Atribuțiile primarilor de a gestiona fonduri bugetare, ca ordonatori principali de credite, vor fi preluate de un administrator desemnat de un judecător sindic, dacă valoarea facturilor neachitate de aceștia pe parcursul a 120 de zile se ridică la jumătate din suma cheltuielilor anuale.
Prevederea se regăsește în pachetul de legi privind reforma în administrația publică, discutat în ședința de joi a Guvernului, în primă lectură.
Documentul introduce noțiunile de criză financiară și insolvabilitate a localităților, stabilind condițiile în funcție de care primarilor li se poate retrage calitatea de ordonator principali de credite, ca urmare a gestiunii defectuoase a bugetului avut la dispoziție.
Localitățile în care, pe parcursul a 90 de zile calendaristice, administrația publică locală adună facturi neachitate care reprezintă jumătate din obligația de plată aferentă unui trimestru vor fi declarate ca fiind în criză financiară, primarul fiind obligat să prezinte consiliului local un plan de redresare.
Dacă valoarea facturilor neachitate de autoritățile locale se va ridica, într-un interval de 120 zile, la jumătate din suma cheltuielilor anuale, localitatea respectivă va fi declarată în stare de insolvabilitate. În această situație, tribunalul cu competențe teritoriale va numi un judecător sindic care, la rândul său, va desemna administratorul ce va prelua atribuțiile primarului de ordonator principal de credite și va propune un program de redresare.
Noua legislație administrativă va permite funcționarilor publici să promoveze în funcție atât o dată la doi ani, prin transformarea posturilor ocupate, cât și anual, prin promovarea concursurilor naționale.
Documentul urmează să fie aprobat în ședința de săptămâna viitoare a Guvernului și transmis Parlamentului, pentru a fi dezbătut în procedură de urgență.