Primarii din toate cele 114 localități din județul Suceava au început „să curețe” listele electorale permanente în baza unei adrese pe care au primit-o de la Prefectura Suceava. În documentul primit de primari se precizează că Ministerul Administrației și Internelor a trimis la rândul său o adresă prin care se comunică Memorandumul aprobat de Guvernul României privind măsurile necesare pentru actualizarea listelor electorale permanente la 29 iulie 2012, dată la care a avut loc Referendumul național pentru demiterea președintelui României, Traian Băsescu. În adresa respectivă se mai precizează că numărul de persoane înscrise în listele electorale permanente ar urma să fie transmis către Curtea Constituțională pentru a se putea stabili dacă Referendumul național pentru demiterea președintelui României este valabil, în conformitate cu prevederile Legii privind organizarea și desfășurarea referendumului.
În adresa primită de primăriile sucevene se precizează că „potrivit memorandumului vor fi efectuate verificări cu privire la corectitudinea întocmirii listelor electorale permanente, în vederea identificării cazurilor de neoperare a înregistrărilor potrivit modificărilor obligatorii impuse de aplicarea prevederilor legii” pentru mai multe categorii de persoane.
Astfel, primarilor suceveni li s-a solicitat să efectueze verificări cu privire la persoanele decedate; persoanele care și-au pierdut dreptul de a vota; persoanele care au obținut statutul de cetățean român cu domiciliul în străinătate dovedit prin deținerea unui pașaport, cu menționarea țării de domiciliu, precum și persoanele care au pierdut cetățenia română; persoanele ale căror acte de identitate au expirat și nu au fost reînnoite; persoanele care și-au schimbat domiciliul fără a fi radiate din lista localității rezidenței anterioare; persoanele care se identifică la un domiciliu într-un număr ce nu se corelează cu suprafața locuibilă și numărul de camere ale imobilului; persoanele care și-au schimbat numele prin căsătorie, divorț sau pe cale administrativă și persoanele care au reședința sau domiciliul în străinătate.
„Corespunzător atribuțiilor ce revin fiecărei structuri pe relația Serviciul de stare civilă – Serviciul public comunitar local pentru evidența persoanelor – Autoritatea administrației publice locale, vor fi stabilite situațiile concrete în care au fost menținuți în copiile de pe listele electorale permanente anumiți cetățeni, contrar prevederilor legii”, se mai precizează în adresa primită de fiecare primărie din județ.
Potrivit instrucțiunilor primite, primarii trebuie să transmită zilnic toate aceste informații, termenul limită de comunicare a datelor fiind data de 24 august 2012.
„Unii cetățeni plecați la muncă în străinătate au spus că nu mai plătesc taxe dacă sunt scoși de pe liste”
Solicitările făcute în urma adresei Ministerului Administrației și Internelor par însă greu de dus la îndeplinire de către primari, unii dintre aceștia sesizând faptul că nu au de unde să știe care este situația exactă a domiciliului persoanelor plecate la muncă în străinătate. Primarul orașului Cajvana, Gheorghe Tomăscu, ne-a declarat că informațiile cu privire la domiciliul persoanelor plecate în străinătate nu sunt la primărie, ci la Serviciul de Evidență a Populației. Tomăscu a precizat că aproximativ 3.000 de locuitori din Cajvana sunt plecați la muncă în străinătate. El a spus că la primărie nu există date cu privire la eventualele persoane care au cetățenie dublă sau care au domiciliul în străinătate. „Sunt câțiva pe care noi îi știm, dar pentru cei mai mulți datele acestea nu sunt la noi”, a spus Tomăscu.
La rândul său, primarul din Bosanci, Anton Curic, a spus că listele electorale din această comună au fost actualizate în permanență. Curic a spus că majoritatea celor plecați în străinătate, adică aproximativ 2.000 de locuitori din Bosanci, au domiciliul în această comună. Mai mult, Anton Curic a precizat că deja unii dintre cei care sunt plecați la muncă în străinătate și care acum s-au întors acasă în vacanță i-au spus că dacă vor fi scoși de pe listele electorale nu își vor mai plăti taxele și impozitele locale. „Unii cetățeni plecați la muncă în străinătate mi-au spus deja că ei nu mai plătesc taxele și impozitele locale dacă sunt scoși de pe liste”, a spus Curic.
Aproape 200 de persoane decedate nu au fost scoase de pe listele electorale
Potrivit prefectului județului Suceava, Florin Sinescu, centralizarea sucevenilor care au domiciliul în străinătate se va face în baza datelor furnizate de Serviciul de Pașapoarte. Sinescu a mai spus că o parte dintre datele care au fost solicitate prin adresa respectivă vor fi furnizate de către serviciile și instituțiile statului care dețin aceste informații.
Pe de altă parte, el a arătat că din comunicările făcute de primăriile din județ au fost identificate 198 de persoane care au decedat și care nu au fost scoase din listele electorale.
Adresă oficială
Primarii suceveni au început „să curețe” listele electorale permanente
