Primarii au fost abilitați de Guvern, printr-un proiect de lege aprobat ieri, să primească și să soluționeze cererile pentru rectificarea actelor de stare civilă, considerându-se că procedurile vor fi, astfel, simplificate iar numărul autorităților implicate va fi redus.
Cererea de rectificare a actelor de stare civilă și a mențiunilor înscrise pe acestea, însoțită de actele doveditoare, va fi depusă la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor la care se află documentul respectiv sau la serviciul public de evidență de la locul de domiciliu.
Solicitarea va fi rezolvată în termen de 30 de zile prin dispoziție a primarului, fiind comunicată în următoarele zece zile.
În ceea ce privește cererile de rectificare care, la data intrării în vigoare a proiectului de lege, se vor afla în curs de soluționare la instanțele de judecată, acestea vor continua să parcurgă procedurile în vigoare.
Legea va intra în vigoare la 120 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.
În prezent, cererile de rectificare a certificatelor de stare civilă pe cale judecătorească sunt supuse unei proceduri complexe, care – potrivit Guvernului – presupune „un bogat schimb de corespondență” între autoritățile administrației locale și instanțe, perioada de soluționare putând depăși 60 de zile.
Actul normativ mai stabilește că actul de naștere al copilului părăsit de mamă în maternitate va fi întocmit la împlinirea termenului de 30 zile de la întocmirea procesului-verbal de constatare a abandonului.