Prefectul județului Suceava, Orest Onofrei, a declarat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că încercările vicepreședintelui Consiliului Județean, Stela Acatrinei, de a induce ideea că primăriile sucevene nu dispun de fonduri sunt neadevărate.
Onofrei a făcut aceste aprecieri după ce Acatrinei a precizat că mai multe primării din județ au înregistrat datorii la sfârșitul anului 2007.
„Nu excludem că ar fi unele primării cu probleme financiare. Sunt, dar nu foarte multe. Mai mult, în anumite condiții am putea spune că toate primăriile ar avea probleme, dar acest lucru este condiționat de ceea ce își propune un primar. Și primăria din Londra ar putea avea probleme dacă își propune investiții pe care nu le poate susține financiar”, a declarat Onofrei.
Prefectul județului a arătat că potrivit unei situații întocmite de Direcția Generală a Finanțelor Publice Suceava, la sfârșitul anului 2007 primăriile din județ aveau rezerve de bani, constituite ca fond de rulment, în sumă de 63,6 milioane de lei, echivalentul a peste 17 milioane de euro.
Orest Onofrei a explicat că aceste fond a fost constituit din economiile primăriilor din sumele proprii, sau din banii primiți de la Guvern și neutilizați până la sfârșitul anului trecut.
27 de milioane de lei reprezintă sume nefolosite din anul 2006 Pe de altă parte, el a declarat că din totalul de 63,6 milioane de lei, 41,6 milioane de lei reprezintă economii din fonduri proprii, iar aproximativ 21,9 milioane de lei sunt banii rămași din sumele primite de la Guvern.
„Ceea ce trebuie de remarcat este că din totalul sumelor păstrate în fondul de rulment, 27 de milioane de lei sunt sume care provin tocmai din anul 2006. Acest lucru arată că unele primării își completează veniturile cu dobânzile pe care le primesc din sumele depuse în fondul de rulment și care se află în conturile Trezoreriei”, a spus prefectul județului Suceava.
Onofrei a precizat că doar aproximativ 10 primării din județ mai au în fondul de rulment sume nesemnificative, astfel încât majoritatea administrațiilor locale ar avea fonduri pentru diverse investiții.
În aceste condiții, el a declarat că suma de 63,6 milioane de lei, cât reprezintă economiile primăriilor, este mult prea mare, în condițiile în care acești bani ar fi putut fi folosiți pentru rezolvarea unor probleme de interes local.
Nu în ultimul rând, el a atras atenția primarilor suceveni că există numeroase localități în care gradul de colectare a veniturilor proprii nu este tocmai satisfăcător. „De acest grad de colectare va depinde și alocarea în viitor a sumelor pentru echilibrarea bugetelor. Și sunt numeroase cazuri în care procentul de colectare este undeva la 70-80%, sau chiar sub 50%. Și atunci cum pot să se plângă unii primari, dacă nici măcar nu au această preocupare de a-și colecta veniturile proprii, a căror valoarea tot ei o stabilesc”, a încheiat Orest Onofrei.