Financiar

Primăria Stulpicani pregătește taxa de drum pentru transportatorii de lemn



Primarii suceveni caută noi metode să aducă bani la bugetele locale și încep cu cele care le sunt cele mai la îndemână – taxele suplimentare. Primăria Stulpicani a început demersurile pentru taxarea transporturilor agabaritice pe drumurile comunale și primarul Vasile Ostanschi speră să reușească să încaseze banii în bună înțelegere cu firmele care exploatează lemn în zonă, deoarece nu-și permite să facă investițiile necesare pentru a-i taxa pe cei care nu respectă regimul de transport pe drumurile publice.
Primarul Ostanchi ne-a declarat, ieri, că a avut o discuție de principiu cu consilierii locali și au căzut de acord că singura modalitate de a repara drumurile din comună, modernizate prin betonare sau balastare, este de a-i taxa pe cei care le strică, respectiv firmele care transportă bușteni cu mijloace de transport cu greutate pe osie mult peste cât suportă drumul.
„Se transportă bușteni cu camioane de 40-60 de tone pe drumuri modernizate prevăzute pentru 7,5 tone. Banii pe care i-am încasa din autorizarea acestor mijloace de transport i-am folosi exclusiv la repararea drumurilor afectate sau măcar să asigurăm securitatea acestor drumuri”, a afirmat primarul.
El a precizat că Primăria Stulpicani nu-și permite să achiziționeze un cântar, astfel ca amenzile pentru depășirea greutății pe osie să fie susținute de dovezi și necontestabile în instanță, dar speră în înțelegerea transportatorilor. Ostanchi a arătat că, pe de o parte, de la ocoalele silvice Stulpicani și Frasin poate afla punctele în care va fi depus lemnul pentru firmele care câștigă licitațiile de exploatare la drum auto și poate contacta firmele în vederea autorizării, iar pe de altă parte poate inventaria vehiculele de mare tonaj înscrise la Primăria Stulpicani și le poate monitoriza.
În județ sunt doar două cântare pentru verificarea transporturilor agabaritice
Potrivit primarului, cel mai utilizat pentru transporturile agabaritice este drumul Stulpicani-Vadu Negrilesei, în lungime de 13 km, dar are în vedere instituirea taxei de drum pentru toate drumurile comunale din Stulpicani. Deocamdată, administrația din comună lucrează la fundamentarea documentației, urmând ca îndată ce va fi finalizată să o prezinte Consiliului Județean Suceava pentru avizare.
Cea mai sigură modalitate pentru instituirea acestei taxe ar fi achiziționarea unui cântar, dar prețul unuia depășește 600 de milioane de lei vechi și reclamă personal pentru exploatare. În plus, nici funcționarii primăriilor, nici cei ai CJ nu au dreptul să oprească vehiculele în trafic, acest lucru este făcut doar de echipaje mixte, cu poliția sau ARR.
În județ sunt doar două cântare, ale Consiliului Județean, și sunt folosite în general pentru verificarea transportatorilor de bușteni și de balast, care utilizează mașini ce nu de puține ori ajung la dublul greutății autorizate. Pentru autorizarea pe drumurile județene, transportatorii sunt invitați la CJ la fiecare început de an, dar rareori aceștia se autorizează pentru mai mult de o lună, cât declară că durează exploatarea forestieră sau de balast. Potrivit legislației, autorizarea se face pentru o lună, trei, șase luni sau un an.
În județ, au mai încercat să instituie taxe de drum pentru transporturile agabaritice primăriile din Vama și Frumosu, dar s-au lovit de aceeași problemă: fără cântar, orice sancțiune este contestabilă și în instanță transportatorii ar câștiga procesul fără nici o problemă. Exploatările de lemn și de balast și transportul materialelor pe drumurile publice sunt permanente surse de conflict între administrațiile locale sucevene și firmele cu acest obiect de activitate.



Recomandări

Cazurile recente arată că transportatorii ilegali de lemn au redus cantitățile pentru a nu risca confiscarea mașinilor

Comisarul-șef Ionuț Epureanu: ”Această măsură este menită să combată furtul de lemn și să asigure o gestionare responsabilă a resurselor forestiere”
Comisarul-șef Ionuț Epureanu: ”Această măsură este menită să combată furtul de lemn și să asigure o gestionare responsabilă a resurselor forestiere”

Un tânăr beat și fără permis, care efectua un transport mare de lemn fără acte, oprit de polițiști, în urma sesizării activiștilor

Un tânăr beat și fără permis, care efectua un transport mare de lemn fără acte, oprit de polițiști, în urma sesizării activiștilor

Polițiștii au oprit o mașină cu lemne pentru verificări și au dat, la volan, peste un tânăr beat și fără permis de conducere
Polițiștii au oprit o mașină cu lemne pentru verificări și au dat, la volan, peste un tânăr beat și fără permis de conducere