului respectiv, inclusiv excedentul anului precedent”, se mai spune în proiect.
La elaborarea bugetelor ordonatorii de credite și autoritățile deliberative au obligația să prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăților restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmește bugetul.
În situația în care gradul de realizare a veniturilor proprii programate în bugetele de ufncționare și dezvoltare în ultimii doi ani este mai mic de 97% pe fiecare an, ordonatorii de credite fundamentează veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent.