Scandalul de proporții izbucnit marți în toată țara, după ce Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a dispus suspendarea tuturor radarelor fixe din România, cu excepția celor de pe DN 1, pentru presupuse nereguli în ceea ce privește contractele încheiate între primării și firmele care au montat dispozitivele, pune foarte multe semne de întrebare. Poliția anchetează acum presupuse nereguli, după ce firma care a adus la Suceava aparatele de măsurare a vitezei a primit toate avizele necesare, inclusiv de la poliție, apariția sistemului fiind chiar intens promovată de IPJ Suceava, în ideea de a se reduce numărul accidentelor rutiere.
„Dacă era ceva în neregulă trebuiau să se sesizeze din timp” Primarii din comunele Dumbrăveni, Forăști și Drăgușeni, localitățile în care au funcționat cele opt radare fixe din județ, au fost căutați în ultimele două zile de polițiști de la structura de investigare a fraudelor din cadrul IGPR, prezentându-le acestora contractele semnate cu firma SC Codec SRL Cluj Napoca, cea care a montat radarele în Suceava.
Toți cei trei edili din județ se declară nemulțumiți de această situație, doi dintre ei având opinii cât se poate de tranșante și considerându-se victime ale poliției.
„În urmă cu câteva luni de zile am fost contactat de poliția rutieră, ei au venit cu propunerea de amplasare a acestor radare fixe. Dacă era ceva în neregulă trebuiau să se sesizeze din timp, nu au spus nimic, au dat avize firmei clujene și acum s-a ajuns la această situație. Echipa de control a poliției a venit astăzi (n.r.- ieri), le-am dat toate documentele. Consiliul Local nu a făcut un contract de achiziție, ci doar unul de asociere, din punctul meu de vedere totul a fost legal”, ne-a declarat Avrămia Brăduț, primarul comunei Forăști.
„Părerea mea este că cei de la poliție își dau cu stângul în dreptul” Primarul din Dumbrăveni, Ioan Pavăl, a fost și mai tranșant.
„Părerea mea este că cei de la poliție își dau cu stângul în dreptul. Ei au dat un aviz, iar acum mă întreabă pe mine de ce am semnat contractul. Până la urmă, cum să fie un contract ilegal când respectivele radare sunt monitorizate de un sistem amenajat la Serviciul de Poliție Rutieră Suceava?”, s-a întrebat edilul din Dumbrăveni, comună în care au fost amplasate patru radare.
În ceea ce-l privește pe Vasile Cepoi, primarul comunei Drăgușeni, acesta a precizat că hotărârea Consiliului Local de asociere cu SC Codec Cluj Napoca a venit numai după ce societatea a prezentat toate avizele de funcționare și nu sesizează nici un aspect ilegal în această afacere.
„Încă de la început ideea a fost să aducem fonduri la bugetul local fără a investi bani. Până la urmă nici spațiul pe care au fost puse radarele nu aparține primăriei, ci celor de la Drumuri Naționale, care și-au dat și ei avizul. Sper ca totul să se lămurească și cu banii strânși din amenzi să putem amenaja trotuare pe DN2”, a mai spus Cepoi.
Cei trei edili cu care reporterii „Monitorul” au vorbit ieri n-au putut preciza ce anume verifică poliția în contracte, după cum ne-a mărturisit primarul din Dumbrăveni oamenii legii doar luând copii după contracte, fără a aduce la cunoștință nici o acuzație și precizând că este o simplă verificare.
Firma din Cluj nu a încasat nici un ban de la Suceava Toți cei trei primari au precizat că din banii adunați în conturile Trezoreriei până la suspendarea radarelor nici un leu nu a ajuns în contul firmei din Cluj, aceștia amânând momentul virării banilor după ce au resimțit tot mai puternic valul de contestații împotriva acestor asocieri.
Purtătorul de cuvânt al IPJ Suceava nu a putut da detalii despre ce vizează controalele poliției la primării, precizând că este vorba de o acțiune demarată de Inspectoratul General al Poliției, la care nu participă oamenii legii de la structura județeană.
În paralel cu verificările poliției, pe 14 mai, cei trei primari sunt așteptați la Prefectură, unde vor prezenta contractele încheiate reprezentanților Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP), care fac verificări în toata țara privind procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică. Reprezentanții acestei autorități au amendat mai multe primării din țară, pentru că astfel de contracte au fost încheiate fără licitații.
De la darea în folosință și până pe 9 aprilie, cele opt aparate de măsurare a vitezei din județ au înregistrat 42.188 de abateri privind depășirea limitei de viteză legală, de unde rezultă o medie de aproximativ 800 de amenzi pe zi.






